Gå til innhold

Trenger hjelp med ListBox


Anbefalte innlegg

Har nettop begynt å lære meg litt om filbehadling i VB. Vi fikk i oppgave fra skolen om å lage et program hvor man kan registrere biler og derretter hente dem opp igjen i en liste. Men problemet er det at all teksten bare står hulter til bulter. Er det en måte man kan få en finere oversikt?

 

Her er koden som henter informasjonen fra filen:

liste.AddItem register.id & register.bilmerke & register.pris & register.regnummer & register.kilometer & register.farge

 

På forhånd takk :D

Endret av kjey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs hva du mener med Finere (og med VB for den del, er det dottnett eller klassisk ?). Du har i alle fall ikke vondt av et mellomrom eller en tabulator i lista di:

 

liste.AddItem register.id & vbtab & register.bilmerke & vbtab

 

Er ID bare en primærnøkkel av type heltall ? Legg den som itemdata og ikke synlig i lista i så fall.

 

Listbox'er har en "Sorted" property som gjøre at innholdet står alfabetisk aldeles av seg selv. Det er da noe.

 

Jeg ville gjort minst ett av to: Et "forvalg", et filter, som en Combo e.l. der man velger en hovedkategori (bilmerke, alder, farge, hvavetjeg) og så få bare dette i listbox'en. Eller og jeg ville brukt en Listview i reportmode, altså en type liste med flere kolonner, og som sorterer seg etter valgte kolonne når man klikker på kolonneheaderen.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Hehe, beklager, jeg bruker Visual Basic 6.0. Har kopiert oppgaven til dere slik at dere kanskje kan gi meg noen ideer om hvordan programmet kan lages! Husk at jeg ikke er noen proff, går bare på VK1 og har programmering 1 gang i uka...

 

Filbehandling – øvelse

 

 

Et bruktbilfirma registrer bilene som blir levert inn med merke, årsmodell, farge, kilometerstand, registreringsnummer og pris.

Firmaet legger det inn i registeret om bilen blir solgt og holder til enhver tid kontroll med hvor mye de har solgt biler for.

 

De ønsker oversikt over biler av samme merke, og en oversikt over biler med pris mellom 20000 og 50000 kr.

 

Kundene skal kunne gå inn i systemet og skrive inn hvilken bil de er interesserte i.- Dersom bilen er solgt vil de få opp en melding om det, og bli spurt om de vil se på andre biler.

 

 

Husk å deklarere variabler på lavest mulig nivå, og bruk generelle prosedyrer der dette er hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Du må gjøre to ting:

Finne ut hvordan hvilke data skal lagres -hentes -endres, og

Finne ut hvordan programmet skal virke/se ut for brukeren.

Da vet du hvor du skal og vil. Derfra er det bare å brekke oppgave ned til små enkeltproblemer.

 

En ting vil alltid score høyt hos denslags lærere: Objektorientering. Opprett en klasse "bil" med diverse relevante properties og methods, som "vis meg", "selg meg", ...

 

Beklager dette generelle svaret, men det er så nær jeg får det. Spørsmålet er nesten like vidt som "trenger hjelp til å få meg dame" og riktig løsning avhenger av alt for mange variabler.

 

Men lykke til, det er en stilig og lærerik oppgave. Post eventuelle delproblemer underveis, så får vi se hva vi kan gjøre.

 

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...