Gå til innhold

Mp3-spiller til musiker


Anbefalte innlegg

Hei. Som musiker hører jeg mye på musikk (duh), og har hatt en cd-basert mp3-spiller i et par år nå. Denne er ikke så lett å ha med seg, pluss at jeg må jo brenne cd-er hver gang jeg vil høre på noe nytt.

 

Så jeg vurderer å skaffe meg en skikkelig mp3-spiller, prisklasse mellom 1000 og 2000kr.

 

Kriterier er først og fremst god lydkvalitet, og oversiktlig og grei brukevennlighet. Alle slags duppedingser og ekstrafunksjoner er ikke så kjempeviktig, dog det hadde vært kjekt med en line-in inngang for å kunne ta opp musikk fra f.eks. en mikser. Lagringskapasitet er egentlig ikke særlig viktig, siden jeg stort sett hører på de samme 5-6 albumene i en periode. 512mb er greit, men 1gb er nok å foretrekke, eller 4-5-6gb harddiskbasert, selv om jeg ikke trenger på langt nær så mye.

 

Er litt usikker på om jeg skal ha harddisk eller flash, det er mulig jeg kommer til å trene med den, men er ikke sikker. Noe røff behandling blir det uansett ikke, det værste blir isåfall jogging.

 

Så, lydkvalitet er definitivt viktigst. Kjekt med litt batterilevetid og ikke for klumpete størrelse også.

 

Noen anbefalinger?

Endret av Jakob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God eller dårlig lydkvalitet har vel lite og si, da MP3 er et nokså begrenset lydformat. Hjelper jo lite å høre et album på _det high-end anlegget_ når lydkilden er kraftig komprimert musikk. Da blir det heller til at anlegget avslører den dårlige lydkvaliteten.

Gå for en billig sak, det er jo ikke noe å hente på lydkvalitet allikevel.

 

Tips: iRiver T20 1GB Light Gold

Lenke til kommentar

iRiver er spilleren som har best lydkvalitet og mest avansert EQ. Brukervennligheten er over gjennomsnittet og den kan gjøres driverløs. Kvaliteten sånn ellers på spilleren er topp og de trenger ikke være så store.

Creative har også god lydkvalitet men jeg syntes ikke den er noe god å bruke. Man blir fort lei av den supersensitive touchpaden. Det er bare iPod som virkelig har klart det der med touchpad. Men de har hoppet over lydkvaliteten.

 

Tror iRiver er spilleren for en musiker grunnet den fantastiske lyden og avansert eq.

 

edit: ligg unna Creative Muvo. Lyden på de spillerne er til å gråte over, enkelte skurrer på lyden når displayet lyser og ingen mulighet for eq

Endret av dassen
Lenke til kommentar
God eller dårlig lydkvalitet har vel lite og si, da MP3 er et nokså begrenset lydformat. Hjelper jo lite å høre et album på _det high-end anlegget_ når lydkilden er kraftig komprimert musikk. Da blir det heller til at anlegget avslører den dårlige lydkvaliteten.

Gå for en billig sak, det er jo ikke noe å hente på lydkvalitet allikevel.

 

Tips: iRiver T20 1GB Light Gold

5042620[/snapback]

 

Vel, dårlig lyd kan fortsatt bli dårligere, dessuten hører jeg lite eller ingenting på 128kbps MP3. Det går helst i 320, selv om CD-kvalitet er å foretrekke.

 

Skal vurdere tipset ditt, har vært veldig fornøyd med min iRiver CD-mp3.

Lenke til kommentar
God eller dårlig lydkvalitet har vel lite og si, da MP3 er et nokså begrenset lydformat. Hjelper jo lite å høre et album på _det high-end anlegget_ når lydkilden er kraftig komprimert musikk. Da blir det heller til at anlegget avslører den dårlige lydkvaliteten.

Gå for en billig sak, det er jo ikke noe å hente på lydkvalitet allikevel.

 

Tips: iRiver T20 1GB Light Gold

5042620[/snapback]

 

Det er jo fullt mulig å legge inn musikken ukomprimert. Kjøper du f.eks en Creative Zen Micro med 6 Gb lagringsplass, bør du få plass til opp mot 10 album ukomprimert. Spilleren kan spille av wav-filer. Lyden på denne er forøvrig veldig bra, og spilleren i seg selv er svært hendig.

 

Du skal forøvrig ha et svært godt øre for å høre vesentlig forringelse på lydkvaliteten når musikken er rippet med en bitrate på 320 kbs. Da vil du i så fall få plass til 40-50 album, med 6 Gb lagringsplass. Zen Micro koster ca kr 1500

Endret av gustav
Lenke til kommentar

Den iRiver'en virker fristende, spesielt pga. mulighet for line-in opptak. Kjekt hvis man sitter på øvingsrommet uten pc og har lagd noe musikk man gjerne vil ta opp.

 

Det eneste problemet er at den ikke støtter USB 1.1.. Jeg har ikke USB 2.0, men det kan jo sikkert være kjekt å ha uansett så det er mulig jeg bare kjøper meg et USB 2.0-kort.

 

Noen som har erfaringer med den iRiver'en? Den ser egentlig ganske stilig ut.

Lenke til kommentar

Jeg har stusset litt over et par andre ting også.. Etter litt research virker det som Europa- og Nordamerikautgavene av T-serien ikke har FM-radio og bruker MTP-protokoll til å overføre... Det er jo veldig tungvint og upraktisk å måtte bruke windows media player 10 for å overføre filer, og det er merkelig at bl.a koreaversjonen av spillerne dukker opp som "flyttbar disk" og har radio.

 

Microsoft + iRiver = crap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...