Gå til innhold

Hvilket språk er lettest og lære?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

et av det letteste, men samtidig beste språket er Python

 

..da mener jeg både for nybegynnere og erfarne programmerere..

 

om du er helt fersk, først denne:

http://www.ibiblio.org/obp/thinkCSpy/

..og så denne..

http://diveintopython.org/

 

fordelen med et skikkelig språk som f.eks. Python er at du lærer mange av (alle?) konseptene som går igjen i andre språk ..... og du slipper særegenhetene (i visse språk) som ikke er relevannt for å forstå hvordan programmering fungerer uavhengig av språk

 

..en annen fordel er at Python fungerer "overalt"..

 

ikke gjør feilen der du tror at et lett språk (med mange fordeler!) er det samme som støttehjul -- i virkeligheten er forskjellen å sykkle med runde hjul - fremfor firkantede hjul; når man allerede vet at runde hjul gir bedre fremkommelighet i utgangspunktet

 

kan også snu på det, og si hva du ikke bør satse på ... jeg anbefaller deg å droppe C++ for C++'s sin egen skyld ... og alt som er av Microsoft-basert opplegg (.NET, C# o.s.v.) av flere (åpenbare?) grunner

 

håper du satser på noe du ikke vil angre på siden (hilsen en som har erfaring - og all erfaring er dårlig erfaring, var det en som sa .. :) )

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Heh, jeg bruker C++ daglig, og bruker python som et scriptespråk til spillenginen, python er utmerket til det.

 

Python er lett å lære, og inneholder mange av teknikker som er felles for de fleste programmeringsspråk, noe den derimot mangler er statiske datatyper, som blir brukt i nesten alle andre språk.

Dette blir fremsatt som en fordel, og kan ha det for en programmerer som er slurvete eller slapp, siden det betyr en betydelig ytelses knekk, og minne sluk, men slikt er det vel bare C++ programmerere som bryr seg om.

Ulempen jeg ser ved det er at det kan ta lang tid å debugge, sett at du deklarerer en variable ved navn

varInteger (bare et eksempel), og etterpå bruker varInt, python vil ikke gi feil, som andre interperatorer ville gjort.

 

Det har heller ikke en 'for' funksjon, eller telle funksjon, men bruker en metode som er hentet fra visual basic (eller noe) som i vb og C# blir kalt for each, altså tell opp alle elementer i en liste, dette er selvsagt også bare en ytelses sak, men jeg bare lister opp ting som er i python, som ikke ellers er vanlig.

 

dessuten synes jeg koden kan bli rotete når det blir flere en 10 linjer.

 

Det er alltid vanskelig å velge språk, du må velge et enkelt et, og python kan være et flott sted å begynne, men noen ting er ikke python egnet til, som du kanskje vil finne ut av etterhvert.

 

Jeg begynte med QuickBasic for lenge siden nå, fortsatte med VisualBasic(som kanskje er mer aktuelt nå) og bruker for tiden C++, Assembly og C#

 

C# har hundre fordeler framfor C++, Java, Python og stort sett alt annet, eneste jeg har å si på det språket er egentlig at .NET Framework tar aaaaalt for lang tid å laste, men C# som språk er en favoritt, det er forholdsvis enkelt, .NET har alt man kunne ønske seg av funksjoner, og C# som språk er velidg likt Java, minus de tingene i java som faktisk er rett og slett idiotisk (event systemet blant annet er helt håpløst i java)

pluss at språket har endel C++ ting rundt seg (unsafe funksjoner kan ha pekere, med peker aritmetikk)

Men det er ikke fullt så flyttbart som Java eller python, i Linux er du avhengig av Mono, som er langt ifra ferdig, .NET Framework er kun laget for PC og Mac (av Microsoft)

 

C++ har egentlig den ulempen at det er så massivt, det er enormt stort, det finnes latterlig mange biblioteker du må kunne, som er enorme i størrelse for å gjøre litt mer en å vise tekst i et console vindu, MFC, OWL, ATL, wxWidgets, QT som er noen GUI biblioteker.

Men i C++ er det ingen grenser for hva du kan lage, men noe krever ganske mye arbeid.

 

Så stort sett ville jeg si at python er et bra sted å starte, men en kan ikke lage et hus med kun en hammer.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med GeirGrusom Start med et enkelt språk som fks. Python, java, vb og når du føler deg moden for det flytte over til et mere avansert språk som C eller c++.

 

Generelt er det enkleste språket å lære seg også det spåket der du har minst frihet og er også det treigeste å kjøre, men det er veldig generelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt enig, begynn med ett enkelt språk.

Python er ganske greit, men ville nok ha begynt med Java, siden du må sette typer (like greit med engang). C eller C++ er vanskeligere å programmere, fordi du har pekere o.l. Men når du først er inne i C f.eks. kan du stortsett Algol familiens (dvs. Java, C, C++, Algol 60) lingo.

 

Anbefaler å innstallere ubuntu eller ett annet lettfattelig linux system, der har du det meste av programmeringsverktøy GRATIS og velfungerende.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
Helt enig, begynn med ett enkelt språk.

Python er ganske greit, men ville nok ha begynt med Java, siden du må sette typer (like greit med engang). C eller C++ er vanskeligere å programmere, fordi du har pekere o.l. Men når du først er inne i C f.eks. kan du stortsett Algol familiens (dvs. Java, C, C++, Algol 60) lingo.

 

Anbefaler å innstallere ubuntu eller ett annet lettfattelig linux system, der har du det meste av programmeringsverktøy GRATIS og velfungerende.

5120623[/snapback]

 

Har ubuntu, skal prøve meg i Java jeg da... Er det noe samme kommandoer o.l som C/C++ ja? btw, kan jeg skrive plugins til f.eks Samurize/Winamp da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...