Gå til innhold

Har du kjøpt gull på nett til wow?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når Eye of Shadow går for 1500gull på Auction House føltes det litt urettferdig, man må nær sagt kjøpe gull for å ha en sjanse til å få kjøpt.

1500g er ikke så altfor mye men jeg tror itemen ville gått for en brøkdel av prisen hadde det ikke vært mulig å kjøpe gull. Hver gang noen kjøper gull bidrar dette til at prisene økes, det var aldri meningen at man over natten skulle kunne kjøpe eksempelvis 5000g, og det var neppe meningen å la folk vandre rundt med tusenvis av gull på seg idetheletatt.

5034362[/snapback]

 

Ja, men det blir ikke skapt noen nye penger når du kjøper de på internett. De blir bare overført fra en spiller til en annen. Selvfølgelig vil økonomien til folk stige uansett hvordan du ser på det. Når servern får flere lvl 60 folk så blir det flere personer som har mye penger, det er ikke goldfarmerne sin skyld. Dette er noe man bare må leve med, selv om blizzards måte å hindre inflasjon i realmen bidrar en del (reagents, repair, kjøpt av rewards o.l. hos vendor) så vil alikevel folk få mer og mer penger, kommer ikke unna det.

Lenke til kommentar
Sånn bortsett fra at jeg kjøpte burger og brus til en kamerat, og fikk 10g for det, så NEI.. :p

5034372[/snapback]

 

Satan, du blei loppa! :!:

 

 

Anyway, har aldri kjøpt gull, og blir nok ikke å gjøre det heller. Synes heller ikke det er noe galt i det, men eneste jeg misliker er alle de palgsome asiatene som overtar Tyr's Hand, og sier "xie" osv hele tiden.

Lenke til kommentar

Kjøpe gull = juks. Blizzard har ein null toleranse for dei som gjer det.

Man bør no skaffe gull og item sjølv. Men det verste er sånne lvl sider. Der andre folk speler opp personen din. Herregud du går jo glipp av spele opplevelsen.

Og nei det er ikkje samme som og låne penger av andre spelare..

Aldri kjøpt gull, aldri kjøpe gull.

Lenke til kommentar
Men hvordan får gullselgerne tak i gullet de selger? Farmer de, eller bruker de et hack? Hvis det er farming lukter det barnearbeid lang vei...

5034685[/snapback]

 

Ja, jeg så en reportasje på TV om online-spill der de tok opp problemet. Folk i asia(mest korea?) farmer gull/items hele dagen, lønna er ei seng og litt mat og vann

Lenke til kommentar

Er det en grense i wow på hvormye gull man kan ha på bok?

Om noen kjøper 1.000.000.000.000.000guld vil ikke da noe eller noen reistrere det?

Skal si det frister sinnsykt å få 100guld for 90 lusene kroner når jeg nå spiller i 3 timer for å få 6 gull .

Om jeg drar en dag på jobben og tjener 1000 kr og kjøper 1100 gull

virker bedre enn å sitte hjemme i hundre vis av timer for å få masse gull.

Men så var det det med at det ødelegger for andre da.

Lenke til kommentar

Har ikke kjøpt gull ennå og kommer heller aldri til å gjøre det, personlig så syns jeg det virker for dumt å betale ekte penger for spillpenger.

 

Men herregud det frister avogtil, f.eks jobbe 1-2 timer overtid for å kunne cashe ut de resterende Larval Acids og Living Essence jeg trenger til backen min, tror jeg har hatt verdens dårligste droprate på de. Hater hater å grinde, men må ha backen min.

Lenke til kommentar
Når man er lvl 60, hvor mye gull får man på en time da?

Kunne gjort bizznizz på dette, hadde det vært lovlig da :cry:

5036030[/snapback]

 

Kommer litt an på hvilken klasse man er. Man har klassisk SM graveyard-grinding (hvor man resetter instancen 5 ganger per time), her får du gjerne et sted mellom 5-10g per gang (1-2g ekstra om du har enchanting, og disenchanter orben som bossen av og til dropper). Dette kan alle klasser gjøre, selv om klasser med AoE-spells funker best (og priest med skjold + dots på 5-6 mobs samtidig).

 

Ellers har man shadowpriest i Uldaman-grinding. Her er det også snakk om å disenchante drops fra en av bossene.

 

Ellers er det også gode penger i å mine thorium/dark iron. Vet man hvor de spawner, og løper rundt på et lite befolket tidspunkt, er det muligheter for å plukke opp en god del gull.

Lenke til kommentar
Jeg driter i om folk kjøper gold..

 

Ånei! prisene stiger på AH, som folk sier.. Hvem bryr seg?

5032463[/snapback]

 

Strengt tatt så har ikke kjøp av gull noe å si på økonomien på realmen. Altså, når du bestemmer deg for å kjøpe så er det avhengig av at en annen på din realm har kapitalen til å gi deg de pengene du vil ha. Her kommer da de typiske goldfarmerne inn som i størst grad er asiatere. Måten de tjener pengene på er å farme steder med drops/loot som gir god intjeneste nettopp via AH. Har selv sett mange eksempler på "ebay-farmere" på min realm (Dunemaul).

 

De oppholder seg opptil 16timer om dagen på samme sted, snakker sjelden god engelsk og har ikke stor peiling på PvP.

 

Deretter kan du da f.eks. søke på Thorium Bars på AH og se at halve markedet er eid av en tulling som heter "lovetoyou" :p

 

Med andre ord det jeg prøver å si er at det på ingen måte ødelegger økonomien på wow. Det som folk må ta hensyn til er om det er moralsk riktig i henhold til andre som spiller, og om det er verdt det. Er jo bare et spill uansett :p

5033881[/snapback]

 

Dette er helt feil. Kjøp av gull utenfor spillet påvirker i aller høyeste grad økonomien. Det er grunnleggende økonomi du her prøver å snu på hodet.

 

Hvis 100 spillere spiller spillet på vanlig vis vil økonomien bli tilført en viss mengde penger. Denne totale mengden penger vil naturlig nok påvirke tilbud og etterspørsel på items, og derav prisene for alle de 100 spillerne.

 

La oss anta at disse 100 spillerne spiller 3 timer hver dag = totalt 300 timer daglig.

 

Så sier vi at det dukker opp 10 kinesiske farmere som spiller 16 timer hver dag = 160 timer daglig.

 

Nå er mitt eksempel en kraftig forenkling fordi vanlige spillere i liten grad bruker tiden sin til kun farming av penger, og derfor er sluttresultatet for den kunstig tilførte pengemengden mye større enn mitt eksempel viser.

 

300 timer + 160 timer = 460 - altså en dramatisk forskjell, og hvis vi nå sier at hver time verdsettes til 5 gold snakker vi om 300x5 gold = 1500 gold og 160x5 gold = 800 gold.

 

Din påstand er med andre ord at all verdens økonomer har tatt feil helt siden økonomifaget ble oppfunnet, og du påstår at en større pengemengde som ikke reflekterer reell verdiskapning ikke påvirker den totale økonomien.

 

Det er mildt sagt en temmelig drøy påstand du kommer med, og den er så feil så feil.

 

Så jo, kinesiske farmere (og alle andre som selger gull for ekte penger) er absolutt med og påvirker serverøkonomien i meget stor grad, i tillegg til at de mer eller mindre ødelegger den.

 

Med tanke på at Blizzard valgte en modell hvor WoW kjører på egne amerikanske servere, egne europeiske servere og egne asiatiske servere mener jeg klart at det ville vært en stor fordel om alle IP adresser utenfor Europa ble blokkert fra å spille på de europeiske serverne. Vår levestandard og vårt kostnadsnivå gjør det uansett ikke kostnadseffektivt for en europeer å farme gold, som så selges for ekte penger. For fattige fra Asia er situasjonen naturlig nok en helt annen.

Endret av Heales
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...