Gå til innhold

Tellekrets med 7 segment display


Anbefalte innlegg

Jeg driver og simulerer litt på en opp/ned teller.

Den skal kunne telle opp eller ned mellom 1 og 12, og vise dette vha. 7 segment displayer.

 

Kretsen som benyttes til tellingen er en 4019 presettable up/down counter.

 

Jeg har fått den til å telle opp, telle ned, og å starte på 1 istedet for 0. Det største problemet mitt ligger egentlig i hvordan jeg skal få vist tall over 9 med 7 segmenter, håper noen kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jasså! ikke rart du "får til alt"

CHEATER!  :mad:

 

men, ontopic, jobber med samme oppgava, trenger også hjelp! :thumbup:

5030020[/snapback]

 

Ikke så sur nå John, du vet like godt som meg at den oppgava er kjiip ;)

Det andre jeg finner ut av kan vi takke litt andre sider for :whistle:

 

 

Vi har fått beskjed om at tellingen må vises desimalt, foreslo hex, men neida, ingeting kan gjøres enkelt her i gården :hrm:

Endret av Iceman™
Lenke til kommentar

Trur det ikke er så vanskelig, du må bruke carry og borrow og koble de på up/down counter på 40193 nr2 :thumbup:

når 40193 nr1 når det høyeste tallet den skal telle til vil carry gå lav en halv klokkepuls etter den når 10.

På denne måten kan du telle til 99 opp og ned som du vil.

Om du ikke skal telle høyere enn 12, da trur jeg du må til med en and krets som teller ned på 40193 nr 1, om du skjønner..

Skal tegne jeg ;)

Lenke til kommentar
jasså! ikke rart du "får til alt"

CHEATER!  :mad:

 

men, ontopic, jobber med samme oppgava, trenger også hjelp! :thumbup:

5030020[/snapback]

 

Ikke så sur nå John, du vet like godt som meg at den oppgava er kjiip ;)

Det andre jeg finner ut av kan vi takke litt andre sider for :whistle:

 

 

Vi har fått beskjed om at tellingen må vises desimalt, foreslo hex, men neida, ingeting kan gjøres enkelt her i gården :hrm:

5030940[/snapback]

 

Skoleoppgave? Gjør leksen din selv...

Lenke til kommentar

er tilbake på jobb 1600 i morra, skla kikke innom da :thumbup:

Håper du forstår tegninga... Den teller til 13, men når den kommer til 13, vil den telle seg selv ned til 12 pga and gaten som reagerer på at det er en 1 på 10èr segmentet og en 3 på 1èr segmentet, da vil den gi en høy til count down, og da ender den på 12 igjen :D

Lenke til kommentar

tror jeg forsto den hvertfall.

 

men, nok et clue er å få den til å telle et og et tall, når man trykker på en bryter..

2 brytere, telle opp og telle ned... utifra oppgaveteksten skulle vi gjøre det sånn tror jeg..

Endret av Noxy
Lenke til kommentar
tror jeg forsto den hvertfall.

 

men, nok et clue er å få den til å telle et og et tall, når man trykker på en bryter..

2 brytere, telle opp og telle ned... utifra oppgaveteksten skulle vi gjøre det sånn tror jeg..

5031482[/snapback]

 

 

Flott, da gjør du tenkingen, så kan jeg stjele all æren, avtale?

Lenke til kommentar

Du har 2 displayer? Uten å ha satt meg så altfor nøye inn i det er det nul problem. Se på databledet med oversikt over pinnene. du har en aktiv lav carry pinne. dvs den går lav da du kommer til 10.

 

Lenge siden jeg har drevet med dette så husker ikke helt og har ikke tid til å sette meg altfor inn i telleren. Men slike oppgaver går så mye greiere om du simulerer da ser du hva som skjer og du forstår hvorfor og hva du skal gjøre. Du skal til 12 ikke sannt? da kobler du bare det ene displayet på carry(nb du skal bare telle 1 her derfor vær obs på hvor på displayet du kobler), evnt inverterer den. hvis den bare går lav som en puls fikser du det med en enkel d-vippe. om du trenger å resette den for å starte på 0 igjen og ikke hexa bruker du også dette carry bittet til å resette telleren.

 

alternativ løsn: bruk to tellere. den ene teller carry pulsene(hvis den sender pulser) og den andre signalet(primær teller). du resetter hver teller ved å sette carry på ens egen resett...

 

Sikkert bare rot hva jeg forklarte, men som sagt har ikke satt meg ordentlig inn i telleren eller oppgave. Uansett simulering er et must for å løse slike opgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...