Gå til innhold

problemer med nett i ubuntu


Anbefalte innlegg

Hei!

Har installert ubunt på en maskin som jeg her hjemme, og selvfølgelig må jeg plagest.

 

Når jeg kjører nettet gjennom d-link rutern så får ikke linux maskinen nett, men det får windows maskinen, som jeg sitter på nå.Tar jeg å kobler direkte til linux maskinen, uten ruteren altså, så får jeg nett.

 

Noen som vet hva som er galt?

 

Mvh Mads!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har installert ubunt på en maskin som jeg her hjemme, og selvfølgelig må jeg plagest.

 

Når jeg kjører nettet gjennom d-link rutern så får ikke linux maskinen nett, men det får windows maskinen, som jeg sitter på nå.Tar jeg å kobler direkte til linux maskinen, uten ruteren altså, så får jeg nett.

 

Noen som vet hva som er galt?

 

Mvh Mads!

5029108[/snapback]

 

Saken er altså, at dersom Ubuntuen er kobla rett i modemet, så får du nett, men ikkje dersom du går via routeren?

 

Eg reknar med at routeren din delar ut IP-adresse?

 

Du seier du ikkje får nett, men kan du pinge internett-adresser?

 

Opne ein terminal, og skriv:

 

ping 193.69.165.21

 

Får du svar på pingen?

Lenke til kommentar

Ja, kommer meg bare på nettet når linux maskinen er koblet direkte opp mot modemet. Og ja, jeg fikk svar på pingen, men kommer meg likevel ikke på nettet.

 

 

 

edit: kom meg inn på google, men tok sykelig lang tid. Og når jeg prøver å komme meg inn på hjemmesiden min, får jeg bare beskjed om at den ikke kunne finnes.

Endret av mr0nning
Lenke til kommentar
Ja, kommer meg bare på nettet når linux maskinen er koblet direkte opp mot modemet. Og ja, jeg fikk svar på pingen, men kommer meg likevel ikke på nettet.

 

 

 

edit: kom meg inn på google, men tok sykelig lang tid. Og når jeg prøver å komme meg inn på hjemmesiden min, får jeg bare beskjed om at den ikke kunne finnes.

5029483[/snapback]

 

Ok, sidan du får svar på pingen, må det vere noko gale med DNS.

 

Opne ein terminal og skriv:

 

sudo gedit /etc/resolv.conf

 

Der vil sjå sjå ei linje med (er det fleire, så fjern alle slik at det berre er ein):

 

nameserver x.x.x.x

 

Bytt ut x.x.x.x med IP-en til routeren din (du kan evt finne den IP-en om du er usikker, ved å skrive "route").

 

Lagre fila, og prøv nettet no. No skal du kunne pinge www.vg.no, f.eks.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Ip'en som sto der er den rette ip'en til routern, så jeg tviler på at problemet ligger der.

 

Noen andre ideer på hva det kan være?

5029629[/snapback]

 

Aha.

 

Om du pingar vg, kva for ping-tid får du?

 

Tar det lang tid før den finn IP-ar?

 

host www.dagbladet.no

 

f.eks.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Når jeg pinger vg.no får jeg svar på 100-200 ms.

 

Forsto ikke det siste du skrev, det med koden, men da jeg skreiv det inn i terminalen fikk jeg dette opp; "; connection timed out; no servers could be reached".

 

Er som sagt ikke så veldig inn med linux, så forstår ikke alt du sier ;)

5029746[/snapback]

 

Aha, virker som om DNS er treig.

 

Kva for internett-leverandør har du?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg så teknisk inne i linux enda, men det høres uansett ut som om problemet ligger i rutern. Har ruteren firewall? Har den blitt satt opp mot en windows maskin? Vet ikke om dette kan skap rpoblemer, men det kan være at rutern på en eller annen måte prøver å blokere browsern i linux.

 

Eventuelt kan du prøve å restarte rutern. Har hatt litt problemer med ruter opp mot windows maskin her hjemme. Av og til har rutern bloksert meg fra nettet. Strømkabelen ut og inn på rutern fikset problemet.

 

Håper du får det til!!

 

Turgon

Lenke til kommentar

Det er fultmulig routern det er feil med, men samtidliger er det jo litt rart at jeg ikke har noen problemer med windows maskinen. Når kjører den trådløst da, hvis det har noe å si da.

 

Jeg har prøvd å ta ut kabelen flere ganger, så det hjelper nok ikke. Kan det ha noe med firmwaren å gjøre? Burde jeg kanskje se etter oppdateringer til den?

 

Btw. Har forresten installert linux på nytt igjen, for å se om det var problemet, og det var det nok ikke. =/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...