Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Terminalserver og lokale printere


Anbefalte innlegg

Hei

Sitter på en bedrift med 3 avdelingskontorer, holder på å ta i bruk Terminalserverløsning men sliter med å få opp lokale printere. Ser at i oppkoblingsbildet til terminalserver (eksternt skrivebord) kan du hake av for å få med lokale skrivere, og dette er et must da avdelingskontorene skal kjøre programvare på terminalserveren men skrive ut lokalt. Har fått det til å fungere i noen tilfeller ved å reinstallere skriverne som lokale skrivere med tcp/ip-port (de fleste lokale skriverne på avd. er nettverksskrivere eller står på en printserver-boks). Men som regel ser jeg ikke de lokale skriverne om jeg åpner printers and faxes på det eksterne skrivebordet. Kan dette ha noe med group policy updates å gjøre ? Kan det være at det tar veldig forskjellig (lang) tid før skriverne kommer opp? På min bærebare -når jeg sitter på jobben, kan jeg koble til terminalserveren (men det blir jo en form for lokal tilkobling) og få opp mine lokale skrivere på det eksterne skrivebordet, men gjør jeg det samme hjemmefra (med lokal usb-skriver) får jeg ikke med skriveren over (har testet i ca en halv time).

Noen som vet hva dette kan skyldes ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal skriverene settes som "default" i programmer på terminal serveren? Remote Desktop er slik at skriverne blir navngitt etter session. Slike instillinger faller da gjerne ut når man logger ut og inn igjen. Det mest stabile er faktisk å sette opp de lokale skriverene som webskrivere og koble disse mot server i etterkant.

Skriverdrivere legges forøvrig inn på server i "printers and faxes" => file => "server properties" => drivers.

Lenke til kommentar

Aldri gjort det der med terminalserver... men burde forsåvidt være enda enklere der.. Kjører vanlig server, og da er alle skriverene installert på serveren som nettverksskrivere... og så henter brukermaskinene info fra serveren for å installere skriveren lokalt (fremdeles som nettverksskriver, bare at linken er mot skriverinstallasjonen på serveren)

 

Men er tungvint å gå rundt på alle maskinene og fikse skrivere for alle brukere.. så der kjører jeg selvfølgelig bare et script som fikser dette automatisk.

(legger inn scriptet med GPO slik at det kjøres ved pålogging)

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om jeg fikk med meg på riktig måte hva som fungerte og ikke men noen tips er:

 

1. Sjekk at driver er installer på server

 

2. Installer skriver på lokal server først og få alle klientene til å koble seg mot den skriveren.

 

3. Lokale nettverkskrivere er ikke supportert av microsoft, det finnes dog en fiks du kan kjøre på klienten:

1. Click Start, Run, type regedit, and then click OK.

2. Locate and then click the following key in the registry: HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Terminal Server Client\Default\AddIns\RDPDR 

3. On the Edit menu, point to New, and then click DWORD Value.

4. Type FilterQueueType, and then press ENTER.

5. On the Edit menu, click Modify.

6. Type FFFFFFFF, and then click OK.

 

4. En siste løsning kan være å legge skriveren fast inn på serveren, dette krever dog at du setter opp vpn-tuneler mellom avdelingskontora.

Lenke til kommentar
ok, men hvordan gjør jeg det? Må skriverne installeres på serveren, og i såfall som  lokal eller netverksskriver?

5022690[/snapback]

 

 

Legg til driverne, ikke innstaller skriveren. STart, Settings, Printers and Faxes.

 

Velg File og Server Properties. Velg Arkfanen Drivers og knappen Add.

 

Men du bør tenke på annet, skriver brukerne ut en powerpoint presentasjon så blir det for masse Mb som blir sendt over linjene. eks en 40Mb fil ble over 100Mb i printspoolern... Dette over 2 Mbit linjer tar tid.

Her jeg jobber har vi satset på thinPrint.

Ta en titt på www.thinprint.com

Lenke til kommentar

Takk for alle svar så langt. Skjønner at jeg kan legge til driverne på serveren uten å "installere skriverne". Er litt usikker på hvordan dette vil oppføre seg ved av- og pålogging. Det er et felles fagdatasystem som skal kjøres over terminalserveren (evt. word og excel). De ulike avdelingskontorene skal da skrive ut fra dette fagdatasystemet på sine lokale skrivere. Her er det ikke snakk om store presentasjoner eller lignende, men i hovedsak rene tekstdokumenter.

Alle avdelingskontorene har forskjellige lokale skrivere, de har bruk for iallefall 3-4 skrivere lokalt på hvert kontor (laser, laser farge, multifunskjon/fax samt matriseskriver for etiketter). Disse skriverne er som tidligere forklart enten rene nettverksskrivere eller koblet med lpt til en printserverboks på hvert avdelingskontor.

Dersom jeg har fått med meg dette riktig vil da fremgangsmåten være å installere de avdelingsvise skriverne som lokal skriver på TCP/IP-port på alle maskinene på hver avdeling, og så installere driverne til hver enkelt skriver på serveren. Stemmer det ?

 

-persistent-

Endret av persistent
Lenke til kommentar
(...)

Dersom jeg har fått med meg dette riktig vil da fremgangsmåten være å installere de avdelingsvise skriverne som lokal skriver på TCP/IP-port på alle maskinene på hver avdeling, og så installere driverne til hver enkelt skriver på serveren. Stemmer det ?

 

-persistent-

5022836[/snapback]

 

Som jeg nevnte over her, TCP/IP porter er ikke støttet av microsoft for bruk på terminalserver. Men man kan omgå dette med en liten fix.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?...kb;en-us;302361

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. En ekstra stor takk til StianK, dette gjorde susen. Alle er nå oppegående med lokale nettverksskrivere på terminalserveren. Må vel vise dette til vår lokale dataleverandør også, de har enda ikke kommet opp med en fullgod løsning, men hardware-forumet innehar mye kompetanse, så det ordnet seg denne gangen også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...