Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor lang kan en nettverkskabel være?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ethernet kan ikke kjøre 4 Mbit som noen synes å mene.

Standardene er 10, 100 og 1000 Mbit.

 

100 og 1000 går ikke noe lenger enn 90-100 meter, mens 10 Mbit har jeg med hell kjørt over 250 meter i cat-5 kabel.

 

Skal du lenger enn dette er eneste løsningen å sette en hub eller switch imellom.

Lenke til kommentar

Mulig jeg er fullstendig på :whistle: men vil dette fungere tro (teoretisk). Begynte bare å lure på det når jeg leste innleggene her.

 

F.eks. 200m kat5 kabel ---> (f.eks.) Airport Extreme m/power over ethernet) ---> 200m kat5

 

Vil da airport extrem'en (f.eks. da) som bruker POE forsterke signalene for neste kabellengde

og dermed gir en lengre total kabellengde?

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det må da i så fall være en ganske smart og ikke minst enklere måte å øke kabellengden på enn å måtte legge strømkabel sammen med ethernetkabelen?

 

En Airport Extreme m/Poe (og sikkert lignende produkter med PoE) koster jo ikke all verden?

 

"AirPort Extreme-basestasjon (med «Power over Ethernet» og UL 2043)

NOK 2.290,00"

Lenke til kommentar
Det må da i så fall være en ganske smart og ikke minst enklere måte å øke kabellengden på enn å måtte legge strømkabel sammen med ethernetkabelen?

 

En Airport Extreme m/Poe (og sikkert lignende produkter med PoE) koster jo ikke all verden?

 

"AirPort Extreme-basestasjon (med «Power over Ethernet» og UL 2043)

NOK 2.290,00"

5038792[/snapback]

PoE er ikke for å kunne sende et signal lenger, men for å kunne koble på enheter som for eksempel access point uten å ha tilgjenglig strøm (220V) på det stedet du monterer.

 

AirPort er ganske overpriset... Ville heller sett på 3Com sitt PoE AccessPoint

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du så lange kabler? Hvis det er for å strekke mellom to hus så er det ikke å anbefale. Forskjell i jordings spenninger kan føre til at utstyr koblet till på den siden med lavest spenning kan bli ødelagt eller til og med smelte på grunn av overspenning. Man kan være heldig slik som en har nevnt her tidligere, men det er en sjanse å ta.

 

Det eneste som unngår dette problemet er fiber og radio.

Lenke til kommentar
Hvorfor trenger du så lange kabler? Hvis det er for å strekke mellom to hus så er det ikke å anbefale. Forskjell i jordings spenninger kan føre til at utstyr koblet till på den siden med lavest spenning kan bli ødelagt eller til og med smelte på grunn av overspenning. Man kan være heldig slik som en har nevnt her tidligere, men det er en sjanse å ta.

 

Det eneste som unngår dette problemet er fiber og radio.

5042211[/snapback]

 

Tja, man kan fint sette inn et galvaniskskille som hindrer dette.

Lenke til kommentar

GDI raptor: Det er sikkert ikke ment å brukes sånn. Mener også huske at veldig mange

spør/har spurt om veldig lange kabelstrekk gjennom tidene her på forumet.

 

Men vil det i teorien funke? Mange ting som funker bra selv om de ikke var ment til

å gjøre det :!:

 

Tenkt tilfelle: Naboen min. Han bor ca 500 meter fra meg. Trådløst er utelukka, for mye skog og

stein. Dermed er det kablet. Men jeg gidder ikke å bruke ti-tusenvis på ham heller.

 

Å dra 500 meter kat5 er vel å håpe på for mye. Å legge strøm paralellelt med en switch/hub i midten er vel en mulighet men driver kostnadene kraftig opp vil jeg tro (strømkabel, tilkobling etc.etc. i tillegg til kostnadene på ethernetkabel).

 

Vil en PoE-enhet på midten sørge for å

generere/forsterke signalene slik at stabilitet og hastighet opprettholdes?

Endret av steveak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...