Gå til innhold

Ubuntu hakker - tips?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"gikk ikke"...?

5014439[/snapback]

 

/dev/hda: No such file or directory

 

Er SATA disker som sagt. Så kommandoen er annerledes. SDA / SDB :)

 

/dev/sda:

IO_support = 0 (default 16-bit)

readonly = 0 (off)

readahead = 256 (on)

geometry = 24321/255/63, sectors = 390721968, start = 0

 

/dev/sdb:

IO_support = 0 (default 16-bit)

readonly = 0 (off)

readahead = 256 (on)

geometry = 24321/255/63, sectors = 390721968, start = 0

Endret av Patience
Lenke til kommentar
Hvor går jeg inn for å endre dette da?

5015660[/snapback]

Vi må først finne ut om det er diskytelsen det er noe suspekt med. Test hastigheten på bufferet og lesing ved å kjøre hdparm -tT /dev/sda som root.

5016630[/snapback]

 

Timing cached reads: 1840 MB in 2.00 seconds = 920.14 MB/sec

Timing buffered disk reads: 166 MB in 3.01 seconds = 55.07 MB/sec

Lenke til kommentar

Når det gjelder minne, så er 82% i bruk, og 24% bufferet. Hva vil dette si? Jeg har 1538 MB ram ..det skulle vel strengt tatt holde?

 

Men når jeg går inn på device manager og kikker på CPU kommer det ikke noe om AMD. Virker rett og slett som at ubuntu ikke har funnet prosessortypen min som er en helt alminnelig AMD 2800 XP

 

..hmm.. :hmm:

Lenke til kommentar

Det har ingenting å sei. Prosessor treng ikkje verte "oppdaga" eller "installert" av OSet på nokon måte.

 

Skriv som sagt "top" i ein terminal, og sjå kva som brukar mest CPU (sjekk i CPU-kolonnen).

 

GNU/Linux er flinkare til å nytte seg av RAM-en en det Windows er. Ledig RAM er bortkasta RAM, difor vert ting cacha, så ting går fortare.

 

Skriv "free -m" i ein terminal, det du då ser bortanfor "-/+ buffers/cache" er det som ikkje er cacha.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingenting galt med diskytelsen. Hvis høyt CPU-forbruk kun forekommer ved lesing/skriving til disk så ville jeg begynt å se på om det var driveren det var noe galt med. Er det en mulighet for det begynner å gå tomt for swapspace og RAM? Jeg hadde en filserver som begynte å gå som sirup på alt fra enkle kommandoer som ls, til ekstrem ping på routing ut mot den trådløse routeren. Dette var relatert til RAM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...