Gå til innhold

Politiet stormet pokerlag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poker er et ferdighetsspill på linje med sjakk. Edit: det er derfor tvilsom at poker rammes av lotteriloven:

 

a) Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall.

Endret av Hayek
Lenke til kommentar
Poker er et ferdighetsspill på linje med sjakk. Edit: det er derfor tvilsom at poker rammes av lotteriloven:

 

a) Lotteri: virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetting eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall.

5012231[/snapback]

Poker er vel et slags grensetilfelle - på kort sikt er det jo mye flaks, men jo lenger man spiller jo mer ferdighet blir det.

Lenke til kommentar

Hadde de brukt tiden sitt til litt andre ting enn "fange pokerspillere" hadde det kanksje vært litt flere pedofile, voldteksmenn, mordere, naszister bak murene. Disse folka går i stedet runt og ødelegger liv fordi politiet er for opptatt med å ta "småforbrytere"...

Endret av CrazyKimmi=)
Lenke til kommentar

Politiet gjør nå bare jobben sin. Folk bryter loven, da er det politiets oppgave å stoppe dem.

 

Når det skal sies så kan jeg ikke helt kjøpe myndighetenes argument for å forby gambling.

 

Det er fryktelig om det skjer i det private, men sålenge de offentlige kan gjøre det gjennom tipping, lotto osv så er det greit? Det kalles dobbeltmoral og er temmelig inkonsekvent.

Lenke til kommentar
Det er som sagt ikke uproblematisk å omtale poker som ulovlig. Hvis poker er et tilfeldighetsspill, så kan det meste være det.

5012380[/snapback]

 

 

Men ordlyden når det kommer til lotteri sier "helt eller delvis tilfeldig utfall".

 

Selv om man er dyktig, så er det tilfeldigheter med i bildet. Det går dyktighet under fotball tipping f.eks. Er man erfaren, har kunnskaper og dyktig i sannsynlighetsregning så er sjangsen større.

 

Det er ikke til å komme utenom at poker er et spill hvor det finnes tilfeldigheter, også på utfallet, uansett hvor god man er.

 

Så når det kommer til ordlyden om hva som er lotteri og selve loven, så ser nå jeg liten tvil om at det er ulovlig.

 

Men personlig mener jeg det burde være lovlig.

 

For øvrig:

 

”lotteri” forstås som””virksomhet der deltakerne mot innskudd kan erverve gevinst som følge av trekning, gjetning eller annen fremgangsmåte som helt eller delvis gir et tilfeldig utfall”.

 

Loven er som følger:

 

”Lotteri kan bare avholdes til inntekt for et humanitært eller samfunnsnyttig formål”, og da først etter at myndighetene har gitt tillatelse til dette.

Lenke til kommentar

Nevn ett spill hvor tilfeldighetene ikke rår. Når man ser på resultatene fra poker-vm, hvor de samme personene er gjengangere både som deltakere ved finalebordet eller som vinnere, er edt klart at tilfeldigheten i poker er svært lav. Men hva med å problematisere "virksomhet". Innebærer ikke "virksomhet" at de som driver denne tjenesten skal tjene på det? Så hvis man legger 100 kroner hver i potten, og alt går til premier, hvem driver virksomheten?

Endret av Hayek
Lenke til kommentar
Angående snooker så er det fint lite flaks som spiller inn der, rent ferdighetsspill...

 

Jeg er enig i at det er ekstreme ferdigheter som trengs for å spille snooker på høyt nivå, men i ett enkelt spill kan tilfeldighetene avgjøre, derfor spiller man også flere partier i hver enkelt match for å avgjøre hvem som vinner. I poker gjøres det samme, alle kan vinne en pott eller to, men på lang sikt er det de beste som vinner, det viser vm-resultatene hvert år, som du sier.

Lenke til kommentar

Hmm... visste ikke at det var ulovlig. Hvor går grensen egentlig?

 

Hvis jeg innviterer noen venner hjem til meg og vi spiller om penger, da er det ulovlig? (uansett beløp?).

 

Hvis om vi ikke spiller om penger, men om... tja... gull? diamanter? eller bare sjettonger ? ;)

 

Hvor organisert må det være før det er organisert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...