Gå til innhold

Hvike rettigheter har jeg når 1 feil skjer 2ganger


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en bærbar pc over internett hos en kjent leverandør. Etter 3-4 måneder så spratt den PCMCIA knotten ut (selv om jeg aldri har brukt korti i slotten). Det går ikke ann å trykke den inn, den stikker bare ut. Jeg leverte den inn for reprasjon, og fikk igjen "fikset". Jeg kunne legge merke til at den ikke var helt 100%, men knappen kunne iallfall presses inn. Tre uker senere spretter den ut igjen, og det samme problemmet skjer igjen. :no:

 

Jeg her nå veldig lei av å sende den inn på reprasjon, da dette er den eneste pcen jeg har til studiet mitt. Kan jeg heve kjøpet eller forlange en ny bærbar pc? :hmm:

 

Kort og godt: Pcen er under 1 år og den samme feilen har skjedd to ganger i løpet av kort tid. Jeg er midt oppi eksamenstidene og har ikke tid til dette tullet.

 

 

takk :blush:

Endret av clown
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selgaren har bare rett til å forsøke å rette ein mangel to gonger jf fkjl § 30 2. ledd 1. pkt. Etter dette kan du f.eks kreve prisavslag, få levert ny ting eller heve kjøpet.

 

Du kunne og krevd å fått levert ein ny ting i staden for å få retta den gamle ved den første feilen, jf fkjl § 29 1 ledd 1. pkt.

Lenke til kommentar
Du kunne og krevd å fått levert ein ny ting i staden for å få retta den gamle ved den første feilen, jf fkjl § 29 1 ledd 1. pkt.

5000823[/snapback]

 

Du glemmer en liten viktig ting.

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader

Det er ikke sånn at du kan kreve alt du vil uten tanke på selger i det hele tatt. Det er greit at man skal beskytte forbrukeren, men det finnes faktisk noen grenser for hvor urimelig man skal kunne være.

Lenke til kommentar
Du glemmer en liten viktig ting.
Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader

Det er ikke sånn at du kan kreve alt du vil uten tanke på selger i det hele tatt. Det er greit at man skal beskytte forbrukeren, men det finnes faktisk noen grenser for hvor urimelig man skal kunne være.

Er klar over kva 2. punktum seier. Men sidan dette ikkje var aktuelt for trådstarter uansett, så valte eg å ikkje ta den med.

Lenke til kommentar

Han hadde alternativet om å kreve omlevering i staden for reperasjon. Om han hadde fått det er ein anna sak, men i teorien så var dette ein moglegheit. Eg kunne sjølvsagt tatt eit forbehald i innlegget mitt, men når dette uansett ikkje var aktuelt, så gjorde eg ikkje det. Eg syns det var greit å informere om kva for nokre moglegheiter du har, sjølv om den ikkje er like aktuell i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Så du mener at å kreve omlevering av en totalt ny pc, istedet for reparasjon av den lille pluggen som dytter ut pcmciakort, er fullstendig rimelig?

 

Isåfall tillater jeg meg å være STERKT UENIG i dette.

 

Anyway, om samme feil nå skjer for annen gang har du ikke krav på annet enn fiks av feilen. Om det derimot skjer for 3. gang - så kan du heve kjøpet og få alle pengene igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...