Gå til innhold

Klassisk musikk, anbefalinger?


DoNotWant

Anbefalte innlegg

Hører mye på rock/metal vanligvis, men så kom det opp i tråden om musikk som hjalp på konsentrasjonen at instrumentaler var best. Jeg klarer ikke konsentrere meg med rock på øret, så da trenger jeg anbefalinger.

 

Jeg har lite kunnskap om klassisk musikk, men det jeg er ute etter er musikk som er lett å like, gjerne kjente stykker som alle har hørt(kan ikke navnet på noen).

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig har vi litt klassisk på lur.

 

*romsterer gjennom gamle mapper*

 

Mozart, Beethoven, Johann Sebastian Bach, samuel Barber, mm.

 

Jeg tror det skal holde deg opptatt i noen timer, kan komme tilbake med mer om jeg skulle falle over noe.

 

Edit: Leif var på besøk hos Beethoven

Endret av Daehli
Lenke til kommentar
Darkz: Er det instrumental-musikk? I så fall er det interresant det også =)

Det er skikkelig masete hurrapowermetal. Styr unna om du har livet kjært.

:!: Stoler på deg, jeg da.

 

Btw, jeg har dette: 15 - Bach - The Harpsichord Concertos (CD 2) - Concerto for 2 Harpsichords and Strings in C minor BWV 1060 Allegro.

 

Det er et av sporene på en Bach-CD. Hva i helvete betyr alt det der?

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Btw, jeg har dette: 15 - Bach - The Harpsichord Concertos (CD 2) - Concerto for 2 Harpsichords and Strings in C minor BWV 1060 Allegro.

 

Det er et av sporene på en Bach-CD. Hva i helvete betyr alt det der?

Et harpsikord er forløperen til pianoet. De første dukket opp i sen middelalder tror jeg. Istedet for å slå på strengene (som et piano gjør) så blir de plukket. Mye brukt i klassisk musikk fra barokken.

 

harpsichord.jpg

 

Dette er da et stykke for 2 harpsikorder og strykere i C moll. Allegro er en betegnelse for et musikkstykke i hurtig tempo...om jeg husker rett. :p

 

"BWV 1060" tror jeg har noe med arrangementet å gjøre, men jeg har ikke så mye peil på dette...

 

Edit: Fiksa quote

Endret av Glint
Lenke til kommentar
Et harpsikord er forløperen til pianoet. De første dukket opp i sen middelalder tror jeg. Istedet for å slå på strengene (som et piano gjør) så blir de plukket. Mye brukt i klassisk musikk fra barokken.

 

http://www.swiss.csail.mit.edu/~bob/harpsichord.jpg

 

Dette er da et stykke for 2 harpsikorder og strykere i C moll. Allegro er en betegnelse for et musikkstykke i hurtig tempo...om jeg husker rett. :p

 

"BWV 1060" tror jeg har noe med arrangementet å gjøre, men jeg har ikke så mye peil på dette...

 

Edit: Fiksa quote

Ok, så det er den der som høres barokk ut :p . Jeg likte ikke den barokklyden. Allegro hadde du rett på, for jeg skjønte det og C moll.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du kjøper litt samleplater for klassisk musikk. Bach, Vivaldi (De 4 årstider er snadder), Mozart og Beethoven (m.fl) er greie steder å starte. Spesielt barokk er lett å komme inn i, mens seinere store verk kan bli litt for mye i begynnelsen.

 

Naxos selger mye samleplater og annen klassisk til den prisen alle cd'er burde vært solgt. Klassisk er billig! (derfor kjøper jeg gjerne klassisk musikk, mens jeg laster ned overprisete rocke-album).

Lenke til kommentar

Tsajkovskijs (Tchaikovsky) 'Svanesjøen' tror jeg passer bra.

 

Ellers er mine største favoritter Beethovens og Dvoraks 9. Symfonier mine favoritter. Men der er bare den siste instrumental da. Tidligere nevnte '4 årstider' av Vivaldi vil du nok også like.

 

Personlig liker jeg ikke Mozarts musikk spesielt godt. Skal jeg anbefale noe av han må det være Requiem, men den blir du i alle fall ikke konsentrert av.

Lenke til kommentar

Bach, Mozart, Beethoven, Liszt, Rachmaninoff, Tchaikovsky, Sæverud og Grieg osv. er fantastisk musikk.

 

Om du er interessert i litt andre tolkninger er Mads Eriksens (dyktig bergensgitarist) tolkninger av Griegs komposisjoner nydelige.

 

Albumet med Griegs komposisjoner heter "Intermission Troldhaugen", der spesielt sangene "Bryllupsdag på Troldhaugen (Wedding Day at Troldhaugen)" og "Solveigs Sang (Solveig's Song)" er verdt å nevne.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...