Gå til innhold

Ny HDD... IDE/Serial ATA?

ler91

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei...

kan noen svare va er forskjellen på IDE og Serial ATA?

Takker får alle svar:)

Endret av ler91
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det blir kalt Sentral ATA men seriel-ATA men S-ATA er nyere og P-ATA er gamlere S-ATA skal egentlig gå kjappere men det er ikek så fantastisk mye bedre men IDE er på vei ut og S-ATA er på vei inn, egentlig goidt inne men IDE holder seg fast

Skrevet (endret)

S-ATA er meir framtidsretta, og prisforskjellen er blitt borte vekk, så kjøp S-ATA så sant hovudkortet ditt støttar det.

Vil du lese meir om S-ATA, P-ATA, SCSI kan du ta ein kikk på HW.no's Begrepsguide :)

Endret av zeph
Skrevet

Forskjellen er at p-ata sender 8bit(mener jeg å huske) av gangen, men ettersom de må komme frem samtidig kan de ikke sendes like fort som s-ata som sender bitene serielt. Da sendes en bit av gangen i en lang rekke, da er det mulighet for å sende dem mye raskene men bare av bit av gangen da bare en bit skal komme fram om gangen. Med dagens disker er det liten vits å bruke s-ata, pga at de ikke er raske nok. Riktignok støtter de nyeste s-ata spesifikasjonene(feilaktig referert til som s-ata2) ncq men hvis du har en ledig

s-ata kontakt på hovedkortet kan du lite godt gå for en s-ata disk, men jeg ville ikke kjøpt et separat s-ata kontrollerkort hvis jeg ikke hadde

s-ata porter på hovedkortet men ledige p-ata porter. Men husk at du ikke bør kjøre en cd/dvd-rom/brenner på samme kabel som en harddisk, da harddisken vil kjøre på samme hastighet til kontrolleren.

Håper du skjønte noe av dette!

Skrevet

+ at s-ata kabler er 5-6 ganger mindre enn de digre flatkalbene man ellers bruker.

Da får du i tillegg bedre luftgjennomstrømmning i kabinettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...