Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Regler for soting av ruter i Norge


Ghostman

Anbefalte innlegg

Hei, ny på forumet her, prøvde å søke men fant ikke stort om dette

 

 

Hva er regler for sota/mørke vinduer i Norge? Hvilke vinduer er det lov og sote, hvilke er det ikke lov...

 

Personlig har jeg sota film på 4 siderutene i bilen min, noen sa til meg at dette ikke var lov så ble jeg litt usikker, mente det var lov, men ikke på frontruta bare :hmm:

 

Noen som har en lovbok i nærheten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bakrutene og bakruta kan du sote selv uansett hvor mørke de er. kravet på bakruta er at du skal kunne se utrykningslys.

 

siderutene fremme kan du sote 35% mørkere og frontruta kan du sote 15% mørkere. dette da kun fra butikk som legger film eller annen måte farger rutene.

 

hvis siderutene fremme ikke er så alt for mørke kan du slippe unna. har selv sota alle rutene utenom framruta med en åpasse lys film. klarte å snakke meg unna det da jeg ble stoppa av politiet.

Lenke til kommentar
siderutene fremme kan du sote 35% mørkere og frontruta kan du sote 15% mørkere. dette da kun fra butikk som legger film eller annen måte farger rutene.

Dette er feil. Frontruta og sidevinduene foran er ikke lov å sote. Dette har vært oppe før. I loven står det at det kun tillates svakt farget glass etter en spesifisert standard og at det IKKE tillates påsprøytet eller påklebet film på noen del av frontruta eller sidevinduene foran.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her er forresten utdraget fra loven:

 

§ 31-1. Generelt om vindu

 

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

 

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
siderutene fremme kan du sote 35% mørkere og frontruta kan du sote 15% mørkere. dette da kun fra butikk som legger film eller annen måte farger rutene.

Dette er feil. Frontruta og sidevinduene foran er ikke lov å sote. Dette har vært oppe før. I loven står det at det kun tillates svakt farget glass etter en spesifisert standard og at det IKKE tillates påsprøytet eller påklebet film på noen del av frontruta eller sidevinduene foran.

det er ikke direkte lov men har du gjort det på butikk så får du med papirer og dermed får du ingen problemer med det.

Lenke til kommentar

Jeg har 35% soting på vinduene foran, og det er ikke snuten veldig fornøyd med.. Har ikke fått noe bot ellerno, men dem sa jeg sku dra hjem å ta det av når dem stoppa meg engang, "Ja ok, stikker hjem nå jeg" sa jeg da bare :p

 

Men bakrutene og bakruta kan man vel sote så mye man vil nesten, så vidt jeg veit.. Mine er plexi sota, er umulig å se inn hjemmon utenfra.. :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Dette er feil. Frontruta og sidevinduene foran er ikke lov å sote. Dette har vært oppe før. I loven står det at det kun tillates svakt farget glass etter en spesifisert standard og at det IKKE tillates påsprøytet eller påklebet film på noen del av frontruta eller sidevinduene foran.

 

Hvordan er det med migrene og legeerklæring? har hørt at da er det lov og sote side rutene forran.

Hvordan er det med lys sensitive øyer og legeerklæring? her har jeg hørt at det er lov å sote siderutene forran + hele frontruta. Jeg vet ikke, derfor jeg spørr :p

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg er den eneste som heller ville anbefale SOLBRILLER.

 

Jeg tviler veldig sterkt på at en lege vil be om at du skal få fravike Kjøretøyforskriften. Ikke tror jeg du får stort gjennomslag for det heller. Det kan kanskje hende at du kan få gjennomslag for det som en handicaptilpasning, men det tviler jeg sterkt på. Det som GÅR an å gjøre er å få lagd seg nye ruter av farget glass, så få Sintef til å gjøre en måling av lysgjennomslippet og utstede en dokumentasjon på dette. Da har du som det står i Krav til kjøretøy svakt farget glass, ikke påsprøytet eller påklebet film. Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener bestemt at kravet til farget glass er minimum 70% lysgjennomslipp,

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...