Gå til innhold

3 WD Hardisker som har blitt uleselig


Unix

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en filserver som jeg har oppgradert med noen deler som jeg hadde liggendes. Etter oppgradering og fresh install av windows så har 3 200 GB WD hardisker bli uleselig.De vises ikke i Min datamaskin men de vises i "Computer Management". Der står det at de er logiske disker og er "unreadable". Jeg har prøvd å refreshe diskene til ingen nytte. Det går også ann og konvertere de tilbake til basic disker (noe jeg tipper vil fikse problemet) - men det har jeg ikke lyst til siden da går enorme mengder med informasjon tapt.

 

1. Har partisjonstabellen gått til hekkan? Hvis ja, hvorfor ikke på C: disken (den er delt i 2 deler - 10GB / 100GB - begge fungerer) ?

 

2. Er eneste mulighet og konvertere til basic disker? Og vil da all informasjonen gå tapt?

 

3. Hvis ja på nr. 2 - er det da mulig å bruke f.eks GetDataBack og få igjen mesteparten av filene - eller tar "konverter tilbake til basic" en komplett format?

 

 

Jeg har også lest litt rundt på diverse microsoft hjelp sider uten store framgangen. Har prøvd å bruke Dskprobe.exe uten og forstå noe særlig.

 

Hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe meg med dette problemet. Er endel filer det gjelder og det vil ta lang tid og få alt tilbake igjen.

 

Jeg har også prøvd og formatere en gang til uten at det hjalp. Bios finner fint diskene under boot.

 

Specs:

 

Intel P4 2.4Ghz

Asus motherbord (usikker på modell)

3*200GB WD HD

1*120WD HD (som fungerer fint)

 

 

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe :)

 

Gikk litt fort i svingene her.

 

Oset er Windows xp PRO. Er ingen service pack installert nå (eller noen updates for den slags skyld), støtte for større disker enn 127GB er ikke installert akkuratt nå, men jeg hadde det rett før format c: (for ca 1 time siden) og det ble ikke noen forandring

 

EDIT: er vanlig IDE

Endret av Unix
Lenke til kommentar
Det er nok feil format på de. Av en eller annen grunn skjer dette innimellom med mine WD disker. Gjør de om til NTSF ighen så skal du nok se at de virker igjen.

Burk Partition Magic fra Power Quest.

Hei.

 

Ved å gjøre det du sier vil jeg da måtte formatere?

Lenke til kommentar

Ikke med partition Magic. Jeg har klart meg uten å måtte formatere all informasjon på diskene. Skal være noe som kalles Change format eller noe slikt. Du finner nok ut av det. Bare ikke ha hastverk. Da ender du opp med at du formaterer helle disken. og ikke bare bytter format på den. Format er kansje enda NTSF, men kan fremdelese være unreadeble av en aller annen merkelig grunn.

Eneste jeg slitter med nå er spill som detekter min 3.2ghz cpu til 20ghz... Får spill til å gå å slowmo...

Lenke til kommentar

Før du ødelegger disken med partition magic, bør du lese følgende:

 

Windows skiller mellom BASIC og DYNAMIC disker.

Dynamic brukes som oftest på servere ol., da de gjør det mulig å utvide partisjonstørrelser uten å restarte ( + at man kan sette opp software raid).

Dersom du flytter en dynamisk disk til en annen PC (eller reinstallerer Windows som du har gjort), vil du ikke kunne lese disken uten å importere den først.

 

Derfor, gå til dismanagement og høyreklikk på de diskene du ikke kan lese (en om gangen). Se om du kan velge "Importer disk".

 

I ettertid; bare bruk dynamiske disker dersom du har behov for det (og vet hva det er). Bruk vanlige BASIC disker ellers.

Lenke til kommentar

kan desverre ikke trykke "import disk". De eneste valgene jeg har er: "Convert to basic disk", "Propeties" og "help".. Er det da ikke mulig å bruke Partition Magic til og importere diskene? Og vil det eventuelt gå an og importere disken hvis jeg installerer sp2?

Lenke til kommentar

Når BearCat nevnte støtte for 48 bit lba, så er vel spørsmålet om disse 200GB diskene var partisjonert som 200 GB disker før du la inn windows på nytt. Var de det, og du ikke brukte en windows-installasjon med servicepack som støtter 48 bit lba integrert, så er nok dataene gone. Ihvertfall er alt borte om du har formatert etterpå. Selve diskene skal du nok få tak i igjen ved å slette de gamle partisjonene og lage nye. At 120 GB disken din er iorden er isåfall ikke noe rart, siden den er under grensen på 137GB.

 

Det hjelper ikke å legge inn core windows først, også service pack etterpå, du trenger, f.eks, en XP SP1 cd. Jeg fikk følgende link fra en annen bruker på forumet, om det da er dette som er problemet:

 

http://www.48bitlba.com/faq.htm

Lenke til kommentar
Er ingen service pack installert nå (eller noen updates for den slags skyld), støtte for større disker enn 127GB er ikke installert akkuratt nå, men jeg hadde det rett før format c: (for ca 1 time siden) og det ble ikke noen forandring

Dersom du IKKE har SP installert, vil du neppe ha noen "glede" av de diskene...

Og selv med SP inne, er det ikke alltid at 48b LBA blir riktig "aktivert",

så forslaget mitt er som følger :

1 - Installer SP 2 (sikrer deg også mot masse "svineri" på nettet)

2 - http://www.48bitlba.com/enablebiglbatool.htm

3 - Importer dynamiske disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...