Gå til innhold

P4 dårligere enn PIII og Athlon?


Lynx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ûberfornøyd med min p4 2ghz nw. Den holder fint noen år til. Har en kompis med omtrent de samme hardwarespesifikkasjonene som meg, bortsett fra hovedkort og prosessor; han har Athlon XP 2200.

 

Vi har for de som er interresert sammenligna pcmark poengene våre, og har begge omtrent 11k. Hans burde jo vært raskere enn min (2200 vs 2000) men vi ligger likt anntar jeg fordi jeg har raskere minne. Så fra vårt synspunkt er amd & intel like gode, selv om amd har et prisovertak og intel har en merknavnfordel.

 

En smakssak, med andre ord

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-20 19:52, Radiax skrev:

Quote:


Den 2002-08-20 15:48, MrLee skrev:

Jeg tror problemet her ligger i nettopp det at Intel hele tiden har fokusert markedsføringen sin på at "mange Mhz" = best!


 

Jeg syns det er dumt av deg å "legge skylden" på intel her, fordet de "måler ytelse" i det.

Intel har vært på markedet i flere tiår, og har sikkert produsert prosessorer like lenge. Etter hvert som de har laget nye prosessorer, med flere MHz, har disse vært raskere enn forgjengerne.

Derfor har man alltid kunne brukt MHz som et "mål på ytelse".

At intel "har fokusert markedsføringen på at mange mhz = best", tror jeg kommer av at det lenge har vært slik, inntil de siste årene nå, hvor amd (og andre) har produsert prosessorer hvor ytelsen og mhz ikke stemte overens med intel sine..

Så ikke legg skylden på intel for dette. Tilbake på 90-tallet, tipper jeg alle dere som nå klager på "intels markedsføring, mhz filosofier osv.", ville vært enig i at mhz = ytelse.

 

 

au, ikke slå meg :smile:

 

neida, jeg mente ikke å tildele skyld, jeg prøvde bare å kommentere hva saksøkerene kan ha brukt som argumenter.

 

men, eh.. Intel har jo oxo skutt seg selv i foten med den fokuseringen på mhz...for det gjør de, fokuserer på mhz asså...

 

så er det bare problemet de har med å markedsføre itanium og de derre da...."mange Mhz = bra....Itanium, ja...joda, den er rask, selv om det ikke er mange mhz..."

Lenke til kommentar

propel skrev (2002-08-22 16:33):

Vell grunnen til at jeg hoppa over til intel er ganske enkel. VARME=STØY!!!!!

 

P4NW gjir fra seg mindre varme enn AMD burkkene og dermed blir det mindre støy.

 

 

Mer varme = mer behov for å kjøles ned = mer støy.

 

F.eks. produserte P4 2 GHz opp til 100 Watt.

 

Derimot at de viftene som kommer med P4 er bra er jeg helt enig i. Husk dog at det er 80 mm vifter. Min bror har en 12 dB vifte til sin Athlon 1600+ og det fungerer utmerket. Ingen P4 kommer med 12 dB vifter...

 

For å si det på en annen måte:

 

Det er viftene som lager støy. Hvilken vifte en bruker avgjør hvor mye støy en får.

 

Sjekk heller http://www.sandpile.org/ for litt fakta. Det du påstår stemmer ikke.

 

P4 2,53 produserer opp til 77 Watt

2600+ produserer 68,3 Watt

 

Som du ser lager P4 en del mer varme enn AMD sin CPU...

 

[ endret av pgressum den 2002-08-22 17:55 ]

Lenke til kommentar

Quote:


siDDIs skrev (2002-08-22 17:54):

vifta til intel er ikkje 80mm den er ca 70mm


sånn føltes det ijallefall når eg målte den med 80mm papst vifta mi


 

Trodde den var 80 mm jeg, men du har nok rett i at den er mer 70 mm når jeg tenker meg om :smile: Uansett så endrer det ingentig mht. hvilken CPU som produserer mest varme.

Lenke til kommentar

Det virker som enkelte her på forumet (dere vet selv hvem det gjelder) mener at Intel burde unskylde seg for å ha laget en prosessor med arkitektur som ikke er helt sammenlingbar MHz-for-MHz med AMD sine prosessorer! Intels ingenører må jo forstå at sånt ikke går ann.

 

HW innovasjoner oppstår ikke hvis alt skal lages identisk til forige generasjon. Aksepter at Intel og AMD ikke er pålagt å bygge prosessorer som er så like som mulig.

 

SLUTT Å SYTE!

 

Er personlig ikke så opptatt av hvilket merke prosessoren min har. Vel så viktig er det å unngå verdens tristeste chipset produsent - VIA. (Det kan godt hende at DITT VIA chipset funker, men alle vet at de har mange svin på skogen)

 

-ull-2k-

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...