Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke koaks som nettverkskabel?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig å bruke koaks kabel som nettverkskabel, men det er vanskelig å få tak i nettverkskort som støtter dette. Denne standarden heter 10BASE2 og som navnet tilsier så er maks hastigeten bare 10 Mbps, i tillegg er det bare et "half duplex" medie som betyr at bare en enhet kan sende eller motta om gangen.

 

Hvis du skal bruke koaks kabelen til noe annet så har du ikke mulighet til å bruke den som nettverkskabel. Med en koaks kabel så kan du ha en PC i hver ende og det er det, hvis du skal ha flere pc'er så må du ha flere koaks kabler.

 

Det er nok mye billiger å trekke en nettverkskabel og koble den til en switch, på denne måten får du minst 20 ganger hastigheten i full duplex og muligheten til å koble vesentlig flere PC'er sammen i et nettverk.

 

Eventuelt så burde du tenke på trådløst nettverk, eneste du trenger da er en trådløs router eller Access Point og et trådløst nettverkskort til hver av PC'ene og du slipper å tenke på å trekke kabler i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke koaks kabelen til noe annet så har du ikke mulighet til å bruke den som nettverkskabel. Med en koaks kabel så kan du ha en PC i hver ende og det er det, hvis du skal ha flere pc'er så må du ha flere koaks kabler.

Det stemmer nok ikke helt, du kan koble så mange pc'er du vil til en koakskabel, - dette begrenses kun av lengden på kabelen mener jeg - du MÅ selvsagt ha t-ledd og terminatorer i hver ende (og t-ledd på hver PC) - ellers vil det ikke virke - du kan ikke koble koaksen mellom to pc'er uten videre.

 

Ellers så er nettverk med koaks enkelt og smertefritt å sette opp, men du kan bare bruke den til dette (ikke tv signal samtidig f.eks) og du får bare 10 Mbit som nevnt her .. men jeg tror du kan kjøre full duplex ... (mulig dette er begrenset av protokollen du kjører over det)

Lenke til kommentar
Hvis du skal bruke koaks kabelen til noe annet så har du ikke mulighet til å bruke den som nettverkskabel. Med en koaks kabel så kan du ha en PC i hver ende og det er det, hvis du skal ha flere pc'er så må du ha flere koaks kabler.

Det stemmer nok ikke helt, du kan koble så mange pc'er du vil til en koakskabel, - dette begrenses kun av lengden på kabelen mener jeg - du MÅ selvsagt ha t-ledd og terminatorer i hver ende (og t-ledd på hver PC) - ellers vil det ikke virke - du kan ikke koble koaksen mellom to pc'er uten videre.

 

Ellers så er nettverk med koaks enkelt og smertefritt å sette opp, men du kan bare bruke den til dette (ikke tv signal samtidig f.eks) og du får bare 10 Mbit som nevnt her .. men jeg tror du kan kjøre full duplex ... (mulig dette er begrenset av protokollen du kjører over det)

Ja, T-ledd og terminator i hver ende må til, men du må ha flere koaks kabler hvis du skal ha flere enn to PC'er, maks total lengde fra en ende PC til den andre ende PC'en er 185 meter uten bruk av repeater eller bridge.

 

Det er kun mulig med half duplex på koaks kabel siden det bare er en leder og jording, et signal kan ikke gå begge veier samtidig på en enkelt leder. Full duplex krever minst to ledere med jording (to trådpar) , en leder for sending og en for mottak.

 

 

For mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/10BASE2

og: http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet

Lenke til kommentar
Ja, T-ledd og terminator i hver ende må til, men du må ha flere koaks kabler hvis du skal ha flere enn to PC'er, maks total lengde fra en ende PC til den andre ende PC'en er 185 meter uten bruk av repeater eller bridge.

Det kommer an på hva du mener med "flere kabler" da .. riktignok blir det flere kabler fordi du setter inn et T-Ledd der du skal ha en PC - og du kobler på en liten kabelstump mellom T-Leddene i enden hvis du skal ha på flere PC'er der ... det kommer an på hvordan du ser det - hvis denne kabelen ligger på pulter i et datarom f.eks, så kapper du den bare der du skal ha inn en PC og putter på et t-ledd - da vil jeg si det bare er en kabel selv om det henger 20 PC'er på den jeg :)

 

uansett, - jeg tror vi har avklart dette nå ;)

Lenke til kommentar

Det gøye med Coax-nett er hvor driftssikkert det er. :D

 

Om man har et simpelt coax-nettverk med f.eks. 20 maskiner og én tulling kopler fra maskinen og tar med seg T-leddet så mister ALLE maskinene nettet. Samme om en luring finner på at han vil rappe en endeterminator. Eller om en som sitter på enden tar vekk terminatoren og kopler kabelen rett i maskinen uten T-ledd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Første nettet jeg var på brukte vi coaks. Flere maskiner var der også på samme kabel, men må ha terminator i begge ender ellers blir det kortslutning eller mye støy på linja med påfølgende vranglåser i nettet.

 

Terminator|------T-----T-----T----T-----T-----|Terminaror / hub.

T'ene er t-plugger for uttak til netverkskortet...

Lenke til kommentar
Det gøye med Coax-nett er hvor driftssikkert det er. :D

Fikk meg til å tenke på en historie:

 

Det var et kontormiljø som opplevde gjentatte uforklarige utfall av nettverket. Til sist fant de ut at det var en person som hadde for vane å fikle med terminatoren mens han satt i telefonen. Han hadde jo ikke anelse om hva den var til. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...