rasev Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 Holder på å sette opp en PC til å bruke som jukebox i en russebil. Tenkte å prøve å få koblet den rett på 12v i stedet for å bruke en PSU for å spare strøm(hvis man bruker DC-AC adapter for å få 230V, for så å transformere strømmen tilbake igjen til 12V blir det så stort energitap...). Noen som vet hvordan man kan få det til? Må vel ha 5V og kanskje 3V? Tåler komponentene spenning opp til 13,8 v? Spenninga på biler pleier jo å variere fra 10,5 til 13,8V...
Hårek Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 Du er inne på hvorfor det ikke går. Du trenger 5V og 3.3V og litt til, og 12V kan ikke være 13.8V. Tror det finnes spesielle PSU som går på 12V. Finnes også spesiell PC for bil: http://www.hardware.no/nyheter/hele_maskin...er_bil-pc/19707
sedsberg Skrevet 9. oktober 2005 Skrevet 9. oktober 2005 http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...78bcdc439629caf
Kong_Tom Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Som regel koster en 12v psu så mye mer, at jeg anbefaler å heller kjøpe en 12-->220v inverter. Denne kan du også få brukt til andre ting i ettertid. Russetia varer bare i 3 uker...
rasev Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Har omformer, men den trekker så inni granskauen mye strøm! Også ødelegger de ofte PSU'er og sånt... Hvis jeg skal få pc'n til å holde på noen timer på et bilbatteri, må jeg nok ha en 12v PSU. Fant noe interessant på Carputer.no. PSU til 400kr klarer vi nok å overleve http://www.carputer.no/Shop/product_info.p...products_id=127 Endret 11. oktober 2005 av rasev
rasev Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Skrevet 11. oktober 2005 Det er bare å finne ut hvor mye strøm et hovedkort med P3 750MHz, integrert vga+lyd, cd-rom og hd trekker... Ut i fra det jeg har klart å måle med clampmeter ser det ikke ut til at det er mer en totalt 4A i 12V. Kan det stemme? Kommer selvfølgelig hvor mye man bruker drev og CPU og sånt..
reds Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Hva med forskjellen på like\veksel-strøm? Det KAN jo gå galt. "Kapoff! No more jukebox"
rozon Skrevet 11. oktober 2005 Skrevet 11. oktober 2005 Har egentlig lurt litt på slike invertere. Endel apparater takler jo dårlig den typen firkantpulser inverterene (billige ihvertfall) gir ut. Noen som har råd for hva som er bra/dårlig?
rasev Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter Skrevet 13. oktober 2005 Tror det har litt med hva du betaler for, samt hvor og hva det er beregnet for. Hvis man kjøper en som er beregnet for laptopper burde de da tåle det... Men selv har jeg egentlig motsatt oppfattning. Kjøpte en DC-AC inverter(150W) på Komplett.no, og den klarte ikke å drifte min laptopp. Den klarte ikke drifte en høyttaler på 30W engang :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå