Gå til innhold

Førstegangstjeneste innen Marinen


irio

Anbefalte innlegg

Skal på sesjon til onsdag.

Satser Marinen på førstevalget, og da lurte på om det var noen her som har vært innom avdelingen? Får man søke seg til enheter eller blir man bare satt en plass? Anbefalinger?

Kom gjerne med erfaringer innenfor militæret generelt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Marinen har vel bare én rekruttskole, KNM Harald Haarfagre på Madla. Alle havner vel her. Etter rekrutten kan man søke seg til forskjellige plasser.

Det stemmer. Marinen er bare en gren, dvs det samme som Sjøforsvaret, og det trenger ikke nødvendigvis bety at du havner til havs. Gjennomgikk selv rekrutten for Sjøforsvaret på Madla, men har aldri vært i nærheten av havet. Rekruttskolen gir deg derimot grunnlag til å søke tjeneste til havs.

Lenke til kommentar

Jepp! Et trix jeg skal tipse deg om er å finne ut hvor du vil tjenestegjøre. Det er veldig viktig å forberede seg til intervjuet med rekrutteringsoffiserene. Hvis man for eksempel sier " jeg vil på båt fordi jeg tror det blir kult" eller noe i den duren, så kan man glemme det. (selverfart) ;)

Lenke til kommentar

Ja. Gjør du det tålelig bra på tester, vet hvor du vil og oppfører deg, så er det lett å komme dit en vil (hvertfall etter min erfaring). I sjøforsvaret kommer du til Madla på rekrutten uansett, videre søker du tjeneste ved intervju. Der kan du enten søke direkte på tjeneste (f. eks en bestemt stilling ved en bestemt båt), eller til kurs. Kommer du på et kurs er det vanlig at soldatene rangeres, og kan velge tjenestested i den rekkefølgen =)

Lenke til kommentar
Ja. Gjør du det tålelig bra på tester, vet hvor du vil og oppfører deg, så er det lett å komme dit en vil (hvertfall etter min erfaring). I sjøforsvaret kommer du til Madla på rekrutten uansett, videre søker du tjeneste ved intervju. Der kan du enten søke direkte på tjeneste (f. eks en bestemt stilling ved en bestemt båt), eller til kurs. Kommer du på et kurs er det vanlig at soldatene rangeres, og kan velge tjenestested i den rekkefølgen =)

Rainman!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...