Gå til innhold

Lage FTP- og Filserver


brusboks

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har prøvd å søke litt rundt her etter informasjon om dette her men finner ikke noe, så jeg spør selv heller.

 

Jeg har en ekstra maskin som jeg har planer om å sette opp som server her hjemme. Planlegger i første omgang at den skal brukes som filserver her hjemme, kansje en FTP-server, alt etter hvor god harddisk-plass jeg klarer å få inn i den. Får også snart inn Lyse fiber, og vi har hybel i huset, og som pappa planlegger at skal få internett med i leia, men han vil ikke at de skal kunne ta opp all linjekapasiteten vår, så jeg hadde etter hvert også planer om å sette opp en server til å kunne styre hastigheten de får tilgang til på internett. Har tilgang på det meste av OS.

 

Derfor lurer jeg på hvilke OS jeg bør bruke, hvilke programmer jeg trenger til dette og kansje noen linker til andre tråder eller sider som kan hjelpe meg med dette (er ikke så altfor god i engelsk, så norske sider er det jeg er mest ute etter, men har dere engelske sider, så kom med de også).

 

Ble litt rotete dette her men håper dere forstår hva jeg er ute etter. Spørr hvis det er noe mer dere trenger å vite.

 

Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøv openbsd, og så administrerer du det med webmin, det er utrolig enkelt. proftpd som ftpserver er konge.

 

Men windows med bulletproofftp er vel greiere hvis det bare skal virke fort og kjapt. Men etter min mening er ikke det like stabilt =)

Jeg har ikke hastverk med det. En av grunnene til at jeg gjør dette er min insteresse for å lære nye ting. Hvordan er openBSD å installere?

Lenke til kommentar
prøv openbsd, og så administrerer du det med webmin, det er utrolig enkelt. proftpd som ftpserver er konge.

 

Men windows med bulletproofftp er vel greiere hvis det bare skal virke fort og kjapt. Men etter min mening er ikke det like stabilt =)

Jeg har ikke hastverk med det. En av grunnene til at jeg gjør dette er min insteresse for å lære nye ting. Hvordan er openBSD å installere?

OpenBSD kan være litt tricky å installere for nybegynnere, men det ligger god dokumentasjon på nettet om hvordan du gjør det. Hvis du vil ha en enkel installasjon, er vel FreeBSD mer å anbefale. Men OpenBSD er svært sikkert, og har bare hatt ett eneste sikkerhetshull i standardinstallasjonen siden OpenBSD kom ut for første gang, i 1996.

Lenke til kommentar
prøv openbsd, og så administrerer du det med webmin, det er utrolig enkelt. proftpd som ftpserver er konge.

 

Men windows med bulletproofftp er vel greiere hvis det bare skal virke fort og kjapt. Men etter min mening er ikke det like stabilt =)

Jeg har ikke hastverk med det. En av grunnene til at jeg gjør dette er min insteresse for å lære nye ting. Hvordan er openBSD å installere?

OpenBSD kan være litt tricky å installere for nybegynnere, men det ligger god dokumentasjon på nettet om hvordan du gjør det. Hvis du vil ha en enkel installasjon, er vel FreeBSD mer å anbefale. Men OpenBSD er svært sikkert, og har bare hatt ett eneste sikkerhetshull i standardinstallasjonen siden OpenBSD kom ut for første gang, i 1996.

Ok. Prøvde å finne OpenBSD men finner det ikke... Er veldig nybegynner, så jeg tror jeg går for FreeBSD siden du sier at det er enklere.

Lenke til kommentar

OpenBSD har netinstall over HTTP eller FTP. Prøv heller å laste ned et ISO-image av FreeBSD 5.4. En side du MÅ ha klart for deg, er FreeBSD Handbook. Dette er FreeBSD-bibelen, og er obligatorisk lesning. Her står svar på alt du måtte lure på med FreeBSD. Bedre dokumentasjon skal du lete lenge etter.

 

Edit: linken var feil

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg har nettopp installert Fedora Core 4 på en gammel maskin. Enkelt, selv for en nybegynner som meg (fersking på Linux). Installerte ftp og web-servere med bare noen få kommandoer.

 

Men nå er det jo like enkelt å installere dette i XP også da.....har testa litt forskjellige ftp-servere (Bulletproof, Filezilla bl.a.), men gikk over til MS sin FTP...mye enklere å sette opp. Stabil og bra også.

 

Filserver har man jo "innebygd" i Windows.....er jo bare å "share" ut mapper....

 

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Skal det være enkelt vil jeg anbefale ClarkConnect (http://www.clarkconnect.org/index.php). Det er lett å sette opp, har et web-grensesnitt som er uhyggelig lett å bruke, samt at den støtter alt du trenger med tanke på routing, båndbreddestyring, ftp og filserver.

 

Jeg kan faktisk ikke tenke meg en mer nybegynnervennlig distribusjon. Last ned CD, sett inn CD, svar OK på noen spørsmål, start maskinen på nytt, ferdig.

 

Den siste konfigureringen gjør du gjennom nettleseren til en annen maskin i nettverket. Du trenger faktisk ikke kunne en eneste shell-kommando for å sette opp og bruke en ClarkConnect-server.

Lenke til kommentar

Var akkurat inne å sjekka litt om ClarkConnect. Det kosta jo litt mye (fra 125$).

Ellers virka løsningen genial og enkel. Må si at en vanlig linux-løsning virker litt vanskelig.

 

Har liksom ikke satt meg noe særlig inn i kommandoene osv. Vil vel ikke greie å installere et program engang??!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...