Gå til innhold

Gamer-pc ~25.ooo,- (amd, nvidia, lyd) u/skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt endel på dette med Raptor vs 250GB-disker, etc.

 

Raptor blir det i denne, først og fremst, uansett.

Ved neste oppgradering (et ekstra skjermkort < wuhu!) så kjøper jeg en 200GB pr0n-disk attåt :love:

Siden Raid 0 er utelukket. Dårlig erfaring.

Og 3 stk. Raptorer i Raid 5 blir totalt overkill for min del.

 

Jeg har alltids downloaderen/serveren min i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne pcen ser jo bare råå ut:D eneste jeg ville forandret på var å kutte 4000+ ned til 3800+ (klokker du heller bare opp igjen, kjølingen din ser mildt sagt kjølig ut) spar 500kr, og så bytter du skjermkortet ditt (4300kr) med 2*7800gt (tilsammen 6000m/frakt (http://www.databutikken.com/no/default.php?artId=POVPCX78GT). Du plusser på ca 13-14 hundre, men skal du ha en komplett spilledata, så gå for det! Ytelsesforskjell:

 

http://www.siliconfactor.com/article.php?aid=14&page=13

 

*som du ser blir ytelsesøkningen på store oppløsninger og med mye AA og AF meget store (40-45% forhold til 7800gtx!!) regner meg du skal ha store oppløsninger med den gode skjermen, dermed trenger du faktisk en bedre skjermkortløsning skal du ta i bruk de siste pixlene!

 

Ellers er det bra at du er så aktiv på emnet ditt som du er! Ser du har lært en del og!

5054719[/snapback]

Tusen takk for et enormt bra inlegg :wee:

Det satte inntrykk..

 

4000+ til 3800+ nedgraderingen er utelukket. Men takker!

500,- ekstra for 4000+ ("5% mer ytelse") er noe jeg ofrer med glede. 1MB cache og "San Diego"-kjerne ftw!

Viftene også. For å få alt så kaldt som mulig med luft, var det ikke mye å betale. Pluss at jeg elsker slik montering :p

 

 

Tilbake til skjermkortene. Høye oppløsninger (+ 4xAA & 8xAF) er stikkordet her ja.

For å sette dette i den "realistiske" synsvinkelen..

 

2xGT XFX GeForce 7800 GT 256MB (6.652,-) +2.392,-

Effektiv minnefrekvens: 1050 MHz

Kjernefrekvens: 450 MHz

 

vs

 

2xGTX POV GeForce 7800 GTX 256MB (7.760,-) +3.500,-

Effektiv minnefrekvens: 1200 MHz

Kjernefrekvens: 430 MHz

 

Dette blir jo for dyrt, men hvem vinner?

GTX er jo 1100,- dyrere også. Kanskje konkurransen ikke er så tilstedeværende likevel?

 

 

 

 

 

 

Den virkelige problemstillingen..

 

2xGT POV GeForce 7800 GT 256MB (5.776,-) +1.516,-

Effektiv minnefrekvens: 1000 MHz

Kjernefrekvens: 400 MHz

 

vs

 

1xGTX ASUS GeForce 7800 GTX 256MB Top (4.260,-)

Effektiv minnefrekvens: 1350 MHz

Kjernefrekvens: 486 MHz

Dette kortet har jo også mye høyere clock (+ mulighetene ved OC. 505/1420 anyone?) enn GTX-en i reviewen du limte inn.

Det hadde Kjernefrekvens 400MHz, og Effektiv Minnefrekvens 1060MHz

 

 

 

 

 

Hvor mye har CPU-en å si ved høye oppløsninger?

 

Oppgraderingsspørsmålet.

2xGT nå, FX-57 senere og 1x"Ultra" (nyere enn GTX) mye senere?

Er CPU-en en så stor flaskehals at 2xGTX er nytteløst?

 

vs

 

1xGTX nå, 2xGTX litt senere, FX-57 mye senere?

Er ikke CPU-en en så stor flaskehals?

 

 

Dette var et fælt dilemma! :w00t:

Skal skrape sammen alt av SLI reviews jeg finner nå.

5055366[/snapback]

 

Skarp sammen d du kan av informasjon om temaet(ene) (SLI, dobbelkjerne) før du bestemmer deg, så vet du at du ikke kommer til å angre:)

 

Personlig ville jeg gått for 2 *7800gt, mener det gir bedre ytelse/pris, men som sagt, du kan jo alltids oppgradere med 2*7800gtx når et kort ikke lenger holder mål (dilemaet da er vel om ikke noe nytt og enda bedre har kommet på markedet).

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Nå fant jeg endel SLI-saker og ting.

Jeg må ta meg en liten pause ikvell :p

Jeg har jo (EKSTREMT) god tid.

Det blir noen uker til A8N32-SLi Deluxe er i butikken.

 

2xGT SLI vs 1xGTX Overclocked?

 

POV GeForce 7800GT i SLI (mitt alternativ) mot 7800GTX (blant annet)! < Denne er verdt å lese gjennom! *Leser enda*

Nå er jeg i max tvil ;)

 

 

 

2x BFGTech GeForce 7800 GT Overclocked vs 2 x XFX GeForce 7800 GT vs Gainward Golden S 7800GTX

 

F.E.A.R. CPU Shootout

 

GeForce 7800 GTX Performance with Athlon 64

 

BFG GeForce 7800 GT OverClocked Review

 

ASUS Extreme N7800 GTX TOP Review

 

Quake 4 High-end Graphics Shootout

 

XFX’s GeForce 7800 GTX Overclocked

 

BFG Tech GeForce 7800 GT Overclocked

 

NVIDIA GeForce 7800 GT, never mind the X?

 

24 Pipelines of Power! NVIDIA 7800 GTX

Endret av craaash
Lenke til kommentar
hvorfor ikke gjøre som jeg foreslo på forrige side?

 

kjøp et GTX kort nå og en 4000+ cpu. så tester du ut systemet en stund og ser om du er fornøyd. skulle det være for svakt (noe jeg tviler på) så fyller du på med et GTX kort til. da har muligens prisen falt noe også.

5059975[/snapback]

Ja, det er det som har vært planen fra starten ;)

Men saken er at jeg ble ganske fristet av denne 2x7800GT-idéen. Men nå har den dabbet av, tror jeg? 2xGT har jo over 10.000 i 3dmark05 uten overklokk..

 

Men det neste kortet jeg nevner, kommer ikke langt unna med litt OC (alene - det gjør jo ikke asus-kortet heller, men)

Nemlig, Leadtek WinFast PX7800 GTX TDH MyVIVO Extreme

(490MHz / 1250MHz)

 

Det har en enorm og rolig kjøler, og er meget klokkevennlig.

Første reviewen får den opp i 526MHz / 1330MHz, med nVidia sin autoclockgreie.

Den andre reviewen fyrte opp 530MHz / 1380MHz! Som var mye mer enn det de klarte med ASUS Extreme Top-kortet..

 

Review 1 (Hardcoreware.net)

Review 2 (Hardwarezone.com)

 

Men dette må kjøpes i Danmark, for ca. 4.500,- + tollavgift på 150,-?

Vi får se hva som skjer.

 

Prioriteringslista er som følger: Leadtek / ASUS (om det er på lager) > XFX > Gainward.

Endret av craaash
Lenke til kommentar

Du skal ikke gå for et GeForce 7800 GTX med 512 MB ram, da? Som det står om på forsida idag.

Virker litt fristende synes nå jeg, bare det ikke blir altfor dyrt! Og kortene skal visst være tilgjengelige 7 november alt. Så når du likevel må vente mener jeg?

 

Har forresten fått testa ut tBalancer'n min nå. Den later til å virke fint. Hadde litt trøbbel i begynnelesen og sliter ennå med litt småplukk jeg ikke finner ut av, men det skyldes nok ene og alene at jeg lider av manualfobi og ikke gidder å sette meg inn i det. :dontgetit: Men jeg liker tanken på at det er en data inni dataen min som tar seg av alt som har med temperaturer uten å gå på bekostning av noe! Det er ganske fiffig. Og PSUen går som en drøm, kabinettet har fått hedersplassen i rommet, viftene gløder og det er kjølig som aldri før inni der!

 

Eneste jeg er litt skuffet over er at det hele bråker litt mer enn jeg hadde håpet. det er liksom ikke heeelt stille. Har prøvd å slå av alle vifter utenom på GPU og PSU i noen sekunder, så lyden må komme fra en av disse to viftene. Synes det er vanskelig å bestemme akkurat hvorfra. Må jo krabbe ned på knærne og under skrivebordet og... :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis du leser tråden som føler av det oppslaget angående 512mb versjonen, så ser du fort hvorfor 512 korta ikke er noe spesielt nødvendig å vente på.

 

og det at et kort klokker høyt kan være tilfeldigheter, kortet mitt skal kunne klokkes enda noen mhz og jeg får en bedre kjøler på den, men jeg vet rett og slett ikke om jeg gidder å bytte, da det yter bra nok i forhold til det å fjerne garantien på kortet ved å bytte kjøler.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har bestemt meg for å bruke et par tusen ekstra på PC-en (igjen).

Da kommer det noen sexy muligheter om jeg dropper/venter med lydkortet.

 

Først tenkte jeg

Jeg beholder nok lydkortet og kjøper Logitech Z-5500 (2.500,-) Jeg setter pris på god lyd.

Og sparer de pengene..

Alt alt er godt som gull nå?

 

 

But still.. Hvor kan jeg plassere noen ekstra tusenlapper..?

Ny skjerm har jeg ikke behov for.

 

Da sprakk jeg..?

Dropper jeg lydkortet og punger ut 2.415,- ekstra, får jeg 2 (TO) ASUS Extreme N7800GTX TOP

Da blir det SLI med engang (dvs. om 4 uker?) :p

Nå snakker vi Eye-Candy!

CPU-en blir ikke en så "stor" flaskehals som jeg hadde trodd.. (Om jeg da også overklokker litt i tillegg?) :grin:

 

Les mer om dette på følgende tester.

Reviews med 4000+ og 2 x 7800GTX i SLI:

GDHardware.com

ASUS Extreme N7800GTX TOP i SLI

&

Guru3D.com

nVidias referanse-7800GTX i SLI. Enorme resultater noensteder

 

Noen protester?

Jeg må innrømme at jeg har meget lyst på Logitech Z-5500. Og heller kjøpe meg et ekstra skjermkort senere.

Her snakker vi om luksusproblem på høyt plan gitt.

 

 

Du skal ikke gå for et GeForce 7800 GTX med 512 MB ram, da?
Hmm :hmm:
hvis du leser tråden som føler av det oppslaget angående 512mb versjonen, så ser du fort hvorfor 512 korta ikke er noe spesielt nødvendig å vente på.
Se der ja.

Hvordan blir prisen på disse? Clocken? Kjøleren?

ASUS TOP-kortet har jo en superkjøler og er ferdigklokket.

512MB RAM får vi jo "ikke" bruk for, før om en god stund. Da har sikkert prisene sunket også? Men vi får se. Ingenting er avgjort.

Og jeg har veldig lenge igjen å vente.. :wee:

 

 

 

PS: Jeg kjøper denne PSU-en: Tagan 580W 2force (+300,-)

Lenke til kommentar
Har forresten fått testa ut tBalancer'n min nå. Den later til å virke fint. Hadde litt trøbbel i begynnelesen og sliter ennå med litt småplukk jeg ikke finner ut av, men det skyldes nok ene og alene at jeg lider av manualfobi og ikke gidder å sette meg inn i det.  :dontgetit:  Men jeg liker tanken på at det er en data inni dataen min som tar seg av alt som har med temperaturer uten å gå på bekostning av noe! Det er ganske fiffig. Og PSUen går som en drøm, kabinettet har fått hedersplassen i rommet, viftene gløder og det er kjølig som aldri før inni der!

 

Eneste jeg er litt skuffet over er at det hele bråker litt mer enn jeg hadde håpet. det er liksom ikke heeelt stille. Har prøvd å slå av alle vifter utenom på GPU og PSU i noen sekunder, så lyden må komme fra en av disse to viftene. Synes det er vanskelig å bestemme akkurat hvorfra. Må jo krabbe ned på knærne og under skrivebordet og...  :thumbup:

5063262[/snapback]

Hehe.. Du finner vel uendelig mye info om denne på nettet?

Gikk det greit å feste temperaturmålerene?

Om de blir festet på heatsinken/kjøleren på cpu/gpu, vil det gi korrekt temp? ~5ºC forskjell vil jeg kalle drastisk?

Men du kan jo fremdeles "parallellkoble" (på en måte) T-Bouncer-viftekontakten med HK-viftekontakten? Så det blir vel ikke noe problem ved overklokking, etc.

 

Om det er PSU-støy i kabbisen, prøv denne karen her: Silverstone SST-PP02 Støyreduserende deksel til PSU. Fåes også hos Microplex.no

 

Post forresten bilde av hedersplassen din i Nerdebula di v.2!-tråden :p

 

 

PS! Jeg føler jeg vil få mye mer glede av 5.1-surround (+X-Fi) enn SLI nå.

Uendelig FET lyd spiller en stor rolle i spill-opplevelsen.

Det blir jo også penger spart med å vente med SLI..

Om 10 minutter forandrer jeg nok mening igjen :hmm:

Lenke til kommentar
Hehe.. Du finner vel uendelig mye info om denne på nettet?

Gikk det greit å feste temperaturmålerene?

Om de blir festet på heatsinken/kjøleren på cpu/gpu, vil det gi korrekt temp? ~5ºC forskjell vil jeg kalle drastisk?

Men du kan jo fremdeles "parallellkoble" (på en måte) T-Bouncer-viftekontakten med HK-viftekontakten? Så det blir vel ikke noe problem ved overklokking, etc.

Det er nettopp uendelig mye innformasjon jeg ikke kan fordra! Jeg vil vite akkurat det jeg trenger å vite. Verken mer eller mindre. Hvis ikke kan det være det samma! :p

 

Det gikk helt greit å feste tempmålerne. Man gjør det med en slags dobbelsidig teip Det sitter ganske godt, men er ikke helt klin umulig å få av heller om man måtte ønske det.

Siden jeg har festet tempmåleren på heatsinken blir det selvsagt litt feil temperatur, men dette tar tBalancern hensyn til. Måleren kan nemlig kalibreres i programvaren. Står om det her!

 

Om det er PSU-støy i kabbisen, prøv denne karen her: Silverstone SST-PP02 Støyreduserende deksel til PSU.

Vil den virke med min PSU som har vifte i taket? :hmm:

Lenke til kommentar
du vil ikke bli skuffa over logitechs Z-5500. det er svinbra lyd i det om du har et bra lydkort også. en kompis av meg har det forrige utgaven med "bare" 8' basser, og det spiller sykt bra.

5065210[/snapback]

Gleder meg! Jeg blir imponert bare over tråden som omhandler anlegget.

Jeg bestiller det kanskje ikvell ;) (i protest mot all ventingen)

 

Hehe.. Du finner vel uendelig mye info om denne på nettet?

Gikk det greit å feste temperaturmålerene?

Om de blir festet på heatsinken/kjøleren på cpu/gpu, vil det gi korrekt temp? ~5ºC forskjell vil jeg kalle drastisk?

Men du kan jo fremdeles "parallellkoble" (på en måte) T-Bouncer-viftekontakten med HK-viftekontakten? Så det blir vel ikke noe problem ved overklokking, etc.

Det er nettopp uendelig mye innformasjon jeg ikke kan fordra! Jeg vil vite akkurat det jeg trenger å vite. Verken mer eller mindre. Hvis ikke kan det være det samma! :p

 

Det gikk helt greit å feste tempmålerne. Man gjør det med en slags dobbelsidig teip Det sitter ganske godt, men er ikke helt klin umulig å få av heller om man måtte ønske det.

Siden jeg har festet tempmåleren på heatsinken blir det selvsagt litt feil temperatur, men dette tar tBalancern hensyn til. Måleren kan nemlig kalibreres i programvaren. Står om det her!

Nice mann! Jeg må si dette frister.. Testet med sammenkoblingen mellom HK og tBalancer? Enkel sak?

Jeg har ikke sjekket dette mer.

Det må være en fæl fobi å ha, det greiene der :p

Men litt selvlære er ikke å forakte.

 

Om det er PSU-støy i kabbisen, prøv denne karen her: Silverstone SST-PP02 Støyreduserende deksel til PSU.

Vil den virke med min PSU som har vifte i taket? :hmm:

5067658[/snapback]

Den patenten blir vel litt nytteløs med vifte i taket ja :hrm:

Det eneste man hører om denne MISTen er jo at den er lydløs. Så støyen kan umulig komme fra den?

Lenke til kommentar

Har funnet ut hvor lyden kommer fra nå. (måtte ned under bordet gitt... :roll: ) Etter å ha prøvd med diverse avansert lytteutstyr (les kopper, glass og papirruller) fant jeg ut at det kommer fra 3Dkortet (Et Sapphire Atlantis Radeon 9500 Pro). Hittil har jeg liksom aldri fått meg til å tro at den lille vifta kunne lage så mye lyd. Men det gjør den altså! Og det er liksom ikke en vanlig viftedur. Det er en slags vining som høres veeeldig godt! PSUen hører du nesten ikke før du legger øret helt intil! :thumbup: Så nå gleder jeg meg ennå mer til å få nytt skjermkort! :w00t:

 

Ang den sammenkoblingen mellom HK og tBalanacer så er det faktisk noe jeg aldri har fått med meg! Kanskje det sto i den manualen jeg nettopp kastet så lang inn på loftet som mulig!? :blush:

Lenke til kommentar

Første innlegg er oppdatert igjen :wee:

Hvorfor er Databutikken.com så (utrolig) billig på de fleste deler? Noen erfaringer?

 

 

2*7800gtx?! Wohaa, da snakker vi eyecandy!

5068351[/snapback]

Yes indeed, my little firend ;)

Det blir en liten julegave til megselv. Skatteletten i desember sørger for økonomibalansering :love:

Gleder meg til å se F.E.A.R. da :dribble:

 

 

 

Har funnet ut hvor lyden kommer fra nå. (måtte ned under bordet gitt...  :roll: ) Etter å ha prøvd med diverse avansert lytteutstyr (les kopper, glass og papirruller) fant jeg ut at det kommer fra 3Dkortet (Et Sapphire Atlantis Radeon 9500 Pro). Hittil har jeg liksom aldri fått meg til å tro at den lille vifta kunne lage så mye lyd. Men det gjør den altså! Og det er liksom ikke en vanlig viftedur. Det er en slags vining som høres veeeldig godt! PSUen hører du nesten ikke før du legger øret helt intil!  :thumbup:  Så nå gleder jeg meg ennå mer til å få nytt skjermkort!  :w00t:

Flink gutt! Småvifter kan ha noen intense lyder ja. 120mm ftw!

Hvilket skjermkort blir det til? Går du for ASUS Extreme TOP enda? Det gjør jeg. Og sikter meg inn på SLI ;)

 

Apropos SLI... (Kanskje old news for de fleste, men)

SLI fungerer nå med forskjellige produsenter og klokkehastigheter på kortene. Sålenge kortene er av samme type (7800GT, 7800GTX, etc.)

Kilde: nVidia.com / slizone.com (Nye ForceWare drivere)

Jeg kjenner lukten av ASUS Extreme TOP og Leadtek Extreme. Kombinert

 

Ang den sammenkoblingen mellom HK og tBalanacer så er det faktisk noe jeg aldri har fått med meg! Kanskje det sto i den manualen jeg nettopp kastet så lang inn på loftet som mulig!? :blush:

5068643[/snapback]

:tease:

Lenke til kommentar

Jeg satser fremdeles på ASUS Extreme Top ja. Men går nok ikke for SLI i denne omgang. Kanskje det kommer litt senere. Foreløpig er jeg litt i tvil om jeg skal kjøpe lydkort og anlegg eller spare pengene. Synes det er mye penger. Blir jo fort 4k ekstra. No' billigere er ikke noe vits. Men jeg skal lese litt rundt og se om jeg ikke blir forelsket igjen! :cool:

Lenke til kommentar

det virker kanskje dyrt nå, men når du har lyden i hus, og fyrer opp fear eller gt legends på høyt volum, da vet du at du har gjordt et bra valg ;)

 

btw, jeg har selv innebygd lydkort og headsett, men hadde jeg hatt råd, så kan du banne på at jeg hadde et fett lydkort og Z-5500 stående her heime :D

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg lurer litt på når det gjelderCreative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS og Logitech Z-5500 5.1. Er det noen digitale utganger bak på lydkortet? Optisk eller Coax? Så vidt jeg kan skjønne er det bare slike utganger forran på panelet. Betyr dette at hvis jeg vil koble lydkortet digitalt til min surroundreciever eller til Z-5500 så må jeg ha en stor og ekkel ledning stikkende ut av mitt snert'ne Lian Li-kabinett?? :ohmy:

 

Og er det ikke egentlig litt som å skyte spurv med atombombe å ha et surroundsystem med innebygde dekodere? Er ikke lyden allerede dekodet når den kommer ut av lydkortet? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg satser fremdeles på ASUS Extreme Top ja. Men går nok ikke for SLI i denne omgang. Kanskje det kommer litt senere. Foreløpig er jeg litt i tvil om jeg skal kjøpe lydkort og anlegg eller spare pengene. Synes det er mye penger. Blir jo fort 4k ekstra. No' billigere er ikke noe vits. Men jeg skal lese litt rundt og se om jeg ikke blir forelsket igjen!  :cool:

5071704[/snapback]

Jeg er hvertfall forelsket :love:

Gleder meg ihel til å spille heftige FPS-er som voldtar veggene når jeg fyrer opp hagla, får meg til å tisse i buksa av skumle lyder i alle retninger, og kveler meg med sin sinnsyke stemning.

Jeg kommer til å spille så høyt at både ørene og øynene flagrer :D

 

det virker kanskje dyrt nå, men når du har lyden i hus, og fyrer opp fear eller gt legends på høyt volum, da vet du at du har gjordt et bra valg ;)

 

btw, jeg har selv innebygd lydkort og headsett, men hadde jeg hatt råd, så kan du banne på at jeg hadde et fett lydkort og Z-5500 stående her heime :D

5071726[/snapback]

Damn right ;)

Ble fort mye dyrere med all "ekstra-utstyret" jeg måtte ha. (ca. 5.800,-)

Men jeg mener det er/blir verdt pengene :grin:

 

 

 

Martinsbl: Jeg har et meget beroliggende svar på ditt spørsmål ;)

Driver å skriver nå.

Lenke til kommentar

Fikk ikke tid til å svare tidligere.

 

Det er en ting jeg lurer litt på når det gjelderCreative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS og Logitech Z-5500 5.1. Er det noen digitale utganger bak på lydkortet? Optisk eller Coax? Så vidt jeg kan skjønne er det bare slike utganger forran på panelet. Betyr dette at hvis jeg vil koble lydkortet digitalt til min surroundreceiver eller til Z-5500 så må jeg ha en stor og ekkel ledning stikkende ut av mitt snert'ne Lian Li-kabinett??  :ohmy:

Jeg satt faktisk å leste om digital lyd, i det jeg svingte innom tråden :!:

 

 

X-Fi-lydkortene har en Flexi-Jack-utgang bak på kortet.

Det er en "helt normal" Minijack-hunn.

Den sender ut et Digitalt signal (SPDIF) via Coax.

I tillegg kan den være Line-In og Mikrofon-plugg.

 

For å få dette SPDIF signalet til ditt Z-5500 har du flere billige muligheter..

Operasjon RCA til Minijack er hverken bra, vanskelig eller dyr.

 

Men.

Det beste er en solid kabelovergang:

1x MiniJack-hann (3,5mm) Mono <-> 1x Phono-hann (RCA/Coax)

Kabelen må være på 75ohm, impdedansen som SPDIF-signalet (+- 0.5V) liker best.

Gullforgylte (24K) kontakter, for bedre kontakt

Slik som denne hos AV-Connection.com (Dansk, men det blir nok til at jeg bestiller derfra)

Den plugges rett i X-Fi og Z-5500

 

 

Etter ufattelig mye leting gjennom norske webshops, trodde jeg at jeg fant jeg det!

Hos Mamoz.no: S/PDIF, RCA han - 3,5mm minijack han, 1m

Men denne har jo Stereo-minijack, som ikke skal være så bra til X-Fi flexijacken.

 

De har også noe slikt hos DVShop.no. Bestilles per tlf. Jeg ringer å hører om det er rett type, på mandag.

 

Creative.com selger en Digital I/O-ekstern-MiniModul med Optisk/Coax inn/ut. (Gratis frakt er inkl. i prisen) :p

Det blir en mini-versjon av kontrollpanelet som følger med Platinum-utgaven av X-Fi.

 

En tredje ting er en slik kombo: RCA til MiniJack-converterplugg og Monster Coax THX

 

 

Og er det ikke egentlig litt som å skyte spurv med atombombe å ha et surroundsystem med innebygde dekodere? Er ikke lyden allerede dekodet når den kommer ut av lydkortet? :hmm:

5071876[/snapback]

Dette vil jeg ikke uttale meg så mye om.

Men jeg kan jo gi deg basic-leksjonen.

 

Skal du se DVD-, eller DivX-film med AC3- (Dolby Digital) eller DTS-lyd allerede encodet i formatet?

Da må du skru på "bitstream" i mediaspilleren.

Da går det encodete signalet urørt "gjennom PC, lydkort og SPDIF-kabel" og blir dekodet i Z-5500 receiveren.

Da får du den desidert beste lyden. (Med rett kabel, vel og merke)

 

Skrur du av "bitstream", blir AC3- / DTS-encodingen, decodet i selve lydkortet.

Og SPDIF-kabelen har ikke nok båndbredde til å føre det decodete signalet til Z-5500.

Det resulterer i at SPDIF-kabelen gir et stereo-signal.

Det signalet er kalt PCM, og er av bedre kvalitet enn Dolby Digital, men bare to kanaler!

Noe som igjen resulterer i falsk surround, da dette blir spredd utover 5.1 kanaler.. (á la Pro Logic II)

 

I spill finnes ikke "bitstream". Alle surround-lydene (EAX) blir dekodet i lydkortet. Og sendt ut i to-kanals-signal gjennom SPDIF-kabelen.

Men signalet er decodet EAX(!), og går gjennom CMSS-3D og evt. 24bit crystalizeren på Creative-kort.

Noe som betyr at det er noe mye mer mektig enn Pro Logic II, som dundrer ut høyttalerene.

 

 

Vil du allikevel ha "skikkelig" surround, dvs. en separat lydkilde til hver høyttaler, kan du tilkople Z-5500 på analogt vis.

Da trenger du 3stk. Mini-Stereo-Jacks <-> Mini-Stereo-Jacks (bilde) Det følger med Z-5500.

Du får fremdeles EAX-effekten og 3D-CMSS-Lyden.

Det blir kanskje støy, flere kabler å holde styr på, etc?

 

De fleste er enige i at man ikke hører forskjell, men kanskje det er litt bedre seperasjon mellom høyttalerene i spill, med analogt?

Jeg skal iallefall kjøre begge deler.

Og switche til det jeg synes er best der og da.

(Noe som enkelt gjøres via fjernkontrollen til Z-5500) ;)

 

Var du med på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...