Gå til innhold

X2 eller vanlig


Olos1

Anbefalte innlegg

HEi har tenkt å kjøpe meg ny cpu.

Skal stort sett brukes til spill, se film osv.

Har litt lyst på 3800X2 men ser at det er flere som sier at de er dårlige til spill.

Valget står vell mellom Amd 64 3700+ og En Amd X2 3800+, hva bør jeg velge=?

Endret av Olos1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det går lang tid mellom hver gang du oppgraderer, så bør du gå for en med dobblekjerner, flere spill og programmer vil benytte seg av de etterhvert.

LoL!

Ja, bruk mye penger på en X2 NÅ så når spill faktisk støtter X2 cpuer, om 1 til 2 muligens flere år, er det mange mye bedre X2 cpuer som koster mindre og er bedre enn den du betalte shorta for "i dag".

 

Mitt tips til deg, da du allerede har en relativt bra AMD 3700 cpu, er å beholde den.

Når, eller rettere sagt OM, X2 slår til i spill ol. Da er tiden inne for å kjøpe en X2 cpu.

Lenke til kommentar

Men hvis ingen kjøper X2 nå og venter tror markedet det ikke er etterspurt og X2 vil falle ut av produksjon. Jo mer vi kjøper av dem, jo fortere vil programmerere lage programmer for X2 da dem ser at det trengs :thumbup:

 

Gå for X2, du trenger det sikkert, er vel ikke ofte vi driver med `en` ting om gangen og spill gir kansje ikke maks ut av det nå. Men den gir nok det du trenger. Hvis ikke du er en Benchmark freak da så klart som vil ha de beste tallene ;)

Lenke til kommentar

husker ikke linken, men kom over en side som testet 7800gtx på en a64 3200 og en a64 x2 4400 og for å si det sånn det var null forskjell på spill nesten, og med tanke på prisen så er en a64 3200 VELDIG mye billigere enn x2 4400

 

Med andre ord, pr. dags dato ville jeg godt for en singel cpu til spilling, feks en a64 3700 san diego

 

edit: link til testen

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Den testen sier ikke om hvor mange programmer som kjører i bakgrunnen. Som nevnt bør du vurdere hvor ofte du oppgraderer, og skal du ha maskinen en stund er X2 et godt valg. Da kan du faktisk kjøre flere programmer samtidig, og om et år er det nok kommet flere spill og programmer som støtter dobbelkjerne.

Lenke til kommentar
Hvis det går lang tid mellom hver gang du oppgraderer, så bør du gå for en med dobblekjerner, flere spill og programmer vil benytte seg av de etterhvert.

LoL!

Ja, bruk mye penger på en X2 NÅ så når spill faktisk støtter X2 cpuer, om 1 til 2 muligens flere år, er det mange mye bedre X2 cpuer som koster mindre og er bedre enn den du betalte shorta for "i dag".

 

Mitt tips til deg, da du allerede har en relativt bra AMD 3700 cpu, er å beholde den.

Når, eller rettere sagt OM, X2 slår til i spill ol. Da er tiden inne for å kjøpe en X2 cpu.

slik som jeg har hørt så skal oblivion støtte X2 kjerner

Lenke til kommentar
Den testen sier ikke om hvor mange programmer som kjører i bakgrunnen. Som nevnt bør du vurdere hvor ofte du oppgraderer, og skal du ha maskinen en stund er X2 et godt valg. Da kan du faktisk kjøre flere programmer samtidig, og om et år er det nok kommet flere spill og programmer som støtter dobbelkjerne.

Om et år?

Jeg tror ikke du forstår hvor lang tid det i dag tar å lage et spill.

Sjekk www.tothegame.com så kan du nok se de fleste spillene som er planlagt/kommer ut om ca et år. Bortimot ingen, vill nesten si ingen faktisk, har støtte til dualcore.

 

Legger man 2 og 2 sammen vill en logisk person komme frem til at, muligens er dualcore fremtiden, men det vill nok ta mer en et år før dualcore støttede spill er "mainstream". For PC, kontra consol som er styrt av consolens direkte u-oppgraderbare hardware, vill det ta lenger tid for dualcore å bli main stream da pc spill stort sett trolig ikke vill basere seg på det om a) det ikke trengs for det aktuelle spillet, eller b) for få har dualcore cpuer.

 

Å være "fremtids rettet", som du argumenterer med, synes jeg er bare bs. Økonomisk messig er det helt tullete å kjøpe noe du ikke har brukt for ennå. En bra singelcore cpu klarer helt fint å kjøre flere programer og man vill hovedsaklig ikke merke noe spess med en dualcore cpu foruten om et program støtter det eller man har veeeldig mange programer oppe. Merk veeldig mange eller veldig tunge programer..., men her kommer ram og annet inn i bilde også.

 

Å gå for en dualcore cpu blir også litt menings løst når dem både er dyre og har, singelcore messig, lave hastigheter. Om et år vill den X2 cpuen du har lyst på gått ned i pris samtidig som at du da, muligens, vill få et behov for dualcore.

Det er da de lure kjøper dualcore. Fremtidens utvikling stopper ikke opp selv om du venter litt med å skaffe deg dualcore. :)

Lenke til kommentar
kjører World of Warcraft på to kjerner...? Jepp da blir det dual på meg :p

Ja.. Har logget CPU load på min X2 når jeg spiller WoW, og det ligger på en 40-60% load på hver kjerne. (kan legge ut bilde av load-graf, hvis det er interessant) Så det er ikke CPU som er flaskehalsen i WoW i hvertfall, vil heller dro det er nettverk, og det og kunne lese nye teksturer raskt nok fra harddisk innimellom som fører til disse "laggene".

Lenke til kommentar
Hvis det går lang tid mellom hver gang du oppgraderer, så bør du gå for en med dobblekjerner, flere spill og programmer vil benytte seg av de etterhvert.

LoL!

Ja, bruk mye penger på en X2 NÅ så når spill faktisk støtter X2 cpuer, om 1 til 2 muligens flere år, er det mange mye bedre X2 cpuer som koster mindre og er bedre enn den du betalte shorta for "i dag".

 

Mitt tips til deg, da du allerede har en relativt bra AMD 3700 cpu, er å beholde den.

Når, eller rettere sagt OM, X2 slår til i spill ol. Da er tiden inne for å kjøpe en X2 cpu.

Football Manager 2006 støtter dual core såvidt jeg har hørt...

Lenke til kommentar

unreal3 motorn som mange spel vil baserast på støtta dual core.

 

og den som sei det ikkje er noke serli forsjell mellom enkel og dual core har ikkje prøvd det kjenne ein som hadde dual amd 2600 for ca 1 år sida og det merkast GODT, benchmarks fikk ikkje noke bedre, men spela gikk bedre uansett og alt gikk masse fortare i windows også.

 

kan ikkje stole blint på testar sida dei bruka å bli kjørt på ny instalerte meskine, ivertfall maskine som ikkje blir brukt til vanli med massevis av prosessa i bakgrunnen.

 

edit:unreal3 motorn har blitt gitt til utviklera og vil komme i spel i 2006

Endret av bonebraker
Lenke til kommentar
Bortimot ingen, vill nesten si ingen faktisk, har støtte til dualcore.

 

Å være "fremtids rettet", som du argumenterer med, synes jeg er bare bs. Økonomisk messig er det helt tullete å kjøpe noe du ikke har brukt for ennå. En bra singelcore cpu klarer helt fint å kjøre flere programer og man vill hovedsaklig ikke merke noe spess med en dualcore cpu foruten om et program støtter det eller man har veeeldig mange programer oppe. Merk veeldig mange eller veldig tunge programer...,

 

Det er et stykke fra flere til mange da. Men som du ser på svarene så kommer det flere og flere spill som støtter dobbelkjerne.

Du skal ikke gjøre særlig mye på en gang før en dobbelkjerne virkelig drar ifra, det ser man i tester, virussjekk, dekoding av video og surfing f eks. Ikke uvanlige ting å gjøre. Enkelkjerne kjører fint programmene den også, men det tar lengre tid.

 

Som sagt om trådstarter ønsker å ha maskinen en stund vil nok det beste være å kjøpe dobbelkjerne nå. Det som er uøkonomisk er å kjøpe et system nå og så kjøpe et nytt om et år. Fordelen med dobbelkjerne er at den kjører spill nesten like godt som enkelkjerne, men samtidig er rask på fleroppgavekjøring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...