Gå til innhold

Erstattning for isopronol!


Anbefalte innlegg

Lurte på om det går bra å bruke for eksempel after shave som inneholder alkohol til å rense cpu eller gpu med? kompis brukte Hugo boss til å rense gpuen med og derreter brukte artic silver thermal adhesive til å feste kjøleelementet. Skall vistnok ha rengjort med vann etterpå...

 

Andre alternativer som kan brukes som vi har for handa? noen gode alternativer???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rødsprit eller den andre spriten som du kjøper på statoil.. vi brukte det i elektrnikken og det funker:) barberingsvannet ditt er veldig utblandet og har mye anent nedi (lukter sikkert huggorm hår det blir varmt)

 

saken for å teste om det er bra eller ikke er å helle litt i hånden og tenne på, dersom det ikke brenner er det ikke vært å bruke..

 

 

drikk for å glemme...

Lenke til kommentar

Auuuuu. Det gjorde vondt!

Men seriøst. Ved å vaske av med vann gjør ikke det biffen????

Burde kanskje ikke være så farlig hva man bruker så lenge man får oppløst skiten som sitter på gpu eller cpu. Eller tar jeg totalt feil og det blir sittende igjen en masse gør ved bruk av for eksempel after shave (+ rengjøring med vann selvf.)????????

 

Bare lurer.

 

[ Denne Melding var redigert av: panikk! på 2002-08-17 23:49 ]

Lenke til kommentar

Hvis rengjøringsmiddelet skal være helt rent, og ha høy alc-prosent, så kan man jo bruke polvarer (60%), eller ty til hjemmelagde varer. Men det var bare et forslag. Eller bensin. JO!! BRUK BENSIN!!! Det funker helt fint. Teoretisk sett ihvertfall. Bensin har jo såpass høy oktanverdi, (eller tar jeg feil), at det burde være helt rent og stort sett dampe bort, og ta med seg smusset.

 

_________________

Specs:

 

-Stor svart kasse som bråker...

 

[ Denne Melding var redigert av: yngvestein på 2002-08-18 00:14 ]

Lenke til kommentar

Joda, men kondensfjerner er isopropanol. Jeg syntes kondersfjerner fungerer utmerket, og ser ingen grunn til å bruke noe annet. Den koster ikke mer enn litt over en tier på bensinstasjonen.

 

Men jeg trokke du trenger å rense en helt ny prosessor. Det er nok ikke så veldig skittent på fabrikken... :smile:

Lenke til kommentar

lab spriten funker fint den :smile:

 

alkeholen som du får kjøpt på polet er vel maks. 68% i og alkehol tar vel ikke fyr før noen og 70& så det er dårlig.

 

bensin er bra men det er snakk om mye varme her og da kommer det på en dårlig plass..

 

hb dersom det er masse prosent i det og det er sikkelig renset, helt 7 til 8 ganger for å få bort alt kornet osv.

 

da har du spriten og barberingsvannet igjenn da.

 

spriten endeten rød eller hvit funker fint til dette formålet. da det er snakk om veldig liten mengde oxo.

 

barberingsvannet kommer på plassen under spriten siden det er veldig utblandet oxo har det det med luften når det blir varmt da, og det fordamper vel oxo senere enn spriten min :smile:

 

men du trenger da ikke å vaske det så mye da siden du ikke har åpnet pakningen din engang. ta litt på en pinsett og du er i gang.

 

Der som der er noen av dere som har kjørt et kjøretøy med panseret glass så står det vel at de skal rengjøres med den isop*** saken (den som det står i overskriften topic) eller alkeholhodige saker..

.. for en del år siden så hadde barberingvannet mye mere alkehol, men siden det var en del alkiser som oxo fant det ut så ble det fjernt og derfor setter jeg ikke det på første plass i denne posten..

 

 

mye jeg har å gjøre på en lørdag da..

Lenke til kommentar

Kondensfjerner er det ikke så lurt å burke siden denne inneholder noe oljeprodukter slik at den skal blande seg skikkelig med drivstoffet. Dette vil legge seg som en tynn hinne på prosessoren og leder ikke så godt varme. Samme problemet er det med rødsprit og bensin er olje basert så den er ikke så bra. Benzenen i bensi fordamper og de tyngre oljemolekylene blir igjen som en oljefilm.

Bruk legesprit, 98% eller isopropanol det er ren sprit uten oljerester, men aceton går til nøds.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-18 00:45, tivolieselet skrev:

lab spriten funker fint den :smile:


alkeholen som du får kjøpt på polet er vel maks. 68% i og alkehol tar vel ikke fyr før noen og 70& så det er dårlig.


bensin er bra men det er snakk om mye varme her og da kommer det på en dårlig plass..


hb dersom det er masse prosent i det og det er sikkelig renset, helt 7 til 8 ganger for å få bort alt kornet osv.



da har du spriten og barberingsvannet igjenn da.


spriten endeten rød eller hvit funker fint til dette formålet. da det er snakk om veldig liten mengde oxo.


barberingsvannet kommer på plassen under spriten siden det er veldig utblandet oxo har det det med luften når det blir varmt da, og det fordamper vel oxo senere enn spriten min :smile:


men du trenger da ikke å vaske det så mye da siden du ikke har åpnet pakningen din engang. ta litt på en pinsett og du er i gang.


Der som der er noen av dere som har kjørt et kjøretøy med panseret glass så står det vel at de skal rengjøres med den isop*** saken (den som det står i overskriften topic) eller alkeholhodige saker..

.. for en del år siden så hadde barberingvannet mye mere alkehol, men siden det var en del alkiser som oxo fant det ut så ble det fjernt og derfor setter jeg ikke det på første plass i denne posten..



mye jeg har å gjøre på en lørdag da..




 

40% brenner fint det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


Den 2002-08-18 00:03, yngvestein skrev:

Hvis rengjøringsmiddelet skal være helt rent, og ha høy alc-prosent, så kan man jo bruke polvarer (60%), eller ty til hjemmelagde varer. Men det var bare et forslag. Eller bensin. JO!! BRUK BENSIN!!! Det funker helt fint. Teoretisk sett ihvertfall. Bensin har jo såpass høy oktanverdi, (eller tar jeg feil), at det burde være helt rent og stort sett dampe bort, og ta med seg smusset.


 

Ja du tar feil. En av dem er at Oktanverdien på bensin har ingenting å si for hvor fort den damper bort. En annen feil er at bensinen ikke damper bort sammen med smusset.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-18 02:22, sigurdi skrev:

Quote:


Vann leder varme 11 ganger betre en luft.

Det trengst 5.26m3 luft for å transportere like mye energi som 1 liter vann. Var det noen annet du lurte på.


 

Jeg får ikke helt det der til å stemme -- hverken tallene eller sammenhengen. Husker jeg så galt fra fordums fysikktimer? Er ikke vannets varmekapasitet omtrent 1000 ganger høyere enn luft?

 

 

 

Lenke til kommentar

Ikke for og være usakelig, men jeg klarer ikke si stort mere en herregud, ikke en gang til? Hæ?

 

Hvis noen er i tvil om hva som bør eller kan brukes av isopropanol(kondenfjerner som anbefalt her) rødsprit, eller aftershave - ta en dråpe av hvert stoff på et speil. Vent til det fordamper og se hva som ligger igjen. Jo mindre jo bedre...

Stalltips fra en som har prøvd: Rødsprit.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-18 02:22, sigurdi skrev:

Kondensfjerner er det ikke så lurt å burke siden denne inneholder noe oljeprodukter slik at den skal blande seg skikkelig med drivstoffet. Dette vil legge seg som en tynn hinne på prosessoren og leder ikke så godt varme. Samme problemet er det med rødsprit og bensin er olje basert så den er ikke så bra. Benzenen i bensi fordamper og de tyngre oljemolekylene blir igjen som en oljefilm.

Bruk legesprit, 98% eller isopropanol det er ren sprit uten oljerester, men aceton går til nøds.





Hmm jeg tror du tar helt feil ang. rødsprit det er IKKE olje basert det er derimot whitesprit.

Det er yppelig å bruke rødsprit til rensing av cpu og gpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...