Gå til innhold

Overføring av filer mellom 2 pc´r


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en pc stående på et lite rom med god kjølig, og jeg vil helst at den tar seg av harddisk bruken.

Jeg har også en pc stående i stua, som kun er utstyr med skjermkort og en harddisk/cdrom for å unngå for mye varme og bråk fra vifter.

 

Derfor vil begge pc´ene stå på, og filer og slikt vil bli overført daglig, derfor det er uaktuellt å byttelåne harddisker.

 

Er det noen som har erfaring med usb 2.0 overføring, er det raskere enn nettverket?

Har sett en kabel som overfører mellom 2 pc´r med 15mb pr. sek.

 

Har en 10 meter usb 2.0 kabel liggende med forsterkere (2) som kan brukes.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Har ikke erfaring med usb2, men med firewire går det i alle fall meget raskt.

 

Selv synest jeg at firewire gir bedre stabil overføringshastighet med store filer, men den helt store forskjellen til usb2 har jeg ikke merket.

 

Du kan også bare koble sammen maskinene med vanlig twisted nettverkskabel. Sette enable sharing på begge og motta automatisk ip, burde det gå rimelig fort det og.

Lenke til kommentar

Du kan også bare koble sammen maskinene med vanlig twisted nettverkskabel. Sette enable sharing på begge og motta automatisk ip, burde det gå rimelig fort det og.

Jo, ja, har brukt denne løsningen en stund.

Ser for meg at FW og Usb kan være raskere og enklere å sette opp, men rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Nettverk med krysset kabel (TP), og deling av filer og mapper i Windows er nok den beste løsningen. Gigabit nettverk er å foretrekke, men det setter i tillegg større krav til nettverkskort og kabler. Med dagens priser får du faktisk to gigabit-kort til 400-500 kr. :)

 

FW og USB2.0 er raskere enn 100 Mbit nettverk, men du vil aldri greie å få en FW- eller USB-tilkobling til å strekke seg mellom to rom. Jeg tror makslengden er rundt 2 meter på begge teknologiene.

Lenke til kommentar
FW og USB2.0 er raskere enn 100 Mbit nettverk, men du vil aldri greie å få en FW- eller USB-tilkobling til å strekke seg mellom to rom. Jeg tror makslengden er rundt 2 meter på begge teknologiene.

Jeg har til nå hatt pc´n (kabinettet) stående inne i det lille rommet, og mellom der og stua har jeg hatt og fortsatt har jeg usb 2.0 kabler med forsterkere(2stk a 5 meter) og det har virket fint, men har problemer med tastaturet når jeg kjører bilspill.

Kjører jeg forover med piltasten gir det bilen gass,men gassen dabber av igjen.

I stua har jeg kun hatt skjerm, tastatur,mus og en haug med usb ting, slik som kortlesere, ekstern dvdbrenner, webkamera, bluetooth antenne osv.

og alt fungerer.

Lenke til kommentar
Kjører jeg forover med piltasten gir det bilen gass,men gassen dabber av igjen.

Dette tyder jo på at hastigheten ikke er så mye å skryte av. Du kan jo prøve å overføre filer til/fra en ekstern harddisk med de lange kablene dine, og sammelikne resultatet ditt med en overføring med en kort kabel.

 

Hvis jeg var opptatt av å ha rask og stabil overføring ville jeg uten tvil gått for gigabit nettverk.

 

Edit: Jeg ser at én FW-kabel kan være maks 4,5 meter, men det kan dog kobles til 16 forsterkere, noe som resulterer i en lengde på 72 meter.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Med god kabel så beholder du hastigheten via Firewire.

Selv har jeg en middels god 5m kabel og får ca 25-30MB/s ved overføring

mellom PCen mine. Man får kjøpt 13m lange Firewire kabler som skal

gi like bra resultat som en på 1m.

 

Gigaethernet er selvsagt best, kommer til å gå over til det etter hvert.

 

lqpl

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Ikke for å legge en demper på moroa men hva er i veien med de gode gamle uttagbare hdskuffene ? kan ikke bli raskere overføring en hard disk til harddisk?  :innocent:
Derfor vil begge pc´ene stå på, og filer og slikt vil bli overført daglig, derfor det er uaktuellt å byttelåne harddisker.

;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...