Gå til innhold

TV-kort, hva betyr digitalt/analog her?


joTAN

Anbefalte innlegg

Ser meg om etter er godt, rimelig TV-kort med Time-Shifting, men lurer litt på antennetilkoblingen.

Er det slik at "analog" og "digital" har med antennesignalet å gjøre, eller?

(Altså: "digital" = kabel-TV tilkobling eller parabol... "analog" = "vanlig" TV-antenne ?

 

Er jeg helt på jordet eller? Vet jo at vi går over til "digitalt bakkenett" om ca 3 år, så jeg tror det har med antennesignalet å gjøre, eller har det med signalet fra kortet til skjermen å gjøre ?

Trenger litt hjelp her, før jeg kan lete vidre, vet jo ikke hva jeg skal se etter..

 

(Har kabel-TV og CRT-skjerm -er så fornøyd med bildet enda at jeg heller bruker penga inni maskina -eller går jeg glipp av noe ved TV-titting eller noe?)

 

 

joTAN

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig det er snakk om Analog eller Digital tuner paa tv kortet? Isaafall har det har ikke noe med TV signalet aa gjoere men hvordan selve tuneren er bygd opp.

 

-

Per Christian

Det stemmer nok delvis det, men en digital tuner tar kun i mot digitale signaler, og finnes i versjoner for antenne/kabel og satelitt (grunnet annet frekvensspekter). I Norge har digitale tunerene ingen hensikt etter det jeg vet, da vi ikke har digitalt bakkenett, og digitale sendinger over kabel eller satelitt krever decoder/decoderkort. Har ikke sett noen løsninger pr dato som kan brukes i Norge. Det samme vil gjelde for digitalt bakkenett, disse vil også kreve dekodere.

 

Så analogt ser ut til å være eneste mulige løsningen. Håper noen kan motbevise det.

 

PS! Noe jeg er irritert på, da jeg egentlig vil ha digitalt kabeltv, men vil ha det inn på PC-en. Det er denne som styrer media hjemme hos meg.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Bolson skrev:

I Norge har digitale tunerene ingen hensikt etter det jeg vet, da vi ikke har digitalt bakkenett

 

Hmm...

Mener å ha lest et sted at det sendes digitale bakkesendinger i Norge (DVB-T),

men at de er på et prøvestadium.

Vet ikke om dekningen på disse sendingene når hele landet, eller om det bare er

omkring Oslo.

 

Fant en link med litt mer info:

Info fra Google groups

Lenke til kommentar

Ang. digital vs analog tuner - Det er ikke noedvendigvis snakk om hvilken type signaler den dekoder men hvordan tuneren er bygd. Laaner en paragraf fra Techreports test av ATI All In Wonder:

http://techreport.com/reviews/2005q2/aiw-x800xt/index.x?pg=1

 

"Although its use of the Theater 200 video decoder has been consistent across the last few All-in-Wonder products, ATI has changed its, er, tune with respect to tuners. ATI used digital tuners back in the days of the Radeon 8500DV, but switched to analog tuners from Philips for more recent All-in-Wonders. For the AIW X800 XT, ATI has returned to silicon-based digital tuners, which supposedly offer higher quality and quicker tuning. Since the image quality of analog tuners has been good enough for recent All-in-Wonders, it seems likely that ATI made the switch to digital because smaller silicon tuners consume less board real estate."

 

Disse digitale tunerene tar imot analoge sendinger, men ikke HDTV/Satelitt/digital kabel (for det kalles vel en Dekoder?)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
Disse digitale tunerene tar imot analoge sendinger, men ikke HDTV/Satelitt/digital kabel (for det kalles vel en Dekoder?)

Kanskje du blander begrepene litt. Man trenger en tuner uansett om det er analoge eller digitale sendinger. Men i tillegg så er signalene ofte kryptert for å kontollere hvem som kan ta imot sendingene, og da trenger man en dekoder. Det finnes dekodere både for analoge og digitale sendinger. Hvis det er gratiskanaler så trenger man ikke dekoder.

 

Skal man ha TV kort til kabelnett så må man vite om man får levert analoge eller digitale signaler (kanskje man får begge deler).

Først kan man spørre om det er mulig å plugge kabel direkte inn i en vanlig TV? I så fall er det analoge signaler, det finnes ikke digitale TV apparater enda.

Hvis man har en dekoder boks så kan det altså være enten digital eller analog. Uansett kan det være vanskelig å få dette inn på en PC, det er krypteringen som er problematisk. Tror det er størst mulighet hvis man har Canal Digital.

 

Som flere har nevnt så kan oppbyggingen av selve tuneren være analog eller digital, det må ikke forveksles med typen signal som skal mottas.

Lenke til kommentar
Kanskje du blander begrepene litt. Man trenger en tuner uansett om det er analoge eller digitale sendinger. Men i tillegg så er signalene ofte kryptert for å kontollere hvem som kan ta imot sendingene, og da trenger man en dekoder. Det finnes dekodere både for analoge og digitale sendinger. Hvis det er gratiskanaler så trenger man ikke dekoder.

 

Skal man ha TV kort til kabelnett så må man vite om man får levert analoge eller digitale signaler (kanskje man får begge deler).

Først kan man spørre om det er mulig å plugge kabel direkte inn i en vanlig TV? I så fall er det analoge signaler, det finnes ikke digitale TV apparater enda.

Hvis man har en dekoder boks så kan det altså være enten digital eller analog. Uansett kan det være vanskelig å få dette inn på en PC, det er krypteringen som er problematisk. Tror det er størst mulighet hvis man har Canal Digital.

 

Som flere har nevnt så kan oppbyggingen av selve tuneren være analog eller digital, det må ikke forveksles med typen signal som skal mottas.

Ikke umulig at jeg blander begrep nei :-) men poenget mitt var at det er to meninger med analog/digital naar det kommer til PC tvkort. Den vanligste er digital eller analog tuner, den andre som begynner aa bli interessant er dekoding av digitale signaler.

 

-

Per Christian

Endret av Flippo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...