Gå til innhold

WR-forsøk med 6800LE i 3dmark05


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier så handler det om verdensrekord-forsøk i 3Dmark05 med GeFroce 6800LE.

Jeg har testa litt i dag, voltmodda minnet på skjermkortet fra 2,7 til 3,1 volt og minnet var 3dmark stabilt på over 950mhz. Modda til 1,5v vcore i biosen til kortet (målte 1,4v med multimeter), og core klokket til ca. 450MHz.

5245 3dmarks, 298 poeng fra verdensrekorden

klokking

 

Men, så oppsto det et problem for noen tider siden, minnet vil plutselig ikke klokke lengre enn til rundt 810MHz... Jeg har resatt cmos, flashet til original bios på grafikkortet, tatt av voltmodden (minnet gikk til ca. 870MHz før voltmod) og installert drivere på nytt. Minnet vil fortsatt ikke noe lengre.

Noen som kan hjelpe meg med å få fiksa det, eller er det best å gi opp?

 

Har ikke penger til nytt kort, men kan jo sende ut noen e-poster til forskjellige nettbutikker med spørsmål om sponsing, da, og håpe på det beste.

 

Håper på svar :yes:

Endret av Økonom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ craven: I første omgang driver jeg på med en Athlon 1ghz boxed kjøler, men det blir nok vannkjøling snart. Jeg har lagd blokka til minnet, og jeg har en peltier-blokk her med et 172w peltier på, men den lekker litt. Tenkte å få fiksa den og sette den på gpu.

 

@ Elensar: Wow, det var mye, det var vel kanskje 2,2ns minne, da. Hvilket kort var det?

 

Dette er jo bare snakk om en verdensrekord i 6800le-klassen, da, som dere sikkert har skjønt.

 

Desverre har jeg igjen fått det problemet med minnet, så jeg tviler på at det blir noen WR i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
@ craven: I første omgang driver jeg på med en Athlon 1ghz boxed kjøler, men det blir nok vannkjøling snart. Jeg har lagd blokka til minnet, og jeg har en peltier-blokk her med et 172w peltier på, men den lekker litt. Tenkte å få fiksa den og sette den på gpu.

 

@ Elensar: Wow, det var mye, det var vel kanskje 2,2ns minne, da. Hvilket kort var det?

 

Dette er jo bare snakk om en verdensrekord i 6800le-klassen, da, som dere sikkert har skjønt.

 

Desverre har jeg igjen fått det problemet med minnet, så jeg tviler på at det blir noen WR i løpet av dagen.

Hva er verdensrekorden da?

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar
Har du ikke meir å gå på, på cpuen?

 

Hadde du hatt Nermere 3Ghz hadde resten vært en lek!  ;)

CPU'n kjører på 2,6GHz, ram-en går på 162,5 MHz @ 2-2-2-5 timings. Er på utkikk etter rimelig bh-5 eller tccd ram på bruktmarkedet. Nå bruker jeg billig PMI eller PQI elns. ram fra netshop.

Hovedkortet stopper på litt over 2,7GHz (338HTT). Kanskje jeg skal prøve meg med et 40w peltier på chipsettet.

 

Corcky: Takk. greit fohold mellom ytelse/pris ja :D her er prisene på noe av hardwaren:

6800LE demovare: 1000,-

AMD Sempron 64 2600+ bulk: 450,-

ABIT NF8 demovare: 400,-

 

Yter som uklokket FX-55 og 6800 Ultra :p

Lenke til kommentar

Hei, Økonom

 

Sitter på samme skjermkortet som du har, 6800le, er det egen voltmod/bios innstilling kun for å øke volten på minnet på det? I tilfelle hvordan fikser man det? Og hvilket prog bruker du for å OC GPU, Rivatuner maxer hos meg på 450Mhz..

 

 

Min beste score så langt er 5186 i 05, 13209 i 03

 

Lykke til..

Lenke til kommentar
Har du ikke meir å gå på, på cpuen?

 

Hadde du hatt Nermere 3Ghz hadde resten vært en lek!  ;)

CPU'n kjører på 2,6GHz, ram-en går på 162,5 MHz @ 2-2-2-5 timings. Er på utkikk etter rimelig bh-5 eller tccd ram på bruktmarkedet. Nå bruker jeg billig PMI eller PQI elns. ram fra netshop.

Hovedkortet stopper på litt over 2,7GHz (338HTT). Kanskje jeg skal prøve meg med et 40w peltier på chipsettet.

 

Corcky: Takk. greit fohold mellom ytelse/pris ja :D her er prisene på noe av hardwaren:

6800LE demovare: 1000,-

AMD Sempron 64 2600+ bulk: 450,-

ABIT NF8 demovare: 400,-

 

Yter som uklokket FX-55 og 6800 Ultra :p

uklokket fx-55 my ass.

 

specs fx-55:

Hastighet: 2600MHz

Familie: Clawhammer

FSB: 800MHz

Funksjonalitet: AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (dobbel kanal)

L2 Cache: 1024kB

Sokkel: Socket 939

 

specs sempron:

Hastighet: 1600MHz - 2000Mhz

FSB: 800MHz

Funksjonalitet: NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (en kanal)

L2 Cache: 256kB

Sokkel: Socket 754

 

 

som du ser knuser FX`n sempronen din!

 

forskjeller: L2 cache 256 vs. 1024

minnekontroller 1 kanal vs. 2 kanaler

pluss at fxen har mange flere instruksjonssett.

 

pwnd?

Endret av storken
Lenke til kommentar
uklokket fx-55 my ass.

 

specs fx-55:

Hastighet: 2600MHz

Familie: Clawhammer

FSB:  800MHz

Funksjonalitet: AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (dobbel kanal)

L2 Cache: 1024kB

Sokkel: Socket 939

 

specs sempron:

Hastighet: 1600MHz - 2000Mhz

FSB: 800MHz

Funksjonalitet: NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (en kanal)

L2 Cache: 256kB

Sokkel: Socket 754

 

 

som du ser knuser FX`n sempronen din!

 

forskjeller:  L2 cache 256 vs. 1024

                  minnekontroller 1 kanal vs. 2 kanaler

                  pluss at fxen har mange flere instruksjonssett.

 

pwnd?

 

Så mye taper du på mindre L2 cache

 

Her er spesifikasjonene på Sempron 64

 

Min sempron 2600+ har 128kb L2 cache og er klokket til 2,7GHz.

Sempron 64 er en venice cpu med mindre L2.

 

En FX-55 @ stock går på 2,6GHz, min er overklokket til 2,7.

Jeg tviler nok på at FXen "knuser" sempronen min. Den yter kanskje bittelitt bedre, men det er nok i hvert fall ingen merkbar forskjell.

 

 

Noen som vet hvor lang tid en FX-55 @ stock bruker på 1M i superpi, btw?

Lenke til kommentar
Hei, Økonom

 

Sitter på samme skjermkortet som du har, 6800le, er det egen voltmod/bios innstilling kun for å øke volten på minnet på det? I tilfelle hvordan fikser man det? Og hvilket prog bruker du for å OC GPU, Rivatuner maxer hos meg på 450Mhz..

 

 

Min beste score så langt er 5186 i 05, 13209 i 03

 

Lykke til..

Nei, det er ingen innstilling for spenning på minnet i bios. Da må du fram med loddebolten. Jeg bruker rivatuner. Teit at et ikke er mulighet for høyere enn 450MHz...

 

5186 er ikke så værst! Hvilken klokk hadde du på gpu og minne? Klokk på cpu? Hvilken CPU? evt. compare-link.

Ser ut som jeg har fått meg en konkurrent :D

Mye tweaks eller?

Lenke til kommentar
uklokket fx-55 my ass.

 

specs fx-55:

Hastighet: 2600MHz

Familie: Clawhammer

FSB: 800MHz

Funksjonalitet: AAC / Cool n' Quiet / Speedstep, AMD64 / EM64T, NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (dobbel kanal)

L2 Cache: 1024kB

Sokkel: Socket 939

 

specs sempron:

Hastighet: 1600MHz - 2000Mhz

FSB: 800MHz

Funksjonalitet: NX-bit / XD, 3DNow! Professional, SSE2, Minnekontroller (en kanal)

L2 Cache: 256kB

Sokkel: Socket 754

 

 

som du ser knuser FX`n sempronen din!

 

forskjeller: L2 cache 256 vs. 1024

minnekontroller 1 kanal vs. 2 kanaler

pluss at fxen har mange flere instruksjonssett.

 

pwnd?

Jepp, ren klokkefrekvens er det klart viktigste for K8-serien - båndbredde og L2-størrelse har jevnt over liten betydning. Den laveste Sempron-modellen klokket til 2,7-2,8 tror jeg langt på vei kan sammenlignes med en stock SD FX-55. Noen knusing er det langt ifra snakk om (så lenge man bare overklokker Sempron).

 

Sempron64 er revisjon E, grovt sett det samme som Venice, San Diego og X2. En Clawhammer stiller slikt sett dårligere enn nyeste Sempron. Men FX-55 finnes jo også i San Diego-utgave da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...