Gå til innhold

TES: Diskusjon av E3 demo dvd.


Anbefalte innlegg

Fikk en litt uggen følelese etter å ha sett den videoen. Håper jeg tar skammelig feil nå, men spillet virket veldig simplifisert. Den travel-greia for eksempel, kan man bare reise når man vil? Midt i en kamp hvis man f.eks. blir grundig banka?

 

Og den tingen på kompasset som viser vei til nærmeste "spennende" ting ute i skogen. Da blir jo hele gleden med å loffe rundt og utforske borte, og det er jo en av tingene som har vært TES-spillenes sterke sider.

 

Bare håper de ikke tar Deus Ex 2 på det, konsollofiserer det ihjel *grøsse*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kompasset er noe som fungerer utifra et mission eller quest mener jeg. Så det er bare å sette på en gammelt quest så vil det ikke hjelpe deg. Men for meg er det idet hele tatt muligheten å slå AV kompasset som er greia. Synes ikke det er så fint med et stygt avlangt kompass nederst!

Kompasset i seg selv er helt ok for min del. Greit å ha det for å slippe å gå inn på kartet hver gang for å sjekke om du er på riktig vei. Bare håper man kan fjerne den dingsen som viser vei. For slik jeg forsto det, så viste den vei til ting som ikke var questrelatert i videoen. Som når han gikk til den dungeon ute i skogen, så var det kompasset som viste veien dit for at det viser nærmeste spennende ting.

Lenke til kommentar

Mm, regner med det fungerer på den måten også ja. Det er sikkert flere typer ikoner som skal illustrere hva de forskjellige tingene gjør. F.eks at et quest har en annen farge enn huler osv. Ser mektig bra ut da! Gleder seg veldig mye! Det kommer sikkert ut litt før December ihvertfall i USA. Vet ikke helt når 360 release datoen er der, men Oblivion kommer vel samtidig og mest sannsynligvis samtidig på PC også! Det betyr MASSE nye screens! Woot! Selv om jeg ville helt ha prøvd spillet selv først da..

Lenke til kommentar
Mm, regner med det fungerer på den måten også ja. Det er sikkert flere typer ikoner som skal illustrere hva de forskjellige tingene gjør. F.eks at et quest har en annen farge enn huler osv.

Håper virkelig ikke det blir slik! Da blir hele gleden med utforskning borte. Er jo ikke noe gøy å finne noe, når man bare har fulgt pilen dit....

 

er det gitt ut noe info om hvordan man levler? Blir det som i de gamle spillene, eller er alt automatisert nå? *grøsse*

Lenke til kommentar

Jeg blei litt redd når jeg såg denne filmen. Det virket som om det jeg hatet mest med Morrowind har overlevd :( . Når folk gikk i filmen så gikk de på vegger og når du selv går i tredjeperson så ser det mer ut som om du sklir bortover gulvet.

 

Det såg og ut som om Bethesda har tatt på seg en litt for stor oppgave med den byen som var under angrep av daedra. Hva skjer når du har overvunnet daedraene... Kommer byen til å bli bygd opp igjen? Eller er byen i flammer hele spillet?

Lenke til kommentar
Jeg blei litt redd når jeg såg denne filmen. Det virket som om det jeg hatet mest med Morrowind har overlevd :( . Når folk gikk i filmen så gikk de på vegger og når du selv går i tredjeperson så ser det mer ut som om du sklir bortover gulvet.

Du har ett poeng der, men nå er denne videoen såpass gammel at de forhåpentligvis har fikset de tingene!

Lenke til kommentar

Jeg syntes i og for seg videoen var meget bra, selvom *host* animasjonene*/host* ikke var fullt så bra. Men dette har Bethesda smertefullt fått erfare, det er jo på alle gameres tunger for øyeblikket.

Jammen meg bra DVD'en ble lekket, ellers kunne jo Bethesda faktisk ha latt systemet vært sånn.

 

Uansett, jeg starter DVD'en. Blir introdusert til Oblivion, og får opp Main Menu, som er veldig pen. Spillet loader, og loading-skjermen har fine tegninger på seg, med matchende info i feltet i midten, forhåpentligvis blir infoen som står der nå byttet ut med noe mer nyttig enn skrytet når spillet endelig lanseres, men akkurat her passer det godt. Spenningen stiger, jeg har ikke enda sett spillet i aksjon (Hvis du ser bortifra en og annen scan),

 

Og ENDELIG ser jeg fengselshula. Det er merkelig, for i alle previews jeg har lest til nå, har jeg fått inntrykket av at man fremdeles starter i et skip. Det er tydeligvis ikke tilfelle. Kommentatoren ramser opp ymse mapping-teknikker de har brukt for å skape det imponerende synet jeg har foran meg. Men jeg har ennå ikke sett det beste: Fysikk.

 

Når Oblivion ble annonsert ifjor, var HL2 ganske nytt, og det var første spillet med godt fungerende fysikk. Jeg var fryktelig imponert den gangen, og når jeg fikk høre om Oblivion, måpte jeg kun av grafikken, og tenkte ikke mye på fysikk.

Etter omtrent en uke, kom jeg på det, og surfet innom hjemesiden til Oblivion.

Med liten skrift under features, stod det: "Havok Physics Engine"

Jeg tenkte at siden det står så lite om det, så er det vel ikke mye som blir påvirket av det. Kanskje bare kropper og sånn. Jeg tok skammelig feil.

 

Videoen viser fremdeles hula. Karakteren går frem, og tar opp en lenke!

Systemet er helt likt som i HL2, ta opp, kast videre. Jeg gjør store øyne.

Men så sier kommentatoren noe helt ekstremt: "There are over 9000 elements in this game that uses physics." Jeg måper. Jeg hadde aldri trodd at en så stor mengde ting skulle bli brukt når jeg først leste om Oblivion.

karakteren går bakover, og plukker opp et ribbein fra en utskrevet fange, bare for å demonstrere dette. I mine øyne ser det ut som at ribbeinet oppfører seg mer mykt enn det for eksempel hadde gjort i HL2, og det gjør effekten bare enda bedre. (Tenk dere GarrysMod: Oblivion da, dere! :p)

 

Noen stemmer kommer ovenfra, karakteren går mot gitteret, og ser noen vakter, en dame og Emperor of Tamriel kommer. Jeg har fått med meg at Patrick Stewart har stemmen hans, og får mine mistanker om at dette kanskje kommer til å minne meg for mye om Star Trek.

Og som det står i alle andre previews rundt omkring, så sier han at han visstnok har sett karakteren i videoen før. Damen mener at jeg ikke skulle vært her, det er visstnok avstengt her, og unnskylder seg. De går inn, og babler i munnen på hverandre. Ikke bra.

Uansett, jeg blir introdusert til "snakkesystemet", som fungerer relativt greit, det er ihvertfall mye bedre enn Morrowind sitt. Men det jeg lurer på, er om det er mulig å skippe samtalene, ettersom det etterhvert kommer til å dukke opp mange topics, og trykker man feil, er det ikke gøy å høre på det hele om igjen.

 

Neste kapittel, om skogen. Skogen er pen, men vi har sett den før, både på bilder og i film. Skogen er allikevel imponerende. Kommentatoren nevner alt du kan gjøre, men gjør dem ikke selv, ettersom de kanskje ikke er helt perfeksjonert enda. sekvensen slutter med en kamp. Kampsystemet ser solid ut, og crosshairet har flere funksjoner her enn det hadde i Morrowind, blant annet viser det hvor mye liv fienden har igjen, når du kan ta opp ting, osv.

 

Neste sekvens er i en hule. Kampsystemet fungerer som sagt veldig godt, men det tøffe her er fellene. Jeg får se en alvisk stein, før neste sekvens.

 

Her får jeg ENDELIG se pause-vinduet. Det man først legger merke til her er vel at man kan se karakteren mye bedre enn man kunne i Morrowind, og man kan også snu og vende på dem. Karakteren får strappet på seg en bue.

Jeg syntes ikke bue var så moro i Morrowind, pilene bare forsvant når man hadde skutt dem.

Her er det VELDIG annerledes. Han skyter en pil på en bøtte foran meg. Pilen sitter fast, jeg blir glad. Tre piler til. Her kommer fysikk-systemet igang igjen, bøtta forandrer stilling pga. vekta av pilene. Tøft! Pilene kjører seg heller ikke fast i steinene i brønnen heller.

Men så kommer funksjonen jeg savnet veldig i Morrowind. "You also has the ability to pick up arrows", og han demonstrer det ved å ta opp en. Ikke bare forsvinner pila i inventory, men fysikk-systemet gjør det sånn at bøtta forandrer stilling igjen.

Instinktivt fyker hende mine opp, og klapper! (Men jeg slutter etter en stund, det ser jo litt dumt ut.)

Resten av sekvensen viser stealth-systemet. Man går ut i 3rd-personview, og her komer crosshair til bruke igjen, denne gang som et "øye" som viser om fienden har sett en. Fysikken kommer til bruke igjen, denne gangen i en felle. Ganske morsomt egentlig.

 

Neste sekvens er byen. Framerate faller av en mystisk grunn, men stabiliserer seg kjapt.

Her får vi se NPCer snakke sammen. Det hele ser ut som en litt skummelt skuespill med middelmådige skuespillere, men allikevel imponerende.

Bokhandelen er grei nok, hadde det ikke vært for den forferdelige britiske aksenten til bokhandleren.

 

Maptravel. Jeg syntes det er genialt, ettersom det alltid er kjedelig å måtte gå gjennom mye ksog pga. å ha glemt noe.

For dere som vil utforske, så er det jo ikke verre enn å la vær å bruke det.

 

Jeg ender opp i Kvatch, hvor det er slåssing på gang.

Det er imponerende, men frameraten dropper noen ganger. Forhåpentligvis for XB360-spillere, så vil dette bli fikset. (Hinthint Raziel.:p)

Men det morsomme her er at vaktene har eksakt samme lyd som i Morrowid når de dør :p

 

Filmen slutter med en god kamp, og "Coming this Christmas to Xbox360 and PC, thank you."

Endret av Hawko
Lenke til kommentar
Maptravel. Jeg syntes det er genialt, ettersom det alltid er kjedelig å måtte gå gjennom mye ksog pga. å ha glemt noe.

For dere som vil utforske, så er det jo ikke verre enn å la vær å bruke det.

Den travel-greia er nå forsåvidt grei. Minner om den som var i Daggerfall.

 

Men det som var litt skummelt, var den tingen som viste vei på kompasset. Hvis den ikke er mulig å fjerne, så vil det jo totalt ødelegge muligheten for seriøs utforskning. Hater at spill hele tiden skal holde deg i handa og vise vei.

Men får se hvordan det blir når spillet faktisk kommer.

 

Bra skrevet forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Det gikk greit for meg med WMP.

Det har blitt sagt at Oblivion kan kjøres uten å ha det nyeste av maskinvare, så det blir nok mulig å tilpasse oppløsning og øyesnopet etter sitt eget system. Jeg håper også det går å justere hvor mye automatisk hjelp og veivising man får underveis i spillet.

Lenke til kommentar

Angående fast travel, så er det visse restriksjoner... Du kan ikke bruke det om du er innendørs eller i kamp, bl.a. Du må også ha vært der før om du skal 'fast-travele' til en eller annen by. Guild guides og Silt Striders i Morrowind var jo mye det samme, bare at det kostet penger. Der trengte du jo heller ikke å ha vært der før for å bruke fast travel.

Lenke til kommentar
Så man kan bare bruke fast travel på allerede opptråkkete stier? Det høres jo veldig fornuftig ut. Da er plutselig en av de tingene jeg ikke likte med E3 videoen borte.

 

Takk for info om det Zealuu

Da ble det bedre ja. Man blir faktisk nødt til å rusle/ri en runde alle steder. Med mindre spillet har andre reisemetoder også da, spells og magiske ringer osv.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det med at man bare kunne reise til steder man har besøkt var godt oppfattet hos de fleste jeg da, ettersom kommentatoren sier at "You can instantly fast-travel to anywhere you know about"

 

Bethesda hadde jo driti totalt på draget om de ikke hadde gjort det sånn. :p

Lenke til kommentar
Jeg trodde det med at man bare kunne reise til steder man har besøkt var godt oppfattet hos de fleste jeg da, ettersom kommentatoren sier at "You can instantly fast-travel to anywhere you know about"

Kunne jo også bety at bare trengte å ha plassen på kartet. Da vet man jo om plassen.

 

Og med tanke på hvor simplifisert mesteparten av dagens spill er så, så fryktet jeg at det skulle bli sånn.

Lenke til kommentar
Jeg trodde det med at man bare kunne reise til steder man har besøkt var godt oppfattet hos de fleste jeg da, ettersom kommentatoren sier at "You can instantly fast-travel to anywhere you know about"

Kunne jo også bety at bare trengte å ha plassen på kartet. Da vet man jo om plassen.

 

Og med tanke på hvor simplifisert mesteparten av dagens spill er så, så fryktet jeg at det skulle bli sånn.

Ja, det tenkte jeg også. At du bare kan klikke hvor som helst på kartet, midt ute i naturen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...