Gå til innhold

P4 830 D viser 116 Grader


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har nettopp fyrt opp den nye pe'en. Og i BIOS setup stod det at Cpu-temp var på 116 grader C. Dette er vel mye, selv for P4.

CPU'en er en P4 830 D. Hk er et asus P5WD2 Premium. Kan det være slik at den legger sammen tempen på "begge" CPUene?. Den finner nemlig to stykker, som den skal...

Kabinettet har 4 vifter pluss den som sitter på cpu og en i strømforsyningen.

 

Hva må jeg evt gjøre dersom det er rett temp BIOS viser?

 

På forhånd takk.

Endret av Huggorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme hovedkort, men en Intel Extreme Edition 840 (tilsvarer D 840 )

Har en temp på over 90grader ved full load innemellom.

 

Har også tre vifter i kabinettet, pluss Zalman 7700cu CPU kjøler + PSU vifte.

 

Lurer også på om det er noe med hovedkortet, skal inn til Netshop med pc'en i morgen, så får vi se hva de finner ut.

 

Hadde vært greit å vite om det er reell temp eller en liten bug...

 

Men 116 grader var ekstremt høyt da!! :dribble: Du burde sende den inn igjen, og hvis du har bygd den selv, burde du sjekke CPU kjøler og se om den sitter skikkelig, eventuelt smøre på ny kjølepasta....

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er visstnok en kjent "bug" for dette HK'et.. at BIOS temp er helt "på jordet".

I tillegg kan det godt være at du ikke har fått montert kjøler godt nok, men ved en temp (reell) på godt under 100 skal systemet slå seg av automatisk (CPU "overheat protection".. som alle nyere CPU'er har).

Lenke til kommentar

hehe.. har ikke forvekslet disse to måleenhetene nei.

 

Har prøvd å ta på den ribben til cpu-kjøleren rett etter at jeg har slått den av, og den kan ikke ha vært 116, ca 230 F. Er nede i 109 grader nå og den gir medling om at den fortsatt er for varm?

 

Noen flere gode forslag?

 

EDIT: Tror jeg satser på å kjøpe en kjølepasta i morgen. Har bygget den selv, og hvis det ikke fungerer med ny pasta, tar jeg kontakt med MPX.

 

 

EDIT2: Skal jeg fjerne den gamle kjølepaden som kom med viften, hvis jeg legger på kjølepasta?

Endret av Huggorm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom du tror på et "under fra oven" er sikkert kjøpet av ny kjølepasta lurt..

Hva med å sjekke på nett/fora om ditt HK? (Asus har en web-side.. du vet det?)

Og så kontrollere om du har klart å klipse alle hjørnene på kjøler fast slik at det er god/plan kontakt kjøler/HS.

Det tror jeg kan være en god start.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei dere,

 

Jeg installerte dette i går men har ikke fått testet systemet mye ennå (Var ferdig 02.00 i natt) men ved første øyekast syns jeg CPU temp er høy uten noe nevneverdig jobbing. den ligger mellom 50 - 60 grader C i det jeg starter PC'en. Så da kommer vel den til å øke betraktlig ved lit load på av spille osv.

 

Jeg har P5WD2 Premium med Inetl 830 D 3Ghz med Zalman 7700cu CPU kjøler. Men lurer på om jeg kan ha gjort noe feil ved fest av denne. Men det virket veldig enkelt. For etter Zalmans egne tester skal CPU temp være betraktlig mnindre. Har også sjekket etter bios men det finnes ikke noen nyere enn 0422.

 

Mvh

Bosse

Lenke til kommentar

Bosse, antakligvis feilrapportert temperatur fra hovedkortet. Til sammenligning kan jeg nevne at mitt Abit hovedkort rapporterte 25 grader idle når jeg testa D830 med Zalman 7700Cu, og så lite tviler jeg på at det var, men 50-60 var det nok ikke nei =)

 

Får håpe du kan kjøre den på full load uten problemer da, men må nesten nevne at jeg klarte ikke det med laveste viftefart på 7700Cu, måtte øke litt på farta da ja. Også sjekk for throttling selv om det tilsynelatende virker fint, så er du sikker på at du oppnår maks ytelse.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Nå har jeg kjørt litt 3dmark05 og latt den går litt på demo og da gikk MB temp opp til 45 fra 35 og CPU opp fra 50 til 65 grader. Jeg har også 4 vifter i kabinett så jeg kan ikke skjønne at den temperaturen stemmer. Får satse på at det er temp feil. kommer sikkert en bios oppdatering etter hvert.

 

Er det noen som har fått brkreftet at det er feil med Temp måler?

 

Mvh

Bosse

Lenke til kommentar
Oppdater til siste BIOS,det pleier å fixe problemet.

Det finnes desverre bare en bios til trådstarters hovedkort. Men det kommer vel nye etter hvert som de finner bugs. Alle som opplever slike feil burde sjekke bios siden på hovedkort produsentens hjemmeside. Her ser man alt som er rettet opp i de siste bios versjonene.

Lenke til kommentar

Hallo.

Jeg er kommet ned til 59 grader nå. Det var nok viften som satt litt for løst, og hadde da for stor avstand til cpu. Men det er nå dukket opp et nytt problem. Bios melder om Cpu-fan error. I biosen er viftens RPM oppgitt til 975, og er rød, (rød er ikke bra). Hvordan skal jeg få mer fart i viften?

 

 

 

PS: Har bios v. 0422 som ble nevnt som eneste versjon av bios for dette kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...