Gå til innhold

Synspunkt angående sekularisering i Norge?


sull

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på en ting her, og det er hva positive og eventuelt negative sider av et moderne sekularisert samfunn kan være? Hva er deres meninger om dette?

 

Sekularisering vil forresten si at kirken mister innflytelse både over samfunnslivet og det private troslivet. Det betyr likevel ikke at religionen forsvinner, men de vilkårene den lever under, blir endret.

Endret av sull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sekularisering -> pluralisering. Folk vil få flere alternativer av vranglære å velge mellom.

 

At religionen mister makt er vel i og for seg greit, i og med at man da har én ting mindre å krangle om. Den mest negative konsekvensen vil vel være at om de hverdagsreligiøse dabber av, vil vi få en motreaksjon som blusser opp i de ekstrem-religiøse kulturene.

 

Sekularisering er ikke noe som er lett å jobbe for/mot, iom at det følger med samfunnsutviklingen. Det som derimot er ønskelig er at man snart lar religiøse sekter basere seg mer på frivillige bidrag, og få mindre fra den jevne mann via skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Altså, de eneste menneskene som ser noe negativt med et sekularisert samfunn er de som er religiøse.

Vi andre kan da også se at enkelte mennesker kanskje yter dårligere på arbeidet / har lettere for å bryte sammen pga. at de mister krykka si. Dette er en negativ ting, men vil ofte bli overgått av de positive.

Lenke til kommentar

negative/positive sider: de normene og verdiene kriken representerer blir svekket i samfunnet. Individet får flere valgmuligheter og kan lettere få aksept for sine handlinger og meninger.

Den ny pluraliseringen vi har sett de siste 20 årene skjer ikke bare i sammenheng med religion, men i hele samfunnet.

Vi har fått flere organisasjoner, flere tv-kanaler å velge mellom, flere mindretallsregjeringer etc.

 

Dette innebærer at både den offentlige og private makten deles opp og blir mer fragmentert.

 

Altså kirken mister makt og innflytelse, og hvis de vil følge med i tiden må de tilpasse seg de nye normene i samfunnet.

 

Så verdier som kirken står for: måtehold, avholdenhet, troskap etc mister sitt tradisjonelle fotfeste.

Lenke til kommentar
Altså, de eneste menneskene som ser noe negativt med et sekularisert samfunn er de som er religiøse.

Jeg er på ingen måte religiøs, men jeg mener likevel at det moralske forfall vi ser i dag, spesielt i ungdomsgenerasjonen, er delvis forårsaket av kristendommens fall. Kristendommens fall har skapt et moralsk vakuum. Dette fordi moral i dag er ansett som synonymt med selvoppofrelse. Selvoppofrelse er upraktisk, og folk vil ikke handle upraktisk med mindre de har en god grunn til det. I kristendommen har man en slik grunn: man kommer til himmelen.

 

Når Gud er død, finnes det ikke lenger noen grunn til å handle moralsk (les: selvoppofrende). Hvorfor skal man da forsøke å være moralsk i det hele tatt? Det var riktig umulig å være konsekvent altruist da Gud eksisterte òg, men da hadde man i det minste en grunn til å forsøke. Dermed henfaller folk til innfallets moral: Gjør det som faller deg inn i øyeblikket. Konsekvensene av denne anti-moralen, ser man i dag i form av rusmisbruk, kriminalitet, løssluppen festing, etc.

Lenke til kommentar
Jeg er på ingen måte religiøs, men jeg mener likevel at det moralske forfall vi ser i dag, spesielt i ungdomsgenerasjonen, er delvis forårsaket av kristendommens fall. Kristendommens fall har skapt et moralsk vakuum. Dette fordi moral i dag er ansett som synonymt med selvoppofrelse. Selvoppofrelse er upraktisk, og folk vil ikke handle upraktisk med mindre de har en god grunn til det. I kristendommen har man en slik grunn: man kommer til himmelen.

 

Når Gud er død, finnes det ikke lenger noen grunn til å handle moralsk (les: selvoppofrende). Hvorfor skal man da forsøke å være moralsk i det hele tatt? Det var riktig umulig å være konsekvent altruist da Gud eksisterte òg, men da hadde man i det minste en grunn til å forsøke. Dermed henfaller folk til innfallets moral: Gjør det som faller deg inn i øyeblikket. Konsekvensene av denne anti-moralen, ser man i dag i form av rusmisbruk, kriminalitet, løssluppen festing, etc.

Du snakker akkurat som de religiøse. Moralsk forfall idag osv osv osv. Bare tull. Bare fordi man ikke tror på Gud betyr ikke at man blir umoralsk, at det blir moralsk forfall i samfunnet.

 

Jeg tror ikke på Gud, og mange vil si jeg har mer moral enn mange kristne. De to tingene går ikke hånd i hånd. Samfunnet vårt er basert på kristendom, ja, men det betyr ikke at alle verdier vi har er avhengig av at man tror på en Gud.

 

Man kan være enig med en kristen at man ikke skal drepe, lyge osv, selv om man ikke tror på en allmektig Gud.

 

Du av alle trodde jeg var for sekularisering. Se bare i Iran f.eks., og i mange andre muslimske land. Man er nødt til å skille religion og politikk.

Lenke til kommentar

Det der er bare pisspreik. Moralsk forfall du liksom!

Det er ikke uten grunn at kristendommens høyperiode kalles "the Dark Ages" på engelsk (middelalderen). Innovasjon, vitenskap og utvikling hadde en dødperiode. Kristendommen tok livet av millioner på millioner av mennesker i Jesu navn. Heksebrenninger, inkvisjoner osv - alle som var potensielle mostandere måtte utslettes, virker det som. Hvorfor? Jo, på grunn av at kristendommen hadde for stor innvirkning på samfunnsstrukturen, dermed kunne personene på toppen av hierarkiet utnytte dette til fulle og skape onder hvor de enn ville. Vi kan herfra trekke en linje til i dag, hvor kristendommen har fått mindre og mindre innflytelse. La oss dra linjen helt ut!

Lenke til kommentar

Ja kristendommen er har drept enormt mange folk gjennom tidene. Samtidig så er eg lei av all denne sex-prat, sex-frigjøring etc i media, ricki lake, oprah og overalt. Syns det er rett og slett synd at det er så mange "lette-på-tråden" damer no for tiden. Stadig flere skillsmisser etc. Det har blitt ett mer individualistisk samfunn der den gamle familie samhørigheten og familie tradisjonene har blitt svakere. Blir folk lykkeligere av dette da? I de siste årene har selvmordsraten i de vestlige land skutt i været..

Ser ikke bare posivitive sider ved den senere tids utvikling

Lenke til kommentar
Syns det er rett og slett synd at det er så mange "lette-på-tråden" damer no for tiden. Stadig flere skillsmisser etc.

Makan til pisspreik, damene er ikke løsere, men de er mye mer selvstendige, og styrer over seg selv.

 

At flere er klar over at det ikke er til noens beste å leve i ekteskap med en du hater/misliker osv., er kun positivt. Kjernefamilie-greiene er litt oppbrukt.

Lenke til kommentar
Syns det er rett og slett synd at det er så mange "lette-på-tråden" damer no for tiden. Stadig flere skillsmisser etc.

Makan til pisspreik, damene er ikke løsere, men de er mye mer selvstendige, og styrer over seg selv.

 

At flere er klar over at det ikke er til noens beste å leve i ekteskap med en du hater/misliker osv., er kun positivt. Kjernefamilie-greiene er litt oppbrukt.

Det fins ikke mye vi er enig i mr.berg.

 

Bra at noen trives, eg vurderer å flytte til ett annet land der samfunnets normer og verdier sammenfaller bedre med mine egne..

 

Flere inngår useriøse ekteskap/samboerskap og det rokker ved den stabilitet som tidligere stod sterkt i samfunnet. Dette går ikke bare utover barna, men det forandrer samfunnet. Samfunnet blir mer ett kjøttmarked der folk må spille roller og i større grad forandre seg for å oppnå aksept. Flere tar puppeoperasjoner, rynkeoperasjoner, slankekurer er blitt helt dagligdags. Ingen liker hvem de er lengre etc.

Jeg syns det er litt synd, spørsmålet er om det vil gå lengre enn dette eller om tilstandene vi ser i dag vil gå tilbake til slik d har vært før. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...