Gå til innhold

Headsett med Veldig høy lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke huske å ha sett noen plugger med egen forsterker. Det må i så fall bare være USB- eller Noise-cancelling variantene.

 

Kanskje du burde se på slike plugger du putter inn i ørekanalen, f.eks. Shure E2c. Da demper du mesteparten av lyden utenfra, slik at du ikke trenger spille så høyt.

 

Hvis det ikke er aktuelt, burde det holde med å finne noen gode og effektive øreplugger. Jeg vet ikke utgangseffekten på PSP'en, men den burde være bra nok til å drive "normale" øreplugger rimelig høyt.

 

Vær også obs på at lydsporet på filmer ofte er spilt inn ganske lavt med vilje. Dette for å "få plass til" svære eksplosjoner og andre høye lyder. Mere dynamikk, altså.

Lenke til kommentar

Det er mildt sagt mye å sette seg inn i på Head-fi, så her er noen kjappe tips.

 

Du kan bruke alt fra 200,- til 50.000,- på en hodetelefonforsterker, men noe som koster 1.500,- til 5.000,- gir deg mest for penga.

 

Det kommer an på om du vil ha noe batteridrevet som du kan ta med deg på tur. Hvis ikke, så er Rega Ear et ok valg til 2.000,-.

 

Du finner en bra produsent her: www.headphone.com

De har mange bærbare modeller også.

 

En av de mest geniale forsterkerne jeg har sett, er Meier-Audios PortaCorda MkIII USB. Her får du en dings på størrelse med en kortstokk som gir deg mer enn guffe fra PSP'en, nok power til å drive det meste av hodetelefoner veldig bra og et lydkort til PC'en som overgår svært mye. Og den bruker ett 9V batteri. Suveren sak. Har lyst på en sånn sjøl.

 

Men er du flink med elektronikk, finnes det bøttevis av byggesett som du får knall lyd av.

 

Mange muligheter, asså.

:-)

Lenke til kommentar

Rega Ear er vel ikke den hodetelefonforsterkeren som får mest applaus!

Ta en titt på disse to!

 

 

http://www.fixup.net/products/macro/index.htm

 

http://www.toddthevinyljunkie.com/products...duct.php?id=346

 

Har hatt en Porta Corda II, uten USB, og den falt ikke helt i smak heller.

Men kjøperen som overtok den kjører på høyere spenning med utvendig power-supply, og Sennheisser HD 650, og var svært fornøyd!

 

Byggesett finnes i mange varianter, men du får stort sett hva du betaler for.

Og skal du ha noe som høres som en 400 USD-forsterker, så koster ikke byggesett og alt du trenger av deler i tillegg så veldig langt unna 400 USD!

Og krever også en del erfaring, samt en del arbeid.

Komponenter til slikt er dyrt her i Norge! Så det lønner seg å kjøpe ferdig, komplett sammensatte og testede byggesett til dette.

Endret av headgeek
Lenke til kommentar
Rega Ear er vel ikke den hodetelefonforsterkeren som får mest applaus!

Ta en titt på disse to!

 

 

http://www.fixup.net/products/macro/index.htm

 

http://www.toddthevinyljunkie.com/products...duct.php?id=346

 

Har hatt en Porta Corda II, uten USB, og den falt ikke helt i smak heller.

Men kjøperen som overtok den kjører på høyere spenning med utvendig power-supply, og Sennheisser HD 650, og var svært fornøyd!

Tja, Rega Ear er slett ikke verst til prisen, synes jeg.

Den passer ikke så godt til lettdrevne hodetelefoner med lav impedanse, men f.eks. Sennheiser HD650 og Beyerdynamic DT880 driver Rega'en helt utmerket.

 

Så er den lett å få tak i her i Norge, og det er jo sjeldent (dessverre).

 

De to du linker til, er visst meget bra saker. Litt mer eksotisk og vanskelig å få tak i, men det er nok verdt det.

 

Jeg har såvidt hørt på både PortaCorda II og III (USB), og den nyeste utgaven synes jeg var merkbart bedre. Den hadde ingen problemer med å drive en Beyer DT770-250. Til PC-bruk er den helt genial. Trenger ikke installere noe som helst, og den henter strøm fra USB-porten.

Lenke til kommentar

Har begge de to som ble linket til.

 

For bærbar PC-bruk har jeg en enkel USB-"dongle" fra Turtle Beach, som leverer analog-signal til en forsterker.

Og en Overture DAC fra HeadRoom, som både tar imot optisk S/PDIF og USB, men denne er litt større og tyngre så den står hjemme ved PC'en mest.

Endret av headgeek
Lenke til kommentar

Du skulle bruke den på PSP?

Koss har jo to plugger : "the Plug" og "the Spark Plug".

The Plug er ikke mye å skryte av i HiFi-sammenheng, men er ganske følsomme og kan derfor gi rimelig høy lyd.

Er også billige.

Noe "trøblete" med de originale skumgummiputene.

Men det kan du fixe selv ved å gå på apoteket og kjøpe noen skumgummi-støyplugger og lage egne puter.

Lenke til kommentar
Du skulle bruke den på PSP?

Koss har jo to plugger : "the Plug" og "the Spark Plug".

The Plug er ikke mye å skryte av i HiFi-sammenheng, men er ganske følsomme og kan derfor gi rimelig høy lyd.

Er også billige.

Noe "trøblete" med de originale skumgummiputene.

Men det kan du fixe selv ved å gå på apoteket og kjøpe noen skumgummi-støyplugger og lage egne puter.

kan jo spare seg pengene å heller bare gå ut og finne seg et par biller å stikke i øra. låter like bra og minst like behagelig.

Lenke til kommentar

Koss er ikke særlig bra på lyd, noe jeg også nevnte tidligere!

Utenom kanskje noen av de små ear-clip-hodetelefonene de har, som KSC 35, 50 eller 75.

Men du skulle jo ha noe billig?

Og da får du ikke det beste!!

Den hodetelefon"forsterkeren" du linket til, er bare en "tap" som skal kobles etter utgangsforsterkeren, dvs. før høyttalerne, og den kan du ikke bruke på en PSP!

En hodetelefonforsterker kan kobles på hodetelefonutgangen, men det beste er om du har en linje/signal-utgang.

Endret av headgeek
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...