Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig med bredere dekk bake enn fremme?


vamonos

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Trenger raskt svar på denne, skal inn på eu-etterkontroll i morgen.

 

Er det lovlig med bredere dekk bake enn fremme?

Bakdekkene mine gikk ikke gjennom eu'en da de ikke tålte max tillatt bakakseltrykk. Nå har jeg fått tak i to 175/80 r13 dekk, og lurer på om jeg kan ha disse bak når jeg har 155/80 r13 fremme?

 

Takknemlig for alt av svar!

 

Eirik.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Ja, det er lov med bredere dekk bak enn foran, men rulleomkretsen må være innenfor +\- 5% av rulleomkretsen på orginal dimensjonen til bilen. Blir for stort avvik(5,6%) mellom 155 og 175 med samme profil, 80. Dekkene passer på vinterfelgene.

Hvor har du det fra at det er lovlig med forskjellig bredde foran og bak? Såvidt meg bekjent er det lovlig kun om bilen er typegodkjent med forskjellig dimensjon foran og bak, eller om serskillt godkjenning er foretatt.

Lenke til kommentar
Ja, det er lov med bredere dekk bak enn foran, men rulleomkretsen må være innenfor  +\- 5% av rulleomkretsen på orginal dimensjonen til bilen. Blir for stort avvik(5,6%) mellom 155 og 175 med samme profil, 80. Dekkene passer på vinterfelgene.

Hvor har du det fra at det er lovlig med forskjellig bredde foran og bak? Såvidt meg bekjent er det lovlig kun om bilen er typegodkjent med forskjellig dimensjon foran og bak, eller om serskillt godkjenning er foretatt.

det har jeg også hørt :yes:

Lenke til kommentar

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TUV (Technische Uberwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TUV Raderkatalog eller separat TUV godkjenning godtas.

 

b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.

 

 

c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.

 

 

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.

 

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/sd-19941004-0918.html

Endret av wazzza
Lenke til kommentar

 

h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

 

 

Da lærte man noe idag også :)

Lenke til kommentar
Ja, det er lov med bredere dekk bak enn foran, men rulleomkretsen må være innenfor  +\- 5% av rulleomkretsen på orginal dimensjonen til bilen.

4901961[/snapback]

Hvordan er dette i forhold til firhjulstrekk da?

Noen forskjell der?

5012384[/snapback]

Nå ble det vel fastslått over her at alle dekka måtte ha samma dimensjon uansett trekkhjul..?

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Ja, det er lov med bredere dekk bak enn foran, men rulleomkretsen må være innenfor  +\- 5% av rulleomkretsen på orginal dimensjonen til bilen.

4901961[/snapback]

Hvordan er dette i forhold til firhjulstrekk da?

Noen forskjell der?

5012384[/snapback]

 

 

Har du ekte firehjulstrekk med låst senterdiff MÅ dekka ha samem dimm. Ellers vil to av dekka spinne eller bremse de andre. Det sliter på drivverk, men hvis du har mikkemus firehjulstrekk som det er på de fleste gatebiler tror jeg senterdiffen er åpen. Der er det ikke noe problem....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...