Gå til innhold

Spare penger eller kjøpe PC nå?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal kjøpe ny PC snart, tenkte jeg, så jeg har begynt å spare penger, prøver uansett. :D Jeg får stipend snart, rundt 5 000 kroner, etter det får jeg rundt 1500 pr. mnd. samt 4 000 når stipendet kommer i januar.(?) 20 000 kroner i stipened tilsammen i år. Uansett, jeg tenkte å selge pc-en min til broren min for 5 - 6 000 kroner(for mye/lite?), så vil vel ha rundt omkring 11 - 12 000 kroner på kort tid. Jeg vil jo ikke være uten PC lenge, så jeg må finne ut omtrent når jeg skal kjøpe ny/selge den gamle pc-en. Jo lengre jeg venter jo mindre får jeg for den PC-en jeg har nå.(Har faktisk ikke tenkt å svindle han _sååå_ mye... :no::thumbup: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det sånn er det samme om du kjøper/selger nå.

 

Om du kjøper ny pc nå vil det komme nye ting ganske fort.

 

Det kommer vel helt annpå pm du vil vente på mer penger å få kjøpt bedre deler.

Men alle deler blir nye nesten "dagen" etterpå.

 

Så er vel heller opptil deg om du vil bruke de 11000-12000 du har snart eller de 20000 fra stipendet om et år i stede..

Lenke til kommentar

Skal man selge noe så børr man alltid selge det fortest mulig.... For hardware er synsykt bilig i dag.

Husker gått amd 800mhz i gammel pcen som kostet 11000 en gang i tiden. Heldig vis kjøpte jeg den ikke, men min mor.... da hadde jeg null peil på data og var fornøyd med og spille på den :p

 

sparer du penger vill du merke det att du får mere for pengen dine om f.eks ett halvt år.... Du får fortiden kraftigere utstyr for samme pengen... Det vill si lønnsomt...

 

Ditt valg da ;)

Lenke til kommentar
åssen kan du få 20000 ut av stipendet ditt? det skal jo gå til husleia da liksom, eller no...er vel ikke pc-stipend du får vel? :p

han er vel 16år eller no så kanskje ikek helt normalt å betale husleie da =P også 20.000 er max stipend for hjemmeboende.. får akkurat det samme :D og pc stipend er det, hehe, jeg brukte opp mitt i går på å bestille pc deler.. hihi

Endret av djrabbit88
Lenke til kommentar

Neinei, 20800 er max stipend. :grin:

 

Meneh;

Om du skal vente med å kjøpe får du aldri kjøpt. Prisene synker hele tiden og de har vel nettopp sunket en hel del etter nye X2 prosessorene og 7800 grafikkorta. Du vil alltid få litt mer for pengene om et halvt år.

 

Regnet litt på min egen pc og skulle jeg kjøpt samme pc jeg kjøpte for ett år siden nå så hadde den kostet 2000kr mindre. CPU'en kosta faktiskt det samme som for ett år siden da jeg sjekka på komplett... :roll: Uka etter var den ikke på lista lenger men...

 

Tror jeg ville kjøpt nå, mulig kanskje vente litt med å kjøpe skjermkort til "R520" eller hva det nå enn heter blir lansert. Men når det kommer: LØP OG KJØP!

 

EDIT: Totalprisen på pc'en min for ett år siden var ca. 10k.

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Pappa er selvstendig næringsdrivende så han kan regulere inntekten selv, jeg er 16 år og bor hjemme. Så jeg får maks stipend :thumbup::w00t:

 

Kravene til den nye pcn er vel at jeg skal ha lcd-skjerm, PCI-ekspress, ganske så bra prosessor, er vel den som blir viktigst. Tastatur og mus, ikke trådløst...

 

En kompis sa det lønner seg å vente og kjøpe alt med en gang, men hvis jeg selger min PC nå så blir jeg gående til jul uten PC :cry:

 

Jeg er ikke sikker på om jeg skal kjøpe sånn mini-PC, shuttle, sff eller hva det nå heter, husker ikke. :p Hva mener dere?

Lenke til kommentar

Skal du en masse på LAN og ha pc'en stående veldig fremme i stua eller oppe på et bord elns er shuttle / barebone (you name it) greit.

 

Ellers er det lettere med større kabinett om du skal ha deg et skikkelig skjermkort som det gjerne er dårlig plass til i en barebone. Større kjøleenheter på CPU er vel også lettere i stort kabinett om du skal klokke mye.

 

- Ikke selg gamle pc'en så lenge før du kjøper ny da? Kan jo ikke gå så lenge uten PC. ;) Heller be om lån av noen i familien da vettu om du skal selge nå så du får ny pc med en gang.

 

Skal vi begynne å sette opp oppsett til ny pc til deg eller? :p

Lenke til kommentar

Er vel på LAN en gang hver andre uke eller lignende, mini-LAN. Skal jo ha et bra skjermkort men ikke om prisen er for høy, vet ikke hvor mye jeg skal bruke.

 

Skal ikke klokke noe særlig, tør ikke. :p

 

Jeg synes midi-tower er greit, dersom det er det mitt Thermaltake Tsunami er, men det spiller egentlig ingen rolle.

 

Vil egentlig ikke låne penger da jeg vanligvis må betale tilbake, :hrm: men det er jo et alternativ. det som er er jo at komponentene blir jo billigere og billigere hele tiden så om jeg venter til i januar så ville jeg vel spart en del på prosessor/lcd-skjerm.(tror det kan være det jeg sparer mest på, pci-ekspress også kanskje?dersom jeg kjøper i januar) Men da ville det jo kommet nye deler på markedet som er bedre igjen. Så kan vel ikke tenke slik.

 

Må vel høre med Pappa hva han mener, samt en kompis som også skal kjøpe snart, blir vel ikke før i april på han, snart og snart. :p

 

Frem til jeg vet mer om når jeg skal kjøpe er det vel ikke store poenget i å lage en liste over komponenter. Kan jo lage nå for å så se mere på priser senere.

 

En annen ting, lønner det seg å oppgradere delene i pc-en hver for seg? for eksempel oppgradere skjermkort denne månden, prosessor neste etc. med tanke på penger. Eller burde man spare til man har nok penger til å kjøpe hele pc-en?

 

 

 

EDIT: Angående lcd-skjerm, jeg bruker 19" crt nå, med oppløsningen 1280 * 1024 og er ganske fornøyd med den. Dersom jeg kjøper lcd-skjerm så er jo valget mellom 17" og 19", de kan vel begge to kjøre maks 1280 * 1024, ut i fra det jeg mener en kompis fortalte. Hvilken burde jeg isåfall kjøpe samt hvorfor/hvorfor ikke? eller skal jeg gå på en 21", blir vel dyrt :mad:

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Vet det, derfor lurer jeg på om man burde oppgradere etter hvert som det kommer nytt, eller om man burde spare til man kan kjøpe alt nytt. :hmm:

 

EDIT:

 

Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ, 950 kroner(Kjøper flere senere)

 

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte koster 3150 kroner

 

Samsung 17" LCD Syncmaster 710N TCO99 Silver,(1280x1024),12ms,600:1,D-Sub Koster 2095 kroner

 

Asus GeForce 7800GT 256MB GDDR3 2xDVI-I EN7800GT, PCI-Express, ViVo/HDTV Koster 3795 kroner

 

MSI K8N NEO4-F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16 Koster 849 kroner

 

13900 Kroner, la til 5000 kroner for komponenter jeg ikke har i listen.

 

Dette er da tilfeldig valgte komponenter i prisklassen midt på treet, kompletts tre uansett. Jeg har ikke med rambrikker, tastatur/mus nettverkskort samt kabinett fordi jeg tar det senere. Noen som har peiling på hva jeg burde bytte ut? Kan tenke meg det egentlig, men kan dere også fortelle hvorfor de forskjellige delene bør byttes, hvorfor det de byttes til er bedre, samt link navn og pris ville jeg ikke hatt noe i mot. :)

Endret av notalive
Lenke til kommentar

Kjøp alt nytt. Hver gang du må bytte en del må du nesten uansett også bytte resten fordi når en del har blitt så utdatert at du måte bytte den har de andre delene det også og da vil de bli en flaskehals for den nye delen din. Kjøp alt nytt du, nå er vel prisene forholdsvis lave og pga nye X2 og snart nye ATI kortet og.

Lenke til kommentar
Burde jeg ikke vente til disse nye kompon entene kommer på markedet da? Kan bare tenke meg at de er bedre enn de som er på markedet nå. :p Men det er vel fortsatt slik man ikke skal tenke.

Jo, vent til nye ATi kortet kommer om 9dager elns, deretter venter du noen dager til så faller muligens prisene litt til ( på skjermkort), deretter kjøper du. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...