Gå til innhold

ATI 8500 - Rart problem


PunkerGompen

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en maskin med et ATI 8500 skjermkort, og der har det plutselig begynt å skje noe rart. Når maskinen starter opp, så er det bare flimmer og "rot" på skjermen. Det er ikke noe fornuftig bilde. Dette skjer ikke hver gang maskinen starter, men etter en stund, så skjer det etter at jeg har logget inn.

 

Får startet opp i Safe Mode (Windows XP) og finner egentlig ikke noen feil. Har prøvd med flere forskjellige drivere...fra nyeste dato og bakover, men det samme skjer hele tiden...også uansett oppløsning!

 

Noen som har vært borti dette før...noen fornuftig forklaring og løsning på problemet ?

 

/Hilsen

/PG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det skjedde hver gang kunne det vaert at du bruker for hoy opploesning eller refresh, men siden du sier uansett opploesning er det nok ikke problemet.

 

Ville starta med aa sjekk ATI kontrol panelet og temp'en paa GPU'en. Ha vinduet aapent saa du kan se om tempen oeker mens du jobber med maskina intill den krasjer.

 

Northbrigde chip'en paa hovedkortet kan du ogsaa sjekke tempen/vifta paa. Siden den styrer AGP porten kan det kanskje skje mye rart om den overopphetes.

 

Da har jeg gaatt tom for ideer :-)

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar

jeg har EKSAKT samme problem med mit radeon x800 XL.

 

dette problemet kom plutselig etter et par måneder med bruk uten problemer.

 

i en periode fikk jeg ikke start i det hele tatt, men klarte å få starta opp igjen etter å ha plugga ut en harddisk, før problemet oppsto ca ti min senere igjen. så jeg har tenkt at det kanskje er strømforsyningen det er noe galt med. har tenkt å prøve med en annen strømforsyning når jeg får tak i en.

Lenke til kommentar

Jeg fikk heller plutselig ikke starta PC'en min etter at dette tullet med skjermkortet (eller hva det enn er). Jeg har bytta strømforsyning, og PC'en starter, men fortsatt er det bare tull på skjermen.

 

Når jeg starter PC'en opp i Safe Mode og fjerner skjermkorter fra "device list" og avinstallerer alt har med driver og programvare til skjermkortet å gjøre.

 

Da starter maskinen opp i vanlig modus med oppløsning "640 x 480" og det går finfint. Straks man installerer nye drivere igjen (uansett driver), så går det i dass igjen :-(

 

Veldig merkelige greier...

 

/PG

Lenke til kommentar

Spørs om ikke kortet ditt enkelt og greit har tatt kvelden. Selv om det funker i safe mode uten drivere, kan det være at først når det kreves mer av kortet (da når driverne er innstallert) at problemet vil vise seg. Har du prøvd med noe annet skjermkort f.eks? eller dratt ut et par av harddiskene dine for å sjekke at kassa di ikke drar for mye strøm?

 

Selv om kortet har fungert lenge før, kan det jo plutselig skje noe som ødelegger kortet.... Noe lignende skjedde meg med mitt Radeon 9500 da jeg skulle prøve å åpne flere pipelines ved hjelp av en software mod... da ble det masse artifakts og klikk i grafikken fordi de pipelinene var ødelagt... mulig at en av pipelinene dine er ødelagt, ergo så er det RIP for kortet ditt :ermm:

 

EDIT: la til noe mer

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...