Gå til innhold

Garanti Fujitsu Siemens amilo


Anbefalte innlegg

Jeg har en Fujitsu Amilo L1300 som er kjøpt i januar 2005, den begynte i august å miste skjermbildet og ble levert inn til expert 22.08.05. Det skulle ta ca 14 dager å reparere den ble det antydet. Etter 14 dager tar jeg kontakt med dem og maskinen er ikke ferdig og at den er levert til Strax for reprasjon. Den skal visst være ferdig på fredag ble det antydet, jeg ringte dagen etter og spurte om lånemaskin, men siden det bare var til fredag så fikk jeg ikke det. Uka etter tok jeg kontakt med dem igjen og maskinen skulle visst være ferdig til fredagen trodde de. Jeg var idag oppe hos Dem og fikk beskjed om at ny skjerm kom i slutten av måneden. Jeg sa da at jeg ville heve kjøpet pga at akseptabel tid for reprasjon er for lang, men ga de frist til fredag 23.09.05 å fikse maskinen.

 

De sa at hvis jeg hevet kjøpet så ville jeg ikke få de 10.500 kronene jeg betalte i januar, men prisen en tilsvarende maskin koster idag. Samt at de kunne omlevere en overhalt bærbar pc fra fujitsu evnt gi meg en ny med tilsvarende ytelse. Jeg krevde derfor heving av kjøpet og alle pengene jeg betalte i januar tilbakebetalt.

 

Kan de gi meg en overhalt maskin og kan de bare gi meg pengene tilbake for en med tilsvarende ytelse ??

 

Kjekt om noen vet noe da de vil ta telefonisk kontakt med meg imorgen 22.09

Endret av eivind04
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er du, og ikke butikken, som velger om du vil ha en erstatningsmaskin eller pengene tilbake. Om du velger en erstatningsmaskin, så kan butikken selv finne den som er mest lik din opprinnelige. Er det umulig å finne en som ikke samsvarer godt nok, så kan butikken velge mellom å gi deg pengene tilbake eller å gi deg en bedre modell.

 

Velger du pengene tilbake er det en grei regel som gjelder (satt av Forbrukerrådet), og det er at butikken kan trekke deg for den tiden du har hatt maskinen, men du kan da kreve rente på summen fra kjøpsdato. Mener at denne renten er satt til ca. 7%.

 

Butikken må regne på følgende måte:

 

(a / b) * c = d

 

A = Kjøpssum

B = Reklamsjonstid i antall måneder

C = Antall måneder kunden har hatt maskinen

D = Verdireduksjon

 

Ifølge dette rengestykket, så skal du ha tilbake 9100 kr + rente fra kjøpsdato.

 

Mener også å huske at det er likegyldig hva selger påstår at han får solgt maskinen for etter at han har tatt den tilbake. Det er selgers problem, og ikke kundens. Selger kan derimot trekke mer for maskinen, dersom den er tydelig hardt brukt, eller har andre mangler.

 

Jobber selv i butikk, og har vært innvolvert i slike saker tidligere. Problemet er som oftest at kunden og/eller butikken har svært lite greie på hva som er praksis på dette området. Noen kunder stiller latterlige krav til ny maskin/kompensasjon, mens mange butikker avviser hele saken uten å se at kunden ofte har loven på sin side.

 

Det viktigste du uansett gjør er å ha en avslappet tone ovenfor de du snakker med i butikken. Det øker sjansene betydelig for at saken blir ordnet opp i raskt, og til din fordel. Et tips vil være å ringe Forbrukerrådet på telefon 815 58 200 (kl 0900-1500) for å få hjelp.

 

Ta dessuten med deg et skriv til butikken der det står svart på hvitt hva du har krav på..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Takker for svaret. Eg sitter nå å skriver på min nye bærbare pc. Jeg fikk valget mellom å få alle pengene ut eller å få bruke de på en ny maskin hos Dem. Da jeg er veldig fornøyd med tidligere servicer på andre produkter jeg har kjøpt av firmaet valgte jeg å få velge meg en ny makin hos dem, da jeg ved klagen ble tatt veldig seriøst og alle tilbakemeldinger var positive.

 

Valgte faktisk å sjekke mine rettigheter før jeg presenterte dem for butikken, som faktisk ville gjøre alt for at jeg skulle bli fornøyd.

 

Det mange må huske er at jeg presentert min sak uten å være sint, jeg sa mitt, hørte på hva de presenterte. Og som butikksjefen sa så er det beste at vi finner en løsning som jeg var fornøyd med. Det kaller jeg god innsikt i mitt problem.

 

Så neste gang jeg handler så blir det nok i samme butikken.

Lenke til kommentar

gjør oppmerksom på at det er sjeldent at en butikk får gjennomslag for å kreve reduksjon i hevingen.

Har selv opplevd butikker som har prøvd seg på det, men som ikke har greid å bevise riktig regnemåte og dermed tapt. Tror ikke du i utgangspunktet burde akseptere en verdireduksjon.

 

Besides: håper regnestykket du skrev Nuffern la opp til at kunden ikke har hatt maskinen i servicetiden?

Lenke til kommentar
gjør oppmerksom på at det er sjeldent at en butikk får gjennomslag for å kreve reduksjon i hevingen.

Har selv opplevd butikker som har prøvd seg på det, men som ikke har greid å bevise riktig regnemåte og dermed tapt. Tror ikke du i utgangspunktet burde akseptere en verdireduksjon.

 

Besides: håper regnestykket du skrev Nuffern la opp til at kunden ikke har hatt maskinen i servicetiden?

Vel.... vil si det er en meget vanlig praksis.

Om kunden ikke ønsker en tilsvarende PC, men pengene tilbake er det jo klart at butikken ikke skal tape penger på det?

Greit at servicen ikke var på topp i det du snakket med de i starten, men ser ut til at det ordnet seg :)

Lenke til kommentar
Det er du, og ikke butikken, som velger om du vil ha en erstatningsmaskin eller pengene tilbake.

Greit å ikke være så altfor bombastisk i det man sier.

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Forbrukerrådet/Forbrukervillederne har en tendens til å være litt unyanserte, så det kan være greit å lese loven selv også, og ikke bare hjemmesidene deres.

Lenke til kommentar
gjør oppmerksom på at det er sjeldent at en butikk får gjennomslag for å kreve reduksjon i hevingen.

Har selv opplevd butikker som har prøvd seg på det, men som ikke har greid å bevise riktig regnemåte og dermed tapt. Tror ikke du i utgangspunktet burde akseptere en verdireduksjon.

 

Besides: håper regnestykket du skrev Nuffern la opp til at kunden ikke har hatt maskinen i servicetiden?

Vel.... vil si det er en meget vanlig praksis.

Om kunden ikke ønsker en tilsvarende PC, men pengene tilbake er det jo klart at butikken ikke skal tape penger på det?

Greit at servicen ikke var på topp i det du snakket med de i starten, men ser ut til at det ordnet seg :)

da kan vel du si hvem som praktiserer den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...