Gå til innhold

TES: Daggerfall vs Morrowind


Anbefalte innlegg

Ville bare starte en tråd hvor leserne kan si sin mening om disse spillene. Hoved topic er "Hvilket spill er best : Daggerfall eller Morrowind?"

 

Rent grafikkmessig vil jeg si at Morrowind knuser Daggerfall. Morrowind er nyere og har da selvfølgelig bedre grafikk. Men hva med det rollespill-messige biten?

 

Jeg personlig syns Daggerfall er bedre med fokus på rollespill biten. Fordi: Mer detaljert valg når du "customize your own class". Du kan velge spesial strengths/ weaknesses. som foreksempel "Critical weakness to poison" og da få lettere levelups. Du kan følge opp med "Bonus to hit humaniod" og "Expertice Longsword" noe som er top for en warrior. Du kan også legge til flere weakness slik at du får flere hitpoints per levelup. Og du kan velge hastighet i gameflow. Dersom du lar monstrene ha fortere bevegelser får du raskere levelups. etc

 

Vidre er daggerfall bedre fordi du kan kjøpe hest, hus, båt, etc. Du har en mye større verden å bevege deg rundt i. Du har rett og slett flere valg og mer frihet. Masse random generated quests. noe du ikke finner i morrowind. Morrowind har lite å tilby ved å spille spillet en gang til. Der har daggerfall mer å tilby (random quests, sykt stor spillverden)

 

Det eneste Morrowind vinner på er grafikk. Selv måten du får levelups er svakere enn i daggerfall. Men dette er min mening. Hva med din? :D

 

Edit: trykkleif

Endret av Ithkul
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er om Daggerfall er like modbart.

 

I Morrowind kan man laste ned en MASSE mods som mekker alt fra bank, hus og hest til små text tweaks. Mange av dem er også bra laget, uten den kjente "Home Made" følelsen man får. Hvordan det er med mods tell Daggerfall vet jeg ikke.

 

Jeg har alderi spelt Daggerfall, men fra det jeg har lest så er dissa random generated sakene ikke så fantastisk bra. Byene og questene skal vistnok værra ganske like, hva er en masse quests godt for hvis alle er like?

 

Fordelen med Morrowind er at det har en mer detaljert verden, alle byene ser ikke like ut liksom...

 

Quests er det mer en nok av i Morrowind, det skal en del tell for å gidde å ta alle de forskjellige faksjon questene, så har man jo expansjonpakkene også, og ikke glem de sinnsykt mange modsa.

 

Char customs kunne godt værra litt bedre, så det ser ut som om Daggerfall vinner der.

 

Men jeg bare gjetter.. så hva vet jeg :p .

Lenke til kommentar

Jeg har spilt både Morrowind og Daggerfall, og jeg synes helt klart at Daggerfall er best rent gameplay-messig (selv om grafikk/lyd selvsagt ikke er helt moderne lenger).

 

Kort sagt, så byr Daggerfall på langt flere muligheter enn Morrowind. Det at Morrowind kan bygges ut ved hjelp av mods er jo greit nok, men jeg vil si Morrowind i seg selv i allefall er en slags "amputert" utgave av Daggerfall, med få nye ting å tilby i forhold til forgjengeren. Det er derimot mange ting de har "utelatt" i Morrowind.

 

Ting jeg savner fra Daggerfall:

- Travelsystemet

- Dialogsystemet (jeg synes dette fungerte langt bedre i Daggerfall)

- Randomsystemet i forbindelse med diverse quests (dette fikk Daggerfall til å bli veldig variert, og man gikk aldri tom for quests)

- Questlog-systemet - det at alle quests (unntatt main-quests) har en tidsfrist, slik at gamle quests automatisk fjerner seg fra loggen.

- En ENORM verden, hvor man kan reise fra land til land, og mellom et enormt antall byer, tettsteder og dungeons (noe som er enkelt gjennom Travel-systemet)

- Butikker har uendelig med penger, slik at man faktisk får solgt alt man finner av items (urealistisk kanskje, men bra spillmessig sett)

- Diverse muligheter som å kjøpe hest, vogn, hus og båt

- En meget variert verden, i form av at byer osv hadde forskjellig utseende fra land til land.

 

Ting jeg derimot IKKE savner fra Daggerfall:

- ENORME dungeons, vanskelig å finne frem pluss at det tok en evighet å løse hvert enkelt quest sammenliknet med Morrowind! Dette er den største ulempen med Daggerfall sånn jeg ser det.

- Diverse bugs, ikke alltid mulig å løse et quest fordi f.eks. monsteret man leter etter har falt gjennom polygonene i dungeonen, og man får ikke tak i det. :p

- Flere av byene er i seg selv FOR store, så man er nærmest avhengig av å benytte den juksekoden som gjør at man ved behov kan løpe flere ganger fortere enn normalt, så man slipper å gå i "timesvis" for å komme seg fra ene enden av byen til den andre.

Lenke til kommentar

Jeg ser på Daggerfall som mitt absolutte favorittspill gjennom tidene.

 

Men er det bedre enn Morrowind? Det vet jeg faktisk ikke. Jeg tror jeg liker det på grunn av den følelsen det ga meg, og den (på den tiden) fantastiske teknologien det bydde på. Men - ærlig talt - å si at verdenen i Daggerfall er bedre fordi den var større, er meningsløst. Verdenen i Daggerfall var tilfeldig generert, uten særlig mening, ingen veier, ingen fjell (det var som Danmark) og så videre. I det hele tatt var alt i Daggerfall kopiert oppå hverandre hundre ganger. Så du en by, hadde du absolutt sett alle de andre.

 

Verdenen i Morrowind er håndlaget og føles i hvert fall ut som en ekte verden terrengmessig. Daggerfall, på sin side, hadde en utrolig atmosfære. Ja, disse "dungeons"-ene var gigantiske og på mange måter ødelagte, men i alle dager for en atmosfære de ga. Når du hørte hylet fra en "lich" bak deg, snudde deg og så rett inn i trynet på en superpikselert dauing - det var bra det. Da fikk i hvert fall jeg gåsehud så det suset i treverket!

 

Daggerfall ga meg nok mest av ren spilleglede. Morrowind kunne ikke helt leve opp til det.

Endret av Erling E.
Lenke til kommentar

Sånn out of the box, synes jeg Daggerfall var bedre. Fantastisk stemning, store områder å utforske, mer engasjerende main quest og rett og slett flere muligheter. Likte også veldig godt at Daedranen bare kunne summones på spesifikke dager, krevde litt mer planlegging da. Var også en fin ting at man kunne tilnærmet normalt når man var vampyr, dvs at folk faktisk snakket med deg.

 

Men Daggerfall har også sine svakheter, store svakheter. Og den random generated dungeon er en av dem. Mange av dungeonene ble veldig like ettersom de var satt sammen av like klosser, noe som fikk det til å bli veldig repetivt. Det førte også til de ofte ble veldig uoversiktelig. Og kartet i Daggerfall ble jeg aldri venn med, det 3dkartet i dungeons altså.

 

 

Men tar man mod'er med i beregningen, så vil jeg så at Morrowind er hestehodet foran.

Lenke til kommentar

Så fint å se at folk tar "posten" seriøst. Og hats off, for bra poeng.

 

Morrowind plus: Mods, grafikk, handmade quest, dungeons

Morrowind minus: Mangler customization of character class, og noe begrenset størrelse messig. "Feelingen" mangler.

 

Daggerfall plus: "Feelingen" er der, i hverfall forhold til da tidens teknologi. Stor valgfrihet ved character class customization ol. Stoooooor verden. kjøpe hus,båt,hest, ol.

Daggerfall minus: bugs i random quests og dungeons, dårlig grafikk, alt ser for likt ut.

 

konklusjon: hvis man tar hensyn til at daggerfall er et gammelt spill vinnet det. Sammenligner man med dagens spill vinner morrowind. Men til syvende og sist er det opp til hver enkelt å gjøre seg opp sin egen mening.

 

 

takk for bra innlegg. keep it up :thumbup:

 

p.s. Vi gleder oss alle til Oblivion. håper vi får det beste av alt. :dribble:

Lenke til kommentar
Jævla quick travel  :(  Håper at manj må betale noe for å reise ihvertfall!

Synes quick-travel er genial, jeg. Nå kostet det jo penger i Daggerfall, så vidt jeg kan huske, og prisen varierte ut fra hvordan man valgte å overnatte og slikt.

 

Fordelen med quicktravel, er at man slipper å måtte styre spilleren manuelt mellom forskjellige steder, personlig synes jeg i allefall at det ble litt VEL mye av det i Morrowind til tider.

 

Forhåpentligvis gjør de det slik at det blir valgfritt om man vil bruke quicktravel eller ikke, dvs at man kan velge å reise "manuelt" hvis man vil.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg likte daggerfall best også.. likte daggerfall bedre enn Arena :)

Jeg synes også det var mye morsommere å handle klær og rustning i daggerfall, paperdoll'en var mye bedre.. og jeg synes karaktererne er mye styggere i Morrowind... grafikkartistene kunne trengt litt anatomi-trening og hvordan gjøre folk penere (de fleste var jo såååå stygge!)

 

Daggerfall var morsommere å begynne på nytt igjen... morrowind blir for linært.. man må alltid til balmora etc etc, og man går igjennom det samme hver gang, og blir begrensa over hvor man kan dra pga ferdighetsnivå.. så man gidder ikke å spille det mange ganger :)

Lenke til kommentar

Et meget interessant spørsmål. :)

 

Jeg vet faktisk ikke hvilket av spillene jeg syntes er best.

 

Morrowind har mange momenter ved seg som gjør det til et bedre spill, men det er jo hovedsakelig på grunn av nyere teknologi.

Hovedpoenget mitt når det kommer til min "PRO morrowind"-uttalelser er at Morrowind virker mindre stivt og flatt enn Daggerfall.

 

Daggerfall har også mange gode momenter ved seg som gjør det til et godt rollespill, og på mange måter bedre enn Morrowind..

En av disse er kampsystemet (nå syntes jeg ikke engang det kan sammenlignes med Morrowind sitt, som er en relativt traurig, uengasjerende og kjedelig opplevelse). Jeg vet ikke hva dere der ute syntes om det, men jeg syntes det var en fryd å bruke. En annen ting som må nevnes er interaksjonsmulighetene man har med sin egen karakter.

 

Mvh,

 

Rasgar

 

Edit: skrivefeil (beklager, jeg var full og skrev hvem istedet for hvilket et sted.)

Endret av rasgar
Lenke til kommentar

Litt mer offtopic, som svar på MiSP.

 

Å si "Jeg vet ikke hvem av de spillene jeg synes er best" er ikke i nærheten en så stygg feil som "Hvem grafikkort har du" og lignende. Det synes i alle fall ikke jeg.

Du kan vel heller spare slike utbrudd til de mer grove overtrampene? Finnes mange av de her..

 

For å holde det litt på topic her.

 

Har desverre aldri funnet meg tid til å spille noen av de andre Elder Scrolls-spillene. Burde kanskje ofret det et par timer, med tanke på hvor mange timer jeg har brukt på Morrowind, og kommer til å bruke på Oblivion.

Lenke til kommentar

Beklager, var ikke ment som et rasende utbrudd. Det er bare en irriterende grammatisk feil...

 

For å si litt om topic: Jeg tror ikke jeg hadde likt Daggerfall. Sikkert en fantastisk historie og et godt gameplay, men for meg spiller faktisk grafikken en ganske stor rolle. Jeg liker ikke å innrømme det, men det er det harde faktum. Hvis et spill har dårlig grafikk, skal det mye til før jeg liker det. Monkey Island 1 og 2 var greie nok, men hadde de hatt samme grafikk som 3'eren så hadde jeg sikkert digget dem!

Endret av MiSP
Lenke til kommentar

Grafikken er skit nå, men den var ganske utrolig når spillet kom ut, og var en av hovedtingene som fikk meg til å skaffe meg PC (hadde vært Amiga-fan i 10 år).

Eller, egentlig satt jeg på PC'en på skolen et helt år på kveldstid og spilte Daggerfall.

 

Når det kommer til selve gameplayet er det ekstremt repeterende etterhvert som man slutter å få disse "wow"-opplevelsene. Travel-systemet, hva er så bra med det? Man tar opp kartet, søker etter den utrolig knotete skrevet byen/dungeon mission sender deg til, trykker på Travel så står man utfor porten. Evt. blir man putta midt uti bushen og må finne en stein/snøhaug med dør på.

 

Den største utfordringen med byene er jo å finne det nøyaktige huset man skal til, særlig når alle byene i en region består av nøyaktig samme husene og templene bare random plassert. Random Dungeons er heller ikke en bra ting, særlig ikke når inngangen ikke er merket på minimap, bare er en vanlig vegg med en svart kladd på man misser utrolig lett. Til slutt var jeg så møkka lei av å gå meg vill i gigantiske grå dungeons at jeg begynte å cheate, finnes en cheat der man kan spawne direkte til quest-item (eller midt oppå monsteret som skal drepes) i dungeons, men desto værre var det å finne veien ut da, når man ikke engang visste hvor inngangen befant seg.

Stort sett å spørre randomfolk etter adressen og få en prikk på kartet tilslutt.

 

Experience-systemet er mye av det samme som Morrowind, man utvikler skills kun ved å bruke de aktivt.

En stilig ting var at butikkene skiftet ut inventory over tid, så man kunne finne et dødsfett Dwarven sverd en dag, og noe helt annet en annen dag. Men i DF har det å være med i forskjellige guilds ingenting å si, siden alle mission er randomgenerert uansett. Også er det selvsagt morsomt å ri rundt på hest i first person (med hestehodet foran seg).

 

Men det ble etterhvert bare en lang repetitiv arbeidsøkt å spille det. Jeg kom aldri veldig langt på mainquesten for jeg greide aldri å finne dungeon til bestemora til prinsessa en plass i et svært fjellområde.

 

Det er forresten ganske vanskelig å få DF til å fungere på Windows XP, det støtter gamle utdaterte lyddrivere, ikke engang med DOSBox får jeg lyden til å funke som den skal (hakking/skraping eller lagging på mange millisekunder), og installeren virker ikke i Windows uten å laste ned en spesiell installer.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Jeg vet faktisk ikke hvem av spillene jeg syntes er best.

Hvilket, ikke hvem! Hvilket!

 

Folkeaksjonen mot hvem

 

Sorry offtopic.

Vel, jeg har nå rettet feilen.

 

Men la meg stille deg et spørsmål, min gode mann.

 

Var det der strengt tatt nødvendig?

 

Isåfall skal jeg saumfare alle postene du noen gang har skrevet og rope ut når jeg finner en eneste feil.

Det er nemmelig en helt nødvendig ting å gjøre. :nei:

 

 

Må forresten si meg ganske så enig med Bitex når det gjelder DF. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...