Gå til innhold

Min test av Asus A6L


Cowboystrekk

Anbefalte innlegg

Bestilte en slik til søstra som akkurat har begynt på NTNU, har prøvd ut den et par dager før hun skal få den. Her er mine inntrykk så langt:

 

SPECS\DESIGN:

 

Celeron M 1.5

256 MB minne (16 MB delt med grafikkminne, intel extreme gfx 2)

40 GB hdd

15.4 WXGA (1280x800)

B\G WLAN innebygget

24X CDRW\DVD-combo

0.35 MP innebygd webkamera

Minnekortleser MMC\SD

Audio DJ

IRDA

4400 mWh batteri

XP home SP2 samt work og dvd-avspilling\cd-brenningsprogram følger med.

Mus og bæreveske følger med, musa er optisk og a grei størrelse og kvalitet, bæreveska er kanskje litt dårlig polstret, men ellers grei.

24 måneders verdensgaranti fra asus.

Pris hos komplett 6495,-

 

Det først jeg legger merke til er at maskina er relativt slank, etter en rekke erfaringer med f.eks billige dell celeron M. Kabinettet virker solid og gir ikke etter for trykk i særlig grad. På høyre side finnes lydutganger, firewire, IRDA, minnekortleser, Lan og modemutgang samt PC-card-spor. Bak finnes USB (4 stykk), skriverport, skjermutgang og strøm. Jeg ville gjerne sett LAN\modem og lydutganger bak istedet for på siden. PÅ venstre side sitter kun CDRW\DVD, og foran er kun audio DJ. Høyttalerne sitter under foran i venstre og høyre hjørne, noe som gjør at audio DJ faktisk kan brukes. Skjermen er stor og lyssterk, litt dårlig innsyn fra sidene men ellers er jeg fornøyd med den.

 

KARAKTER 7

 

 

I BRUK:

 

Maskina har etter det jeg opplever 2 nivåer på vifta, det laveste hører du knapt. Det høyeste er sjenerende, når det er sagt så er eneste ganger jeg har opplved høyeste nivå da jeg kikket rundt i biosen, ellers har jeg aldri greid å fremprovosere det samme hvor mye jeg har kjørt på en gang! Maskina kan derfor trygt anbefales på forelesninger. Tastaturet og pekeflata fungerer godt, eneste jeg har å utsette er at knappene til pekeflata er noe harde å trykke inn. Maskina veier 2.9 kg, i forhold til prisen og størrelsen på skjermen anser jeg dette som bra. Sammenligner med dell 2200 og 1150 så må jeg si jeg foretrekker A6L i bruk. Hadde noen steder problemer med å koble meg til trådløse nettverk, om dette skyldes lite kompatiblitet fra router eller nettverkskorts side er uvisst. Signalstyrke er middels sammenlignet med dell 510m, 2200 og 1150 sine integrerte løsninger (510m er bedre, de sistnevnte på samme nivå.)

 

KARAKTER 8

 

 

YTELSE\BATTERIKAPASITET:

 

Etter å ha avinstaller en haug med etter min mening unyttige asus-programmer begynner oppstartstiden å komme seg. Jeg har ikke kjørt ytelsestester, men jeg sammenligner den med en dell inspiron 2200 med 512 ram som ei vennine av meg har. Alt i alt opplever jeg A6L som tregere, rammen må nok ta skylden her. 512 bør være standard på bærbare idag. Asus lover batterilevetid på 4 timer, noe jeg regnet som en overdrivelse, men nå etter å ha sittet på maskina i litt over 2 timer er batteriet på 43%. Jeg har innstallert og lastet ned mye samt restartet flere ganger og batteriet har bare vært ladet opp en gang. Asus har en strømsparingsknapp som du kan sette på "max battery", cpu går da ned til 375 MHz og lysstyrken reduseres tilsvarende. Til DVD-filmer og kontorjobbing fungerer dette utmerket og gir deg omkring 4 timer. Grunnet grafikkløsningen er denne pcen ubrukelig til moderne spill, CS og endel eldre spill vil nok kjøre helt fint uten at jeg har prøvd det. Jeg prøvde 3Dmark2001 og fikk 1294.

 

KARAKTER 7

 

 

KONKLUSJON:

 

KARAKTER 7 (av 10)

+ Lav pris i forhold til hva du får!

+ Bra batterilevetid

+ Minnekortleser, widescreen, IRDA, firewire og webkamera er over det jeg forventer i denne prisklassen

+ følger med mus og bæreveske av godkjent kvalitet

+ God å bruke, stillegående, relativt lett og godt designet med godt tastatur.

 

- For lite medfølgende minne

- litt trøblete trådløst nettverk, kan skyldes routeren. Litt komplisert for nybegynnere å bruke asus medfølgene WLAN-program, dette deaktiverer windows eget WLAN-program.

- Lyd, LAN og modeminnganger burde vært bak maskina etter min mening

 

Oppsummering: mye for pengene, anbefales til studenter som trenger ei maskin til skolearbeid, surfe på nettet og se DVD-filmer til. De som har behov for å spille eller å bruke krevende applikasjoner som CAD\3DSMAX etc bør se seg om etter kraftigere maskiner.

 

EDIT 1: lagt til 3Dmark2001-score

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Noen kommentarer (har en Asus A6L selv)

 

+ DDR ram (ikke DDR2), koster kun noen hundre å oppgradere med en extra 256mb brikke.

 

- wlan: Ikke routern din som er skyld. Hade problemer selv, avinstallerte

asus sitt wlan program og norton. Etter det fungerte wlanet uten problemer!

Skjönner ikke hvorfor asus har installert masse programmer som bare er i veien.

- Störrelse, litt stor for å bäre runt på, men er vel ikke mere å forvente til den prisen.

- skjermkortet er ikke mye o ha, funker kanske til dvd og surfing men spilling kan en glemme helt!

 

 

"Oppsummering: mye for pengene, anbefales til studenter som trenger ei maskin til skolearbeid, surfe på nettet og se DVD-filmer til. De som har behov for å spille eller å bruke krevende applikasjoner som CAD\3DSMAX etc bør se seg om etter kraftigere maskiner."

 

Vil bare kommentere at maskina er veldig dålig å se på filmer med siden skjermen ikke har speciellt bra insynsvinkel og höytalerne er veldig veldig dårlige (som vanlig med bärbare maskiner).

 

Men til jobbing, surfing, photoshop etc i amatör klassen så er det vanskelig å finne et bedre valg med tanke på prisen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Noen kommentarer (har en Asus A6L selv)

 

+ DDR ram (ikke DDR2), koster kun noen hundre å oppgradere med en extra 256mb brikke.

 

- wlan: Ikke routern din som er skyld. Hade problemer selv, avinstallerte

asus sitt wlan program og norton. Etter det fungerte wlanet uten problemer!

Skjönner ikke hvorfor asus har installert masse programmer som bare er i veien.

- Störrelse, litt stor for å bäre runt på, men er vel ikke mere å forvente til den prisen.

- skjermkortet er ikke mye o ha, funker kanske til dvd og surfing men spilling kan en glemme helt!

 

 

"Oppsummering: mye for pengene, anbefales til studenter som trenger ei maskin til skolearbeid, surfe på nettet og se DVD-filmer til. De som har behov for å spille eller å bruke krevende applikasjoner som CAD\3DSMAX etc bør se seg om etter kraftigere maskiner."

 

Vil bare kommentere at maskina er veldig dålig å se på filmer med siden skjermen ikke har speciellt bra insynsvinkel og höytalerne er veldig veldig dårlige (som vanlig med bärbare maskiner).

 

Men til jobbing, surfing, photoshop etc i amatör klassen så er det vanskelig å finne et bedre valg med tanke på prisen!

5094296[/snapback]

 

Ok, har ikke sett så mye på film med den søstra mi har, virket grei da, men mulig innsynsvinkelen er dårlig ja, har ikke sjekket så nøye selv. Jeg tenkte egentlig mer på at den har god batterilevetid til å være en celeron M (når du bruker strømsparingen. Har desverre ikke fått tattbilder av den ennå da søstra mi har vært mye opptatt i det siste. Skal prøve å få lagt ut noen enste gang jeg treffer henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...