Gå til innhold

Nytt PCI-e skjermkort


Marillion

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nytt skjermkort som skal brukes til spilling.

Jeg har litt problemer med å bestemme meg for hvilket, da jeg har visse krav til kortet:

* Best mulig ytelse i spill for 1000-1500,-

* Støysvakt (gjerne passiv kjøling)

* Utvikler lite varme/lavt effektforbruk

 

Jeg skal ikke overklokke, så det må være et kort som er bra slik det er ut av eska :roll:

 

Håper dette var grei nok forklaring

Takker på forhånd for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de testene jeg har lest er 128MB-versjonen av X800GT omentrent lik geforce 6600GT. 256MB-versjonen har litt høyere klokket kjerne og ram så den yter litt bedre. GTO-versjonene skal være en god del bedre men de koster jo også en god del mer.

 

De laveste prisene er omentrent slik:

X800GT-128: fra 1100kr

geforce 6600GT: fra ca 1300kr

X800GT-256: fra ca 1400kr

X800GTO: fra ca 1700kr

 

Det siste utelukkes fra prisområdet du ønsker, mens de tre første er såpass nært i både pris, ytelse og andre egenskaper at jeg vil anbefale deg å lese tester selv og konsentrere deg om ytelsen i de spillene du kommer til å spille. Sett gjerne opp ditt eget regneark over ytelse i favotittspillene så du får oversikt.

Lenke til kommentar

Sweet, GTO kortet yter til og med ganske mye bedre enn 6600GT. Dette må da være kongekort til 1500,- (?)

Har alltid hatt nvidia baserte skjermkort, men nå føler jeg tiden er inne for å prøve ATI :yes:

 

På en annen side, har jeg det ikke supertravelt med å kjøpe nytt skjermkort. Burde jeg heller vente på neste generasjons ATI kort?

Lenke til kommentar
På en annen side, har jeg det ikke supertravelt med å kjøpe nytt skjermkort. Burde jeg heller vente på neste generasjons ATI kort?

R530 (Radeon X1600-serien) er ventet i løpet av oktober. Den skal også være omentrentlig i samme prisklasse (sikkert litt høyere i starten). Men spesifikasjonsmessig tror jeg de komer til å bli ganske bra:

* 12 pipelines (likt som på X800GTO)

* Ny produksjonsprosess lover mindre varme og/eller høyere klokkefrekvens

* Men X1600-serien skal vist bare få 128bit minnebuss. (X800GTO har 256bit)

* Minnefrekvensen på X1600 skal vist være opp mot 1400MHz, men det er ikke nok til å få minnebåndbredden opp på nivå med X800GTO på grunn av den smale 128bit minnebussen. Altså fine MHz-tall, men lavere minnebåndbredde.

* 600MHz kjerne mot 400MHz på X800GTO. Dette kan bety en god del, Særlig siden ytelsen er mer og mer avhengig av shader-ytelse.

* X1600XT kan komme i 512MB-utgaver mens Pro-versjonen og X800GTO får/har 256MB.

 

Tja.. jeg funderer litt på det selv. Jeg er også spent på nvidias mottrekk (geforce 7600?)

 

Personlig er jeg mer opptatt av varme, støy, pris og tilkoblinger (2xDVI) enn av ytelse så det blir nok et kompromiss. Trolig i prisklassen 1000-1500kr siden de dyrere er for varme, støyende og for dyre for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...