Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor og PPPOE


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har et modem fra Telenor, dvs. speedtouch 510i(nytt et). I bruksanvisningen står det at jeg skal kunne kontakte det med adressen 10.10.10.138 eller noe i den durr. Problemet er at adressen jeg får fra modemet er 192.168.?.?, dvs. en adresse og subnett som er totalt forskjellig. Er det flere som har opplevd dette? Skal inn å sette PPPoE på den, men får da ganske enkelt ikke tilgang.. forslag mottas med takk!

 

Doffen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

modemet vil ha samme adresse som default gateway på nettverket ditt..

 

for å finne dette starter du opp et dosvindu (winkey+r, skriv "cmd" og trykk enter)

så skriver du "ipconfig /all"

der vil du finne default gateway. så kan du forsøke å skrive denne ip adressen inn i nettleseren din. da bør konfigurasjons-siden til modemet dukke opp :)

 

hth

 

MrM

Lenke til kommentar

ip'en som windows tildeler seg selv? hva faen er det du snakker om?

 

den eneste IP'en som en pc kan tildele seg selv er 127.0.0.1 (localhost)

 

192.168.X.X er en av de vanligste IP'er som brukes på nettverk...

 

doffen: vis 10.10.10.138 ikke fungerer, så prøv det som MrMusashi sa... kan være at noen har gjort noe ikke lurt på modemet..

 

vist dette ikke fungerer, så klag telenor hard opp i ræva, så får du nok et helt nytt modem av dem..

Lenke til kommentar
192.168.xxx.xxx høres ut på meg som at dette er en Windows ip adresse, det er en ip som pc tildeler seg selv og ikke i fra modem/ telenor. Har du internett tilgang eller..?

Nei, adressen som PCen tildeler seg selv dersom den er satt opp til å bruke DHCP og ikke får tildelt adresse fra en DHCP-server er 169.254.x.x.

Lenke til kommentar

Default gateway på et nytt speedtouch er 10.0.0.138. Bruk den adressen i en webbrowser og du får aksess til konfigurasjonen av modemet.

 

Som en eller annen forklarte oppi her, sjekk med ipconfig /all...

 

Modemet har en dns/dhcp-tjener som spyr ut IP'er på lokalt nettverk. Kan være noe kluss med at den deler ut IP'er i range 192.168.xxx.xxx. Høres pussig ut, men... Mitt spytter ut i IP-range 10.0.0.osv.

Lenke til kommentar

192.168.... adressen den får fra modemet. Dvs. en feil ip-range ifølge Telenor sine egne sider. Det vil vel derfor være vanskelig å kommunisere med en node som svarer på 10.0.... adresser? Dette høres mer og mer ut som om modemet har blitt klusset med(dvs. at modemet ikke er riktig så nytt som de vil ha det til). Skal restarte det i morgen, får se hvilke instillinger jeg får da. Har enda ikke kontakt med internett med modemet, har et eldre modem som fungerer som bare det, og linja lyser OK på modemet(det nye). Mistenker at det er IP-adressen den krangler om(ref. 192.158...)....

 

Doffen

Lenke til kommentar
ip'en som windows tildeler seg selv? hva faen er det du snakker om?

 

den eneste IP'en som en pc kan tildele seg selv er 127.0.0.1 (localhost)

Bør kanskje ikke bruke banneord før en setter seg skikkelig inn i noe?

 

Dersom Windows ikke finner en DHCP-tildelt IP-adresse når innstillinger er satt til DHCP, vil det bli konfigurert en IP-adresse av stilen 169.xxx.xxx.xxx. Med andre ord, en IP-adresse som Windows tildeler seg selv.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe lignende som trådstarter.

 

Dette skyldes at Telenor Router/modem fungerte som DHCP og ga den tråløse routeren ip adresse i 10.10.x.x området. Den tråøse ruteren fungerte også som DHCP og ga pc'ene ip i 192.168.x.x området

 

Jeg kunne fremdeles kontakte telenor router/modem ved å skrive 10.10.x.x adressen i adressefeltet i webleseren. Internett fungerte også helt fint, men problemet jeg støtte på var å forwarde porter til bruk for f.eks. dc++.

 

edit:

Den erfaringen jeg har med speedtoch 510 er at man ikke trenger å koble seg på den. Det fungerer greit å installere det medfølgende programmet som ligger på cd platen og gjøre som menyene forteller. Dette programmet fikser kontakt med speedtouchen og med telenor serveren

 

mvh.

valentino

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...