Gå til innhold

Problemer med fjernsyn - Slås av/på


Anbefalte innlegg

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette.. men:

 

Har et litt eldre grundig fjernsyn som slår seg av hele tiden. Ikke helt av, man kan slå det på igjen med fjernkontrollen. Noen ganger er det konstant andre ganger kan det virke fint noen timer. Når man prøver og slå det på igjen rett etter det har slått seg av kommer det en strek i midten av skjermen og det slår seg av igjen. Sånn kan det være mange ganger etterhverandre..

 

Veldig irriterende er det hvertfall.

 

Uansett noen som har vært borti noe lignende? Er det bilderøret eller kan det være noe annet som kan fikses?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en av de vanligste feil på alle CRT-skjermer, og kommer av at loddingene i linjetransformatoren er blitt sprø og sprekker etter noen års bruk.

 

Det blir meget varmt rundt linjetransformatoren, og denne gjentatte oppvarmingen/nedkjølingen får loddingene til å sprekke.

 

Reperasjonen består i å lodde over alle punktene til linjetransformatoren, så holder TV'en i forhåpentligvis 5-10 år til neste gang!

 

Linjetransformatoren er en stor "klump" på "hovedkortet" i TV'en, ut av den kommer en tykk (rød) kabel som er festet på billedrøret med noe som ser ut som en sugekopp.

 

Lykke til!

 

EDIT: Selvfølgelig KAN det være andre feil, men du kan tydelig se med det blotte øye om loddingene på kortet er sprekt. Og ved å bevege linjetransformatoren litt frem og tilbake, sjekke om loddingene beveger seg. Uansett skader det ikke å lodde over alle loddinger du mistenker.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Har et liknende problem på min tv.

Tv skrur seg automatisk av OG på uten bruk av fjernkontrollen.

 

tror ikke det er noen i nærheten som forstyrer signalene til fjernkontrollen heller da jeg ikke har noen gjenboere.

 

Testa og kjøpe ny fjernkontrol da mini har vært litt sulten :S det hjalp heller ikke.

Tips?

Lenke til kommentar
Har et liknende problem på min tv.

Tv skrur seg automatisk av OG på uten bruk av fjernkontrollen.

Same thing:

Når TV'en blir varm, utvider de sprukne loddingene seg, og mister kontakten: TV'en blir svart.

Når TV'en blir kald igjen, trekker loddingene seg sammen, og får kontakt igjen: TV'en får bilde igjen.

 

Slik kan den holde på... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...