Gå til innhold

Førerkortet/oppkjøring i stavanger


allyse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du leser teoriboka godt nok, så er det ingen "feller"...

 

Hvis du må pugge ruta på forhånd, har du ikke noe i trafikken å gjøre. Thats it.

 

Foreslår at du tar en ekstra kjøretime i steden, så ber du læreren ta deg med til store kryss, og steder der de ofte kan bli litt hektisk. Eller hvis du har mulighet øvelseskjører mest mulig på forhånd.

 

Og et tips: Ikke si til noen at du har oppkjøring, da stiller du høyere krav til deg selv og blir unødvendig nervøs....som kan føre til unødvendige feil.

 

Happy driving.... :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Hvis du må pugge ruta på forhånd, har du ikke noe i trafikken å gjøre. Thats it.


 

Vet du hvor imfame rutene her i stavanger er eller? Du tar akkuratt sånne tåperlige ting som du umulig kan se. Sånn som f.eks forbudtskilt RETT etter en sving....

 

hakke noe med pugging... ville bare være litt mer forberedt :smile:

 

Hadde 22 feil på teorien og brukte 29 minutter. Flaut dårlig så jeg er ikke den beste :razz:

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Forbudtskilt etter en sving...? Hvordan forbudtskilt er det da?

 

Tok oppkjøringa i Oslo selv, mitt på dagen med full trafikk... Kjører der daglig nå, så jeg vet hva jeg prater om. Følger du merkinga på asfalten, skilter over og på siden, samt tenker høyreregel har du lite å frykte.

Lenke til kommentar

Forbudtskilt? Som i Full Stopp? De er det ikke mange av, men da bør du være på hugget.

 

Jeg kjørte først opp fra Hillevåg til byen, masse dilling rundt i byen (to 3ere), litt ut på landevei, tilbake til Hillevåg via Madla. Dette var før Biltilsynet flyttet. Jeg strøyk.

 

#2: Fra Hillevåg rett ut på landevei, mye dilling, ingen feil, inn til byen og tilbake. Weeee!

Lenke til kommentar

Bare slapp av:)

 

Merker at du er noe nervøs ettersom du spør på HW.no etter råd og tips.. hehe.. hadde selv oppkjøring i fjor på MC og var UTRROLIG nervøs på forhånd.

 

Møtte opp klokken 08.00 på forus og hadde en liten rundtur på øvelsesbanen, og så var det ut å kjøre med sensor bak:)

 

Kjørte rute R-1 som var først litt på landeveg v/furus og omegn, så ut på motorveien, deretter inn i Sandnes sentrum, videre inn i boligområder v/sentrum, og tilbake til trafikkstasjonen.

 

Besto med 0. anmerkninger:)

 

Om du bare tar det helt med ro, gjerne konverserer med sensor mye, og er obs på skilt, veioppmerking, vikeplikt og lys, så går dette veldig bra.

 

Pass også på farten din hele tiden, ettersom de er nøye på slik.

 

Lykke til!

 

Si fra hvordan det går:)

 

Mvh. NetFinity

 

[ Denne Melding var redigert av: NetFinity på 2002-08-14 02:24 ]

Lenke til kommentar

En fordel er å kjøre rolig å ta deg god tid og vise at du er en forsiktig trafikant. Sensor sa til meg at selv om jeg hadde noen feil (ikke nok til å stryke da :wink:) så så hun (ja, det var en dame) at jeg ikke var den som kom til å sette meg i bilen rett etter og kjøre svin. Vær også bestemt på dine valg. Og gjør du en feil så si gjerne ifra slik at sensoren får med set at du oppfattet feilen du gjorde! (de får med seg feilene, tro meg!!!) Bror min bytta felt over heltrukken linje på oppkjøringen sin. Han sa med en gang "oi, det skulle jeg ikke ha gjort"....og av den grunn fikk han bestått (kjørte ellers fint da).

 

Vel, lykke til...det går så bra så!

Lenke til kommentar

Takker for responsen. Jeg har et intrykk sensorene er så ENENORMT strenge. Føler de VIL styke en. hehe.

 

anyway bare håper jeg det går bra. Er jo så mange med lappen at noe må folk gjøre rett.

 

Hvor mange "feil" kan en ha, og hvilke feil?

 

Hvor lenge varer praksis? Er det inkludert den sjekken du trekker kort om?

 

Mvh

A. Lyse

Lenke til kommentar

Hmmm...mener å huske at du kan ha 3stk 2-er feil og uendlige 1-er feil, men kun 1stk 3-feil før det er over og ut... (eller var det omvendt???)

 

Uansett er minstefeil kun slike som at du ikke ser i speilet før du bremser osv....og har ikke STOR betydning for førerprøven... Den virkelige store feilen er å kjøre på rødt, ikke se fotgjengere, og f.eks totalt glemme høyreplikten. Selvfølgelig er det viktig å prøve å holde fartsgrensen også....

Et lite tips, husk å planlegge feltskifte i god tid. Bruk sunn fornuft...

 

Men husk at de sitter ikke der og prøver å få deg til å stryke, men for å se om det er fornuftig å slippe en 18-åring ut blandt 6-åringer med 1,5tonns bil og 100hk+. Det er ikke en lett avgjørelse å ta, og det tvinger de til å være nøye...

 

Hjelper ikke stort at en stor andel av 18-åringene tror de er Michael Schumacher (ja jeg vet jeg skrev det feil, men gadd ikke lete det opp) med mammas Nissan heller....

Lenke til kommentar

Spør kjørelæreren. Hvis han er snill og grei, slik min var, så gir han deg mye tips og forteller deg hvor fellene er. Husker at vi til og med kjørte gjennom et par oppkjøringsløyper når det nærmet seg oppkjøringen.

Uansett vil aldri sensor lure deg inn i enveiskjøringer eller blindgater (f.eks ved å si "neste til venstre", når "neste til venstre" er innkjøring forbudt).

Poenget er ikke å stryke kandidaten, men å få et bra inntrykk. Og angående teknisk sjekk; det er latterlig enkelt.

 

Lykke til :smile:

Lenke til kommentar

JohnnyKnoxwille: Jo, det var riktig stavet :smile:

 

Litt om min oppkjøring (NB - bruker lokale stedsnavn som kanskje bare folk i Stavanger-distriktet kjenner):

 

Jeg kjørte opp fra trafikkstasjonen på Nærbø (rett før den skulle stenge/flyttes til Forus) sammen med en annen fyr, som kjørte først. Han kjørte bra den første delen, fra Nærbø til Bryne (via Vigrestad, "bondeveien") og til Kvernaland og Figgjo. Men på Figgjo, ved utkjørselen til E39, kom han over i feil kjørebane (rett fram i stedet for under brua). 3er feil med en gang, 'nuff said.

 

Ved Bruelandsenteret var det min tur. Jeg kjørte først litt rundt i Ganddal før det bar ut på motorveien til Kvadrat, Forus og tilbake til Ganddal. Deretter bar det strake veien ned til Nærbø via Kleppe og Bryne.

 

Vel framme på trafikkstasjonen fryktet jeg det verste, men alle tvil forsvant som dugg for solen da sensoren kom med det glade budskapet om at jeg hadde bestått. Fikk 13 1erfeil og 2 2erfeil, bl.a kvelte jeg motoren 2 ganger ved rundkjøring samt var for fokusert på nedgiringen (og ikke på veien) ved innkjørselen til Nærbø.

 

Cluet er bare å være deg selv og bruke de kunnskapene og holdningene man har opparbeidet seg under øvelseskjøringen. Og for all del ikke nipugg på trafikkregler rett før oppkjøringen - dette bidrar ikke akkurat å holde vekk unødvendig stressing, som igjen skaper dårlig førsteinntrykk hos sensoren. Førsteinntrykket er, som i mange andre sammenhenger, meget viktig..!

Lenke til kommentar

Jeg fikk da en "neste høyre" på oppkjøringstentamen og det var en enveiskjørt gate (jeg kom altså i feil retning). Når jeg kjørte inn sa lærern: "Hva var det nå du gjorde?" Jeg visste allerede da at han hadde lurt meg....så begynte han å le som et uvær...va litt løye, men og flaut. :smile: Men tviler på sensoren gjør dette...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...