Gå til innhold

Jakt 05. Hva skal du jakte på og hvor?


Feh

Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke tar feil begynner jakt på småvilt i morgen. Er det noen her som driver med jakt og/eller skal på jakt i høst?

 

Grunnen til at jeg spør, er at jeg skal på en heidundranes fylletur på Gol til helgen, og må ha fri fra jobben. Derfor må jeg vite litt om jakt, hva man jakter på (under småviltjakta) og hvor i landet dette foregår. Sånn at jeg kan få en troværdig unnskyldning :p

 

Jeg hadde først tenkt til å si at jeg skulle på elgjakt på hytta (det er der hvert år) men elgjakta er vel over?

 

Vet ikke om dette er riktig forum å poste i, men jeg mener tråden seriøst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fant ut etter et kjapt søk på google at i disse tider er det lov å jakte på: Orrfugl, hare, elg (bare visse steder i landet) og noen andre dyr. Var mest fugler som var lovlig å jakte på nå. Samt rype.

 

Eneste jeg da ikke veit er hvor hen i landet er det bra å jakte? Valdres for eksempel?

Lenke til kommentar

Sjefen på kiwi er ikke så nøye at han trenger bevis hehehe. Jeg sa jeg skulle på harejakt (sånn med hund) på Gol og hadde veldig lyst til å dra siden det var første gang jeg skulle på jakt. Da sa han at jeg selvfølgelig måtte få fri og 1 time senere fikk han ei annen til å jobbe for meg :D

 

Vanligvis er det DØDS seigt å få fri på lørdager, men min ufattelige "unnskyldning" virket da.

 

Uansett så lagde jeg ikke tråden bare for å finne på en unnskyldning, men også fordi jeg faktisk har lyst til å dra på jakt en gang (isåfall elg) ettersom mange i slekten driver med det der vi har hytte (aust-agder). Derfor interessen :)

 

Trenger ikke endre tittelen eller redigere noe, fordi tråden skal omhandle alt med jakt, ikke nødvendigvis bare småvillt. Hvis noen gidder å bruke den da.

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter smårips. Man finner de gjerne flaksende rundt på diverse brune utesteder. Jeg stoler fremdeles på min Lindeberg-dressjakke som kamuflasje i asfaltjungelen. Sammen med kvinnelist og det nye lokkesignalet "heeei søøø-tah" så tror jeg at jakten vil bli innbringende.

Har gitt opp å få tak i eldre eksemplarer av samme art da de som regel ikke bare krever større kaliber, men også mer rafinerte tilnærmingsmetoder. :-\

Lenke til kommentar
Jeg er på jakt etter smårips. Man finner de gjerne flaksende rundt på diverse brune utesteder. Jeg stoler fremdeles på min Lindeberg-dressjakke som kamuflasje i asfaltjungelen. Sammen med kvinnelist og det nye lokkesignalet "heeei søøø-tah" så tror jeg at jakten vil bli innbringende.

Har gitt opp å få tak i eldre eksemplarer av samme art da de som regel ikke bare krever større kaliber, men også mer rafinerte tilnærmingsmetoder. :-\

Ripsplukking er ikke før til våren, det burde du jo ha visst! :D

 

Akkurat nå er det jo høysesong for Rypejakt

 

Senere på høsten kan vi fiske litt Kolje.

 

Og til vinteren jakter vi på snømusa :yes:

Lenke til kommentar
jeg foreslår ryper :) ,men jeg foretrekker bassfiske  :p  :D

Fiske er ikke jakt :thumbdown:

 

Hvordan foregår egentlig elgjakta? Bare ligger man på lur i skauen og skyter på det første som rører seg? "Yipi-kae motherfucker. I've got a machine gun!"

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Hvordan foregår egentlig elgjakta? Bare ligger man på lur i skauen og skyter på det første som rører seg? "Yipi-kae motherfucker. I've got a machine gun!"

Vet ikke om det er sånn overalt, men "her i området" så sitter man på poster, venter til det går en elg forbi, tilkaller artilleri, og ser på. Dette tar litt lang tid da deler av elgen kan lande et godt stykke unna.

 

 

 

 

Eeeeeller så sitter man på post, venter til man ser en elg, og skyter.

Lenke til kommentar
Hvordan foregår egentlig elgjakta? Bare ligger man på lur i skauen og skyter på det første som rører seg? "Yipi-kae motherfucker. I've got a machine gun!"

Vet ikke om det er sånn overalt, men "her i området" så sitter man på poster, venter til det går en elg forbi, tilkaller artilleri, og ser på. Dette tar litt lang tid da deler av elgen kan lande et godt stykke unna.

 

 

 

 

Eeeeeller så sitter man på post, venter til man ser en elg, og skyter.

Haha, dra en "Skrømmern". Legge ut agn med en trå i, så når elgen tar agnet fyrer hagla av :D

Lenke til kommentar
Hadde du hatt nok mot til å dykke ned til en breiflabb eller steinbit på 20+ kilo og tatt livet av den med bare en kniv?

Breflabb - no problem. Steinbit - no way :p Det vil si, jeg kunne ha prøvd meg på Breiflabben (tviler på at jeg hadde klart å knerten), men Steinbiten holder jeg meg unna. Fikk biti et 4 mm stort hull gjennom tommelfinger neglen da jeg var liten pga et steinbit hode (uten kropp) som lå på brygga etter fattern hadde sløyet den :ermm:

 

Men det er strengt talt ikke fisk man jakter på i disse tider. Er jo alltid bra å fiske om høsten, sette garn, Lystre (for de som vet hva det er, selv om det er ulovlig - men who cares?). etc. men det er jo jakt i fjellet som er mest populært fremover nå...

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...