Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

"CMOS checksum error default loaded"


Anbefalte innlegg

hvis jeg godtar denne meldingen kan jeg starte maskinen ved å trykke F1. Før det har jeg tømt CMOS ved hjelp av en jumper på hovedkortet. Problemet er som følger:

 

SKulle oppdatere BIOS med en formatert oppstartsdiskett. Lastet så ned BIOS oppdatering og kjørte den selvoppakkende fila. Startet fra floppydisk og så langt alt bra. Så skulle jeg skrive inn kommandoen "aswflash_ cc/cd/....." et eller annet men problemet er at keyboarded ikke ville fungere når jeg hadde startet opp på denne måten i DOS og fra a:

 

Har altså ikke fått fullført BIOS oppdateringen og nå må jeg tømme CMOS ced hjelp av jumperen hver gang jeg starter maskinen, fordi jeg får melding om "CPU unworkable - check CPU software values i BIOS". Så tømmer jeg CMOS og deretter starter jeg opp og får meldingen Checksum error, default values loaded", og det må jeg bare godta og kan starte opp ved og taste F1. PC`en fungerer normalt, men dette er jo en helv... prosess og måtte gjøre hver gang jeg starter PC`en :hmm: FOrslag til hva jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...