Gå til innhold

Mine observasjoner under/etter valget.


Anbefalte innlegg

Igår og forsåvidt gjennom hele valget synes jeg det var en overfokusering på rødt mot blått, eller rød-grønt mot borgerlig/ikke-sosialistisk.

 

Tre alternativer

Slik jeg ser det så hadde man tre alternativer/sammensetninger ved dette valget: Rød-grønt, regjeringskoalisjonen og FRP. (Pluss et par småpartier som trolig ville støttet rød-grønt). Fokuseringen på blått vs. rødt er egentlig en fokusering på om rød-grønt ville få flertall eller ei. Med et blått flertall er det usikkert hva som ville skje.

 

Rød-grønt (87 mandater)

Uten tvil, de rød-grønne gjorde et godt valg og fikk flertall for sitt alternativ. De tre partiene ønsket et flertall, og fikk det. Jeg tror de tre partiene fikk alle stor oppslutning fordi de fokuserte på sin politikk og stod samlet.

 

SV tapte nok en del velgere på å måtte fronte en samlet politikk og klarte ikke å få frem hvordan de skiller seg fra AP. Og, som de selv sa, så ble de mye angrepet gjennom valgkampen. Jeg tror Høyre spesielt brukte for mye energi på å angripe SVs politikk og presentere denne som rød-grønn, mens velgerne skjønner godt at SV ikke vil få igjennom sine mest kontroversielle saker i en regjereing. (F.eks. fjerning av karakterer)

 

Regjeringskoalisjonen (44 mandater)

Regjeringskoalisjonen stod samlet gjennom hele valget, men tapte stemmer både til rød-grønt og til FRP. Da regjeringskoalisjonen ikke hadde noen forhåpninger om flertall ønsket de å fortsette dagens regjering der de samarbeidet ved sak til sak både med partiene i rød-grønt og med FRP. Siste stortingsperiode kan tyde på at denne koalisjonen faktisk har mer til felles med rød-grønt enn med FRP.

 

Det eneste partiet som gikk frem var Venstre. Men, jeg har vanskelig for å tro at dette har andre grunner en taktisk stemmegivning. Min teori er at de fikk et par prosent fra Høyre og kanskje også et prosent fra KRF.

 

De tre partiene tapte en god del stemmer til rød-grønt. Dette kan ha mange årsaker. Man er jo alltid missfornøyd med sittende regjering, men jeg tror også det faktum at rød-grønt var eneste alternativ med muligheter for flertall gjorde sitt. I tillegg til at FRP sa de skulle fjerne dagens regjeringskoalisjon. Men, FRP sa også at de ikke ville støtte en rød-grønn regjering så det hadde vært interessant hva de hadde funnet på om ikke det hadde blitt rød-grønt flertall.

 

De tre partiene tapte også stemmer til FRP. Jeg tror at dette er de stemmene som ønsker et samarbeid med FRP. Om denne svart-hvit-teorien stemmer så betyr jo det at flesteparten av velgerne, både ved sist valg og dette, til regjeringskoalisjonen faktisk ikke ønsker et samarbeid med FRP. Og det er jo forståelig når partiledelsene går klart ut og sier at det ikke er politisk grunnlag for et mer formelt samarbeid med FRP.

 

FRP (38 mandater)

Selvom FRP gjorde et meget godt valg osv. så er dette det alternativet med færrest mandater. Og, ingen av de to andre alternativene har åpnet for noe formelt samarbeid med FRP, noe som betyr at FRP hadde måtte gjort et valg mellom de to andre om det ikke hadde blitt rød-grønt flertall. FRP på sin side har sagt at de ikke vil støtte noen av de.

 

Unnskyldningen for å ikke støtte regjeringskoalisjonen har vært at Bondevik personlig har hindret samarbeid med FRP. Dette har blitt blankt avvist, senest i natt, av alle de tre partiledelsene som sier at hele regjeringskoalisjonen står bak Bondevik og ønsker ikke formelt samarbeid med FRP. Riktignok har dette utspillet ført til en fremgang for FRP, men jeg tror også det har vært en viktig faktor for at det har blitt rød-grønt flertall.

 

En annen grunn til at FRP har fått så mange stemmer kan være at de ikke har møtt så stor motsand i denne valgkampen, da de ikke har vært del i noe reelt alternativ. Som Kåre Willoch sa igår på NRK så har ikke de andre partiene tatt seg tid til å regne på resultatene av FRPs politiske lovnader. (Kanskje litt rart at de ikke har gjort det når han også sa at man bare trenger grunnleggende økonomisk kunnskap for å vite at FRPs politikk ville føre til en ond sirkel av renteøkning og prisøkning osv. (Husker riktignok ikke detaljene ordrett)). :)

 

Forøvrig så bruker FRP mye tid på å klage over at de ikke blir tatt med i noen regjering. Noen ganger så påstår de at det er udemokratisk at de som et såpass stort parti ikke blir tatt med. MEN, som påpekt av en av "ekspertene" på TV2 igår: Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

 

 

Jaja...det var det jeg hadde på hjertet idag. Jeg tar gjerne imot kommentarer eller andre observasjoner. Jeg tar det som en selvfølge at det finnes folk som har et annet bilde av valgkampen enn meg! ;)

 

edit: la til et ekstra avsnitt under FRP. ;)

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er virkelig de tre blokkene i Stortinget i dag. Det er ikke en rein rødgrønn vs borgerlig-inndeling, som enkelte medier framstiller det som. AP, SV og SP står sammen på rødgrønn side og danner dermed flertall. KRF, V og H står sammen og danner et mindretall. FrP står utenfor alle og danner et mindretall.

 

Seinest i natt sa alle lederne for de tre regjeringspartiene at de ikke støttet et eventuelt regjeringssamarbeid med FrP. Uansett ville det antakelig ha blitt rødgrønt alternativ, siden de mest sannsynlig ville hatt det største flertallet kombinert, selv om de hadde fått under 85 mandater. Hvorfor? Fordi mandater som eventuelt da ville tilfalt alternativ 2 (KRF, V og H) eller alternativ 3 (FrP) ville hatt færre mandater hver for seg i forhold til alternativ 1 (AP, SV og SP).

 

Riften mellom alternativ 2 og 3 realiserer alternativ 3.

Lenke til kommentar

Mye av dette er tull. Frp tilhører borgerlig side, og vi må huske på at de har samarbeidet med regjeringen de siste årene. Det er ingen automatikk i at Bondevik ville fått sitt personlige maktønske oppfylt som statsminister i en ny periode. For alt vi vet ville Hagen kunne innsatt Høybråten f.eks.

 

Så Frp på i aller høyeste grad regnes med i den borgerlige blokken.

 

 

Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

Den borgerlige siden har samarbeidet i mange år nå, og selv Krfs egne velgere ønsket et borgerlig samarbeid som inkluderte Frp. Problemet med Frp er at det stjal kristne velgere fra Krf, og det var et hardt personlig slag for Bondevik.

Lenke til kommentar
Den borgerlige siden har samarbeidet i mange år nå, og selv Krfs egne velgere ønsket et borgerlig samarbeid som inkluderte Frp. Problemet med Frp er at det stjal kristne velgere fra Krf, og det var et hardt personlig slag for Bondevik.

Problemet med ditt argument er jo at velgere som stemte KrF sist stemte til venstre. De aller fleste gikk til Ap. FrP stjal sine velgere fra Høyre i grove trekk.

Lenke til kommentar
Mye av dette er tull. 

Det var konkret! ;)

 

Frp tilhører borgerlig side, og vi må huske på at de har samarbeidet med regjeringen de siste årene.

 

Om du og de vil definere seg som borgerlig får være så. Men, det at de samarbeider med regjeringen gjør de ikke borgerlig. (AP har jo samarbeidet med regjeringen også)

 

Det er ingen automatikk i at Bondevik ville fått sitt personlige maktønske oppfylt som statsminister i en ny periode. For alt vi vet ville Hagen kunne innsatt Høybråten f.eks.

 

Som nevnt over: Det er ikke Bondevik sitt personlige maktønske det er snakk om her, men de tre regjeringspartienes ønske. Om Hagen ønsker Høybråten så har han bare 38 mandater med seg. KRF og Høybråten selv har sagt at de ikke vil gå i regjering med FRP med den politikken FRP fører idag!

 

Så Frp på i aller høyeste grad regnes med i den borgerlige blokken.

 

Jadajada, men de er ikke med i noe regjeringsalternativ!

 

Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

Den borgerlige siden har samarbeidet i mange år nå, og selv Krfs egne velgere ønsket et borgerlig samarbeid som inkluderte Frp. Problemet med Frp er at det stjal kristne velgere fra Krf, og det var et hardt personlig slag for Bondevik.

 

Legg merke til at jeg snakker om "formelt samarbeid". Med det mener jeg samarbeid i en regjering! :)

 

Det kan godt være at det finnes noen KRF-velger som ønsker samarbeid med FRP. Men partiledelsen har uttalt at de ikke ønsker noe formelt samarbeid med FRP da det er for stor forskjell i politikken mellom de to partiene. Jeg vil også tro at de fleste KRF-velgerne er enige med partiledelsen!

 

:)

Lenke til kommentar
Det er personen Bondevik som først og fremst står i veien for en borgerlig regjering med Frp. Han kan påstå noe annet så mye han bare vil, men han har tydelig vist at for ham er det personlig.

Dette kan du godt underbygge om du kan! Hvis ikke må jeg bare tro at du svelger Hagens utspill rått uten kritisk vurdering i det hele tatt! ;)

Lenke til kommentar

"Borgerlig" er ikke egentlig navnet på regjeringsblokka på høyre side. Ordet borgerlig er i politisk sammenheng enstydig med høyreside/ikke-sosialister og de øvre sosiale lag. Fra fransk bourgeois. Nå har jo FrP mange velgere fra nedre sosiale lag, men høyresiden har nok alltid vært representant for - og har jobbet for de øvre sosiale lag, deriblant næringslivet.

Lenke til kommentar
Det er personen Bondevik som først og fremst står i veien for en borgerlig regjering med Frp. Han kan påstå noe annet så mye han bare vil, men han har tydelig vist at for ham er det personlig.

Dette kan du godt underbygge om du kan! Hvis ikke må jeg bare tro at du svelger Hagens utspill rått uten kritisk vurdering i det hele tatt! ;)

Jeg tipper den påstanden blir underbygget gjennom at hvis ikke KrF reiser seg fra nedgangen, og hvis de i praksis viser seg å støtte AP-regjeringen i denne perioden så kommer Høyre til å vende seg mot FrP neste gang, etter ønske fra grasrotra i partiorganisasjonen.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Forøvrig så bruker FRP mye tid på å klage over at de ikke blir tatt med i noen regjering. Noen ganger så påstår de at det er udemokratisk at de som et såpass stort parti ikke blir tatt med. MEN, som påpekt av en av "ekspertene" på TV2 igår: Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

Det er utrolig hvem man kan få seg til å kalle eksperter...

 

Den logikken holder ikke vann. Man stemmer på partier, man stemmer ikke ut partier. Og hva folk som stemmer H mener om samarbeid med Frp kan man ikke si noe om på dette grunnlaget. Videre er det mange personer i H som har uttalt at de ønsker samarbeid med Frp. Jeg vil faktisk gjette på at det er fler av dem, enn det er personer som ønsket Bondevik som statsminister.

 

Problemet er at H har latt seg bondefange (pun intended), og måtte for å kunne stå bak hva regjeringen hadde gjort, også stå bak regjeringens leder.

Lenke til kommentar
Det er personen Bondevik som først og fremst står i veien for en borgerlig regjering med Frp. Han kan påstå noe annet så mye han bare vil, men han har tydelig vist at for ham er det personlig.

Dette kan du godt underbygge om du kan! Hvis ikke må jeg bare tro at du svelger Hagens utspill rått uten kritisk vurdering i det hele tatt! ;)

Jeg tipper den påstanden blir underbygget gjennom at hvis ikke KrF reiser seg fra nedgangen, og hvis de i praksis viser seg å støtte AP-regjeringen i denne perioden så kommer Høyre til å vende seg mot FrP neste gang, etter ønske fra grasrotra i partiorganisasjonen.

 

Geir :)

Tja, jeg skal ikke utelukke at Høyre ombestemmer seg og velger å samarbeide med FRP i en fremtidig regjering, selvom jeg tviler på at det skjer i aller nærmeste fremtid.

 

Men, jeg synes ikke det vil bekrefte at det er Bondevik personlig som har forhindret at det skjedde tidligere!

Lenke til kommentar
Forøvrig så bruker FRP mye tid på å klage over at de ikke blir tatt med i noen regjering. Noen ganger så påstår de at det er udemokratisk at de som et såpass stort parti ikke blir tatt med. MEN, som påpekt av en av "ekspertene" på TV2 igår: Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

Det er utrolig hvem man kan få seg til å kalle eksperter...

 

Den logikken holder ikke vann. Man stemmer på partier, man stemmer ikke ut partier. Og hva folk som stemmer H mener om samarbeid med Frp kan man ikke si noe om på dette grunnlaget. Videre er det mange personer i H som har uttalt at de ønsker samarbeid med Frp. Jeg vil faktisk gjette på at det er fler av dem, enn det er personer som ønsket Bondevik som statsminister.

Tja, jeg er forsåvidt enig i at man ikke kan garantere at de som stemmer på et parti er enig med alt partiledelsen foretar seg.

 

Men, jeg velger å tro at flertallet av det norske folk ikke ønsker FRP i regjering. Mitt inntrykk er at de fleste som stemmer andre partier enn FRP (uansett hvilket annet parti) er enig med partiledelsene i deres vurdering om å ikke samarbeide med FRP. Dette inntrykket vil jeg trolig ha helt til jeg ser tall som viser det motsatte! :)

 

Hvorvitt det er flere i Høyre som ønsker samarbeid med FRP enn ønsker Bondevik som statsminister er ikke så interessant for min del.(De fleste høyrefolk ønsker nok en statsminister fra Høyre) Men, det hadde vært interessant hvor mange Høyre-folk som vil samarbeide med KRF fremfor FRP uavhengig av statsminister. Også her vil jeg tro at de fleste Høyrefolkene ville valgt KRF. Du velger nok å tro det motsatte og det er selvfølgelig lov. Jeg vet ikke om det finnes tall som bekrefter det ene eller det andre!

 

:)

Lenke til kommentar

En siste observasjon: Jeg har, etter valget, faktisk snakket med flere tidligere Høyre-velgere som stemte på AP fordi de var redd et eventuelt samarbeid med FRP. Hvorvidt det finnes mange som har gjort samme valget er vanskelig å si noe om.

 

Men, det kan tenkes at regjeringspartienes motvillighet til å samarbeide med FRP kan ha noe med en frykt for å miste slike velgere til venstresiden... :)

Lenke til kommentar

Hvis det er tidligere Høyre-velgere som er redde for et samarbeid med Frp, så er vel forklaringen enkel: De er lettpåvirkelige tullinger som ikke har satt seg inn i Frps politikk, men tror heller på all løgnpropagandaen det slenges rundt med om Frp. Selv i Høyre har det vært mye løgner om Frp. Blant annet ble det publisert en lang artikkel av en eller annen Høyre-ordfører i en kommune som viste seg å være så full av huller at det er utrolig at de fortsatt lar den ligge ute.

Lenke til kommentar
De er lettpåvirkelige tullinger som ikke har satt seg inn i Frps politikk, men tror heller på all løgnpropagandaen det slenges rundt med om Frp.

Takk for den, da vet jeg det! :p

Det er utrolig mye feilinformasjon om Frp ute å går. Det er skremmende å overhøre den gjennomsnittlige sosialists negative og generaliserende uttalelser om folk som stemmer Frp.

 

"Jeg skjønner ikke hvorfor folk stemmer Frp. Det er bare egoister som er opptatt av billigere sprit og lavere bensinavgifter og mere penger til seg selv." Osv. osv. Folk flest mangler totalt kunnskap om hva Frp er og står for. Og så lenge Stoltenberg, LO og tabloidene stadig kommer med små drypp som bekrefter fordommene, så er de lykkelige i sin uvitende arroganse.

Lenke til kommentar
Men, jeg velger å tro at flertallet av det norske folk ikke ønsker FRP i regjering.

Flertallet av det norske folk ønsker ikke [sett inn hvem som helst] i regjering.

Sant nok. :)

 

For å omformulere slik at det stemmer med det jeg ville ha frem:

 

Flertallet av det norske folk ønsker ikke at sitt parti skal samarbeide med FRP for å danne regjering.

Lenke til kommentar
De er lettpåvirkelige tullinger som ikke har satt seg inn i Frps politikk, men tror heller på all løgnpropagandaen det slenges rundt med om Frp.

Takk for den, da vet jeg det! :p

Det er utrolig mye feilinformasjon om Frp ute å går. Det er skremmende å overhøre den gjennomsnittlige sosialists negative og generaliserende uttalelser om folk som stemmer Frp.

Tja...jeg kan alltids komme med billige kontringer som "ingen røyk uten ild"...men, jeg bør vel spare meg! ;)

 

"Jeg skjønner ikke hvorfor folk stemmer Frp. Det er bare egoister som er opptatt av billigere sprit og lavere bensinavgifter og mere penger til seg selv." Osv. osv. Folk flest mangler totalt kunnskap om hva Frp er og står for.

 

Hmm...jeg ville aldri sagt at alle som stemmer FRP bare er "egoister som er opptatt av billigere sprit og lavere bensinavgifter og mere penger til seg selv". Men, jeg tror det finnes en del slike velgere som stemmer på FRP av den grunn. Som du sier selv: "Folk flest mangler totalt kunnskap om hva Frp er og står for." Kanskje dette gjelder for en del av FRP-velgerne også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...