Gå til innhold

Mine observasjoner under/etter valget.


Anbefalte innlegg

Også her kan vi bytte ut FRP med hvem som helst. Ser vi på AP, så tror jeg vi kan si at flertallet av det norske folk heller ikke ønsker en regjering der AP er med. :shrug:

 

Og denne såkalte eksperten bruker dette som argument mot Hages uttalelser. :whistle:

 

Forøvrig så bruker FRP mye tid på å klage over at de ikke blir tatt med i noen regjering. Noen ganger så påstår de at det er udemokratisk at de som et såpass stort parti ikke blir tatt med. MEN, som påpekt av en av "ekspertene" på TV2 igår: Et overveldende flertall av Norges befolkning stemte på partier som ikke mener det er politisk grunnlag for å ha et formelt samarbeid med FRP!

 

Og som sagt tidligere (eller et annet sted, husker ikke), Frp klager på at de borgerlige ikke vil samtale for å se om det er felles grunnlag for regjering. De har aldri forlangt å være med i regjering, uansett side. De ønsker å samtale med borgerlig side, for å se om det er muligheter.

 

Den spesielle konflikten til side...

 

Det er berettighet å generelt spørre hvor godt det demokratiske systemet er når vi har all makt til flertallet. Vi har en konstitusjon som skal hindre at flertallet i sentrale strøk får makt over mindretallet i rurale strøk. Men samtidig har vi et system der et mindretall av velgerne risikerer å aldri bli hørt, fordi de stemmer partier som aldri vil komme i regjering. Men det er kanskje ingen annen mulighet, så lenge politiske saker skal stemmes over, og flertallet avgjør?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Også her kan vi bytte ut FRP med hvem som helst. Ser vi på AP, så tror jeg vi kan si at flertallet av det norske folk heller ikke ønsker en regjering der AP er med. :shrug:

Nei, flertallet har stemt på partier som faktisk vil innføre en regjering der AP er med! Jeg tror også at mange folk som stemte på f.eks. dagens regjeringspartier ikke hadde hatt noe imot et samarbeid med AP i en regjering. (Jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om AP hadde samarbeidet med noen av partiene i dagens regjering, selvom jeg synes det kommende rødgrønne alternativet er bedre). Men, det blir bare synsing her uansett.

 

Det er berettighet å generelt spørre hvor godt det demokratiske systemet er når vi har all makt til flertallet. Vi har en konstitusjon som skal hindre at flertallet i sentrale strøk får makt over mindretallet i rurale strøk. Men samtidig har vi et system der et mindretall av velgerne risikerer å aldri bli hørt, fordi de stemmer partier som aldri vil komme i regjering. Men det er kanskje ingen annen mulighet, så lenge politiske saker skal stemmes over, og flertallet avgjør?

 

Dette er jo en interessant problemstilling. Men, de fleste demokratier ender vel opp med "flertallsdiktatur". Personlig ser jeg ingen opplagt løsning for å hindre dette. (Så sant ikke de som representerer flertallet får dårlig samvittighet og vil høre på mindretallet) :)

Lenke til kommentar
Også her kan vi bytte ut FRP med hvem som helst. Ser vi på AP, så tror jeg vi kan si at flertallet av det norske folk heller ikke ønsker en regjering der AP er med. :shrug:

Nei, flertallet har stemt på partier som faktisk vil innføre en regjering der AP er med!

Nei. De fikk flest mandater, men ikke flest stemmer. Så har vi alle de som ikke stemte.

 

Jeg tror også at mange folk som stemte på f.eks. dagens regjeringspartier ikke hadde hatt noe imot et samarbeid med AP i en regjering. (Jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om AP hadde samarbeidet med noen av partiene i dagens regjering, selvom jeg synes det kommende rødgrønne alternativet er bedre). Men, det blir bare synsing her uansett.

Hva du sier i siste delsetning. ;)

 

 

 

Det er berettighet å generelt spørre hvor godt det demokratiske systemet er når vi har all makt til flertallet. Vi har en konstitusjon som skal hindre at flertallet i sentrale strøk får makt over mindretallet i rurale strøk. Men samtidig har vi et system der et mindretall av velgerne risikerer å aldri bli hørt, fordi de stemmer partier som aldri vil komme i regjering. Men det er kanskje ingen annen mulighet, så lenge politiske saker skal stemmes over, og flertallet avgjør?

 

Dette er jo en interessant problemstilling. Men, de fleste demokratier ender vel opp med "flertallsdiktatur". Personlig ser jeg ingen opplagt løsning for å hindre dette. (Så sant ikke de som representerer flertallet får dårlig samvittighet og vil høre på mindretallet) :)

Nei, det finnes vel ingen optimale løsninger på noe av dette, desverre,

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Nei, flertallet har stemt på partier som faktisk vil innføre en regjering der AP er med! Jeg tror også at mange folk som stemte på f.eks. dagens regjeringspartier ikke hadde hatt noe imot et samarbeid med AP i en regjering. (Jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om AP hadde samarbeidet med noen av partiene i dagens regjering, selvom jeg synes det kommende rødgrønne alternativet er bedre). Men, det blir bare synsing her uansett.

 

Joda, men nå stemmer vi jo heller ikke på regjeringsalternativer heller da, vi stemmer på partier. Om en SVer ikke ønsker regjering med AP, hva er alternativet da? Ikke kan han/hun gå til RV, så da må det bli enten en stemme for å gjøre SV sterkere eller en blank stemme som ikke vil få noe innflytelse i det hele tatt.

Endret av Decline
Lenke til kommentar
Også her kan vi bytte ut FRP med hvem som helst. Ser vi på AP, så tror jeg vi kan si at flertallet av det norske folk heller ikke ønsker en regjering der AP er med. :shrug:

Nei, flertallet har stemt på partier som faktisk vil innføre en regjering der AP er med!

Nei. De fikk flest mandater, men ikke flest stemmer. Så har vi alle de som ikke stemte.

 

Tja...nå har vi grunn til å tro at RV ville innført en rødgrønn regjering da. Men, denne debatten har vel gått i mange nok tråder nå. :)

 

...Men, det blir bare synsing her uansett.

Hva du sier i siste delsetning. ;)

 

Vi får gi oss med det. (Hele denne tråden er en synsetråd da) :)

 

(Du hadde litt rar quoting der forresten)

 

:)

Lenke til kommentar
Nei, flertallet har stemt på partier som faktisk vil innføre en regjering der AP er med! Jeg tror også at mange folk som stemte på f.eks. dagens regjeringspartier ikke hadde hatt noe imot et samarbeid med AP i en regjering. (Jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om AP hadde samarbeidet med noen av partiene i dagens regjering, selvom jeg synes det kommende rødgrønne alternativet er bedre). Men, det blir bare synsing her uansett.

 

Joda, men nå stemmer vi jo heller ikke på regjeringsalternativer heller da, vi stemmer på partier. Om en SVer ikke ønsker regjering med AP, hva er alternativet da? Ikke kan han/hun gå til RV, så da må det bli enten en stemme for å gjøre SV sterkere eller en blank stemme som ikke vil få noe innflytelse i det hele tatt.

Jada, helt klart!

 

Jeg har bare en mistanke om at motstanden til FRP blant de som stemmer andre partier er sterkere enn til andre partier. (Var det forståelig?)

 

Men, fortsatt er dette bare mitt inntrykk. ;)

Lenke til kommentar
Tja...jeg kan alltids komme med billige kontringer som "ingen røyk uten ild"...men, jeg bør vel spare meg! ;)

Det bør du definitivt. Slike uttalelser er farlige. Se f.eks. på Bjugn-saken.

 

"Ingen røyk uten ild" er som regel noe man kommer med når man ikke har gode argumenter for en sak, og nekter å innse at man kanskje tar feil. "Ingen røyk uten ild" ødela Bjugn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...