Gå til innhold

Klage. Innlegg/Emner blir sperret uten skjellig grunn.


Anbefalte innlegg

Husk at de stengte trådene det refereres til er postet i forumet til Gamer.no. Denne tråden her er opprettet i forumet til Hardware.no. Såvidt meg bekjent er nevnte tråd ikke stengt av noen av moderatorene tilhørende forumet på HW.no.

 

Vel, - da ser det ut til at jeg må beklage, - og og presisere at rent generelt har modereringen blitt mye bedre enn det vi kunne se her på forrsommeren.

 

Men det er viktig å uttrykke sine saklige og begrunnede klager i offentlighet, - å dele meninger om saken, - og å la alle andre få vite om forholdet.

 

- Samtidig som en må håpe klagesangen når rette vedkommende, - som ikke bare er den aktuelle moderatoren men forumets administrasjon ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er hovedsaklig moderator på overklokkings del av forumet. Jeg modererer på de andre forumene dersom jeg finner poster som strider mot reglene. Temaet i denne tråden er hvor vidt modchip's skal være tillat diskusjonstema. Dette har jeg ingen forutsetning til å bedømme, og retter meg etter de reglene som til enhver tid finnes. Hvis gamer.no ikke ønsker at modchips skal diskuteres (annet enn på samme måte som vi tillater diskusjon om f.eks. lovverket rundt piratkopier), respektérer jeg dette.

 

I denne saken har jeg kun én ting å si, og det er at jeg stadig vekk forundrer meg over at enkelte brukere på død og liv skal fyre seg så kraftig opp mot moderatorene dersom de blir hindret i fri utfoldelse. Ord som nazi, kommunist, diktator og diverse andre grove uttrykk er ikke uvanlig kost.

Dersom det ikke går an å ha en saklig diskusjon rundt de reglene vi har - det vil si en diskusjon der moderatorene kan bli spart for direkte hets og spydige slengbemerkninger - er det like greit at vi lager en regel til: diskusjoner om reglene er ikke tillatt, og vil medføre utestengning for all tid.

 

Den regelen vil ikke jeg ha i alle fall. Men dersom brukerne ikke kan skjerpe seg flere hakk, må vi gjøre noe. I denne tråden er det en god del brukere som går over streken, og som fortjener utestengning. Men vi kan ikke gjøre noe fordi vi da vil få flere tonn pepper fordi vi ikke tåler kritikk selv.

 

Så for å summere opp:

 

Dersom brukerne ikke overholder retningslinjene, også i denne tråden, vil jeg heretter stenge dem ute uten noen som helst form for varsel. Jeg har sett meg lei på at vi "er nødt" til å se mellom fingrene på regelbrudd i tråder i kategorien "tilbakemeldinger" e.l.

Vi har retningslinjer - LES DEM! Særdeles krass kritikk av moderatorer bryter med punkt 1.

 

Og en siste kommentar: jeg har mottatt henvendelser fra flere av brukerne på dette forumet via private meldinger. Disse brukerne kan da bevitne at en saklig og korrekt forespørsel som hovedregel blir akesptert og fulgt.

Hadde disse brukerne vært frekke, hadde jeg kanskje stengt dem ute. Noe å tenke over?

Som sagt, kommenterer jeg ikke modchips - saken. jeg kommenterer det faktum at tilbakemeldinger altfor ofte er direkte hets mot moderatorer. Forumet er et tilbud, ikke en rettighet. Husk det...

 

-moderator yummy-

Lenke til kommentar

Quote:


Forumet er et tilbud, ikke en rettighet. Husk det...


-moderator yummy-



 

Jeg skal huske det, men jeg vil også skyte inn at jeg mener de fleste her driver konstruktiv kritikk, de færreste er interresert i at forumet blir øde og at folk flytter et annet sted (nok en gang), men blir folk for misfornøyde har det en tendens til å skje med forum, jeg tror det er redselen for dette som får de sterke følelsene i sving.

 

AtW

Lenke til kommentar

Konstruktiv kritikk? hvis man kan kalle disse postene her for kontstruktiv kritikk,da vet ikke jeg, det finnes da ingen som helst saklig grunnlag i noen av postene, det eneste det virker som er en haug med mammagutter som sitter der og maser " jeg vil ha, jeg vil ha " akkurat som når dere var 4 år og ikke fikk is istedet for middag.

 

Når de ikke vil ha innlegg om ting som kan (eller som egentlig sier seg selv) bli brukt til piratvirksomhet, skulle det vel ikke være så vanskeligt og akseptere.

 

Dere har klart å komme dere til hardware.no, da bør dere vel også kunne klare å finne en annen side der du faktisk kan lese om f.eks modchip, klarer dere ikke det, da kan dere bare glemme modchips uansett, det skal tross alt installeres også.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 11:32, psilocybe skrev:

kilogram, derimot.. syns bare han har dukket opp den siste måneden og plaffet ned post etter post.


 

Trådar under Annet om data som heilt klart er feilposta. Når det vert slutta på feilpostinga, slutter eg å stenge trådar. Grunnen til at eg har byrja med dette i den siste tida, var for å fjerne litt arbeid for dei andre moderatorane. Eg les hovudsaklig "Programmering"-seksjonen, og det er primært der eg skal moderere (og der er det lite å gjere på), men ser klart at det trengs fleire moderatorar under "Hardware" òg.

 

Uansett, regelen som det diskuterest her kom ut fra Gamer.no, ønskjer gjerne tilbakemelding frå dei angåande dette. Eg støtter denne regelen hundre prosent, men berre så det er sagt; sjølv uten denne endringa av punkt 5, så kan me stenge den. Tenk over det; informasjon om mod-chips er informasjon som er nødt til å ende i piratvirksomhet. Kom med eit eksempel der det ikkje er det, og eg vil ikkje høyre at de tek backup-kopiar av spela dykkar.

 

mvh.,

Vegard,

moderator

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 13:07, kilogram skrev:

....Kom med eit eksempel der det ikkje er det, og eg vil ikkje høyre at de tek backup-kopiar av spela dykkar.



 

Jeg har klippet ut følgende fra det jeg skrev i den ene tråden som ble stengt:

 

Jeg har filmet en god del med videokameraet (Mini DV kamera), det som er trøttende er å putte disse filmene på SVCD, VCD eller enda være på VHS for avspilling på TV med DVD spilleren/videospiller. Hele poenget med DV kameraet forsvinner liksom. Jeg kan selvfølgelig koble kameraet til TV-en, men det er litt plundrete å gjøre hver gang du ønsker å vise en film.

 

Det beste formatet å lagre de redigerte hjemme videoene på, syns jeg er Divx formatet. Best kompresjon uten nevneverdig tap av kvalitet. Men det er som kjent ingen DVD spillere for stuebruk som støtter Divx formatet. Dersom jeg kan spille disse filmene av fra serveren gjennom boxen er dette rett og slett genialt! Xboxen er jo verdt hver eneste krone dersom jeg kan bruke den som en "multimediastasjon" i stuen, koblet opp til serveren i kjelleren. Plutselig kommer spillene til boksen i andre rekke

 

Kilogram, dette må vel være et bra eksempel på bruk som ikke er ulovlig.

 

Yummy, jeg er enig i det du skriver. Jeg er også lei disse evige diskusjonene angående moderering av poster. Men i disse konkrete tilfellene er postene stengt uten begrunnelse, og så vidt jeg kan se er heller ingen av forumreglene brutt. Moderatoren har heller ikke tilkjennegitt seg, slik at en privat melding for en oppklaring ikke er mulig.

 

Det er derfor naturlig at flere av oss faktisk lurer på begrunnelsen for stengningen av posten. Jeg har full forståelse for at noen reagerer sterkt på at diskusjonene bryter med en kommende regel (Jeg får inntrykk av at det er det som er tilfellet i disse trådene)

 

Det er trist at slike modifikasjoner ikke skal kunne diskuteres på Norges største diskusjonsforum, det er tross alt noe som jeg kan tenke meg de fleste på en eller annen måte er interessert i. Jeg for min del kommer til å ha stor glede av denne modifikasjonen i forbindelse fremvisning av hjemmevideo, det er bare så trist at en slik mulighet ikke lar seg diskutere på dette forumet.

Lenke til kommentar

Tror det er viktig at folk skjønner at hw.no ønsker å tjene penger. Det gjør man ikke ved å spytte hele industrien i ansiktet, men ved å sleike de der hvor sola ikke skinner!

 

Det har ingen betydning om det som diskuteres på forumet er lovlig eller ikke - hw.no kan vel ikke tjene penger på loven? Så lenge industrien sitter på penga er det de som setter retningslinjene, og hw.no må gå stille i gangene.

 

Hw.no har vel rett og slett ikke råd til å tenke på brukerne først regner jeg med?

Lenke til kommentar

Den 2002-08-14 13:07, kilogram skrev:

Quote:


...informasjon som er nødt til å ende i piratvirksomhet.


 

Heisann,

Bryr meg ikke om dette med stengte poster osv da innholdet de omfatter er for meg uinteressant, men som du skriver så tenkte jeg litt over det, og den delen over gjorde meg en smule nysgjerrig.

 

Jeg bare lurer på om det ville være mulig å få en kort forklaring fra noen på hvorfor poster som omtaler p2p programmer som DirectConnect, Kazaa o.l. fortsatt lever, siden jeg ikke helt ser hvordan de ikke kan inneholde 'informasjon som er nødt til å ende i piratvirksomhet'?

Som kjent er det ikke akkurat matoppskrifter i Word format som blir utveklset via disse programmene...

Lenke til kommentar

Andre eksempler:

- Sonefri dvd på X-Box

- Mulighet for bruk av importerte spill

 

Har ikke verken X-box eller playstation selv, men er engasjert i denne tråden mer pga av den prisipielle retten til å kunne modifisere eget utstyr en har kjøpt og betalt.

 

Er forresten enig i at moderatorene får ufortjent mye pepper her på forumene (har vært passiv tilskuer i ganske lang tid). De følger regelverket, og det er selvsagt regelverket som BØR endres i dette tilfellet. Modchips er like lite oppfordring til piratkopiering som salg av cd-brennere eller prat om fildelingstjenester er det...

Lenke til kommentar

Quote:


Howie skrev (2002-08-14 13:52):

Heisann,

Bryr meg ikke om dette med stengte poster osv da innholdet de omfatter er for meg uinteressant, men som du skriver så tenkte jeg litt over det, og den delen over gjorde meg en smule nysgjerrig.


Jeg bare lurer på om det ville være mulig å få en kort forklaring fra noen på hvorfor poster som omtaler p2p programmer som DirectConnect, Kazaa o.l. fortsatt lever, siden jeg ikke helt ser hvordan de ikke kan inneholde 'informasjon som er nødt til å ende i piratvirksomhet'?

Som kjent er det ikke akkurat matoppskrifter i Word format som blir utveklset via disse programmene...


 

Kort forklaring; Kazaa/DirectConnect/lignende har faktisk lovlige bruksmåtar, modchips er designa berre for å kunne bruke piratkopierte spill på den. Grunnen til at det sjelden vert stengt Kazaa-/DirectConnect-trådar er at me har vanskelig for å halde kontroll på desse. Me skal prøve å få rydda opp i det etter kvart..

 

mvh.,

Vegard,

moderator

Lenke til kommentar

Virker som om folkene bak forumet til hardware.no ikke hr vært forberedt på at det skulle bli så stort...

 

Synes forumet stadig synker i kvalitet. pga stadig stenging av tråder, altfor strenge moderatorer når det gjelder "ulovlige" ting, og kanskje mest pga useriøse brukere.

 

I andre forum svarer ingen hvis en kommer med spørsmål om ulovlig ting, slik at tråden bare forsvinner.

her svarer alle og lager diskusjon om det er lovlig eller ikke, og om hvor lang tid det tar før han blir bannet.

 

Dessuten er forumet utdatert, men det holder dere vel på å fikse?

 

edit: leste de "nye" retningslinjer og fant dette:

Quote:

Det omfatter også informasjon om bruk av diverse modchips og lignende for konsoller.


 

Det er jo rett og slett latterlig. Selv Microsoft synes det er helt greit at folk hacker XBOX!

 

[ Denne Melding var redigert av: GeeZuZz på 2002-08-15 05:33 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 13:49, AntifA skrev:

Tror det er viktig at folk skjønner at hw.no ønsker å tjene penger. Det gjør man ikke ved å spytte hele industrien i ansiktet, men ved å sleike de der hvor sola ikke skinner!


Det har ingen betydning om det som diskuteres på forumet er lovlig eller ikke - hw.no kan vel ikke tjene penger på loven? Så lenge industrien sitter på penga er det de som setter retningslinjene, og hw.no må gå stille i gangene.


Hw.no har vel rett og slett ikke råd til å tenke på brukerne først regner jeg med?


 

Sier meg noe enig i dette.

 

Synes bare det blir litt rart at hw.no proever aa "sitte i to stoler" paa en gang.

 

Paa den ene siden har man jo pratet om medlems-avgift for aa "hoeyne kvaliteten / serioesiteten" paa forumet; paa den andre siden har man dette med mod-chips som man ikke vil vi skal snakke om, antagelig for aa gjoere reklame-kunder til lags / ikke bli saksoekt.

 

Kan man ikke gjoere det slik da at vi ved aa betale en medlemsavgift og registrere oss med personalia fritar hw.no's forum for "redaktoeransvar" for innholdet i vaare meldinger?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-14 13:49, AntifA skrev:

Tror det er viktig at folk skjønner at hw.no ønsker å tjene penger.


 

Uten penger -> Ingen HW. Klart vi må tjene penger vi også som alle andre som skal drive noe...

 

Quote:


Det gjør man ikke ved å spytte hele industrien i ansiktet, men ved å sleike de der hvor sola ikke skinner!


 

Feil, det gjør man ved å ha klare skillelinjer mellom redaksjonalt og økonomiske vurderinger. Videre å ha en nettside som har bra kvalitet. Da får en mange brukere og bl.a. derfor blir annonsørene flere. Dog må en ha det rette publikum.

 

Quote:


Det har ingen betydning om det som diskuteres på forumet er lovlig eller ikke - hw.no kan vel ikke tjene penger på loven? Så lenge industrien sitter på penga er det de som setter retningslinjene, og hw.no må gå stille i gangene.


 

Så lenge vi har lover og regler her i landet er vi, som alle andre, forpliktet til å følge de. Det er faktisk ikke slik at fordi vi er på nett så kan vi stille oss over lovene i landet. I tillegg til det har sitene i HW-nettverket lov til å stille egne regler om hva som er tillat. Her var det Gamer.no som ikke ønsket å ha med modchips og det får en bare respektere.

 

Quote:


Hw.no har vel rett og slett ikke råd til å tenke på brukerne først regner jeg med?


 

Tull. Vi prøver hele tiden å tenke på brukerene først, men klart at vi også har andrehensyn. Ellers ville vi f.eks. ikke hatt reklame.

 

Vårt prinsipielle syn er at dersom en setter brukerene i fokus vil det gjøre siden bedre og derav vil det komme flere annonsører også på sikt.

Lenke til kommentar

Hardware.no og søstersidene er drevet på frivillig basis av mennesker som ønsker å utføre en tjeneste for andre vederlagsfritt.

 

La oss da alle gå sammen om å gjøre livet så surt som mulig for dem. Kanskje vi en dag klarer å knekke dem slik at disse sidene blir lagt ned for godt? Det hadde vært fint. Da vinner ytringsfriheten som vi alle er så opptatt av - og vi kan selv lage et forum hvor vi kan diskutere hva vi vil med hvilket språk vi vil. Banne og stå i - drite hverandre ut etter noter - og rakke ned på alt og alle som er uenige med oss. Skikkelig anarki med andre ord.

 

Nei, det man må forstå er at disse sidene faktisk eies av noen personer som har satt noen retningslinjer på hvordan man skal oppføre seg for å kunne delta aktivt. Alle er velkomne til å lese sidene - men ønsker man å spørre om noe eller å dele informasjon er det rett og rimelig at man oppfører seg ordentlig. Hvis man er på besøk hos andre sitter man jo heller ikke å raper ved matbordet og fiser i sofaen (selv om jeg ærlig må innrømme at jeg lurer litt på enkelte her inne).

 

Kort sagt, hvis den eller de som eier sidene bestemmer seg for at det skal være forbudt å diskutere f.eks kulepenner - behøver de ikke hverken oppgi noen grunn eller diskutere det med noen. Sånn er det, basta! - respekter det, eller ta følgende.

 

Et lite råd til moderatorene i den forbindelse er å kanskje ikke svare på eller begynne å forklare hvorfor de gjorde som de gjorde. Det virker som det er da slike tråder som dette oppstår. Er en tråd stengt med begrunnelse i stengningsposten burde det være greit. Er man da uenig får man sende en epost eller pm til den aktuelle moderatoren. Starter man isteden en ny tråd for å begynne å diskutere stengingen burde det nesten kvalifisere til utelukking.

 

Jeg synes moderatorene gjør en bra jobb, men etterlyser kanskje en litt større konsekvens samt at de må gjerne være strengere.

 

Er en post stengt er den stengt - og bør ikke diskuteres videre - ei heller hvorfor den ble stengt.

Lenke til kommentar

Poenget dreier seg ikke om hvilken rett hw.no har til aa gjoere det de vil.

 

Maa jeg si at jeg aksepterer dette for at argumenter skal kunne bli registrert?

Javel.

HW.NO KAN GJOERE DET DE VIL OG VI HAR INGEN RETTIGHETER

 

Saa har vi sagt det, og kan kanskje gaa videre.

 

Spoersmaalet staar fremdeles ubesvart om bakgrunnen for hvilke vurderinger hw.no eller gamer.no har gjort seg i forbindelse med det redaksjonelle ansvar.

 

Det jeg mistenker litt, er at man ikke engang har raadfoert seg med advokat foer man har besluttet at "bedre foere var aa lage et mer sensurert forum paa sviktende grunnlag, enn aa ta risikoen paa aa faa en anmeldelse / slemt brev".

 

Men hva vet jeg. Og deri ligger spoersmaalet fremdeles.

 

Men selvsagt har hw.no full rett til aa ignorere dette spoersmaalet og ture fram som de vil.

 

[ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-08-15 08:40 ]

Lenke til kommentar

DrDoogie:

 

Ja vi håndhever "føre-var" prinsippet. Det er ikke lenge siden en ISP fikk 500.000,- i bot for bilder på serverne sine. Videre har andre blitt straffet for å linke til andre sider. Lovene er ikke klare og det er mye en kan bli tatt for som kan virke som selvsagt at en burde få lov til.

 

Det er litt av de generelle juridiske vurderingene.

 

Når det gjelder dette tilfellet så er det Gamer.no som ikke ønsker det som tema og da respektere vi det. Noe mer krangling om saken vil ende i utestenging av de som fortsetter. Svar/begrunnelse har blitt gitt flere ganger nå og det er ikke noe poeng i å fortsette å kverrulere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...