Gå til innhold

Åssen regjering får vi nå?


Anbefalte innlegg

Er regjeringssamarbeidene allerede bestemt? Hvis AP vinner over H,V og KRF. Kan de si, nei vi vil heller være alene i regjering?..Ja og de sier hele tiden at det er så og si likt mellom borgelig og rødgrønn. det er det jo, men FRP trekker jo borgerlig no innmari opp..Er de med i regjering?? :ermm: hvis de ikke er det, vinner jo rødgrønn uansett..(sånn regjerings messig)..

 

SKjønner ikke det her helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, hvilken regjering vi får er fortsatt veldig usikkert. Det som er rimelig sikkert er at hvis de rødgrønne får rent flertall og RV ikke kommer på vippen, så vil det bli en rødgrønn regjering med Stoltenberg som statsminister. Eneste usikkerhetsmomentet er hvis SV synker mye lavere enn 10% (usannsynlig), så kan det hende de vil velge å gå i opposisjon men likevel støtte en Stoltenberg-regjering. Men, tviler på at dette skjer.

 

Vanskeligere blir det dersom det blir et knapt borgerlig flertall, med et sterkt styrket FRP og et svekket KRF. Er faktisk veldig usikker på hva som kommer til å skje det da. Tror Hagen mener alvor når han sier at han ikke vil gå med på en ny Bondevik-regjering, men vil han akseptere en KrF-V-H regjering med Erna som statsminister og Bondevik ute av dansen? Kommer KrF til å gå med på å sitte i regjering med FRP dersom de blir såpass svekket som det ser ut som? Vil de velge å gå til venstre? Usikkerheten er stor...

Lenke til kommentar

Bare en rød-grønn regjering vinner valget :D Jeg er drit lei av både høyre og krf.

De presser oss feks til å kjøpe varer i vårt eget land, isteden for å importere billig fra land som feks Kina, japan, singapore og USA. Hva får du får 200 kr i dag. Våkn opp litt a Erna og Bondevik :nei: Men når de røde kommer på plass vil en helt ny verden åpne seg for oss. Men jeg hadde virkelig håpet på at NKP hadde vunnet valget :( Men en rødgrønn regjering er jo ikke så verst den helller :) * Glad og skuffet samtidig*

Lenke til kommentar
Vanskeligere blir det dersom det blir et knapt borgerlig flertall, med et sterkt styrket FRP og et svekket KRF. Er faktisk veldig usikker på hva som kommer til å skje det da. Tror Hagen mener alvor når han sier at han ikke vil gå med på en ny Bondevik-regjering, men vil han akseptere en KrF-V-H regjering med Erna som statsminister og Bondevik ute av dansen? Kommer KrF til å gå med på å sitte i regjering med FRP dersom de blir såpass svekket som det ser ut som? Vil de velge å gå til venstre? Usikkerheten er stor...

Så hvis det blir borgerlig flertall og KRF nekter å gi opp bondevik, da blir det rødgrønt allikevel? fordi FRP eller KRF ikke går med på krava..??

Lenke til kommentar
Så hvis det blir borgerlig flertall og KRF nekter å gi opp bondevik, da blir det rødgrønt allikevel? fordi FRP eller KRF ikke går med på krava..??

Dersom det blir borgerlig flertall, KrF nekter å gi opp Bondevik, og FrP står på sitt da vil det naturlige være at KrF søker samarbeid til venstre eller velger å gå i opposisjon. Da blir det uansett en rødgrønn regjering, muligens ispedd litt gult (KrF) -- burde vel bli sånn ca. en spygrønn regjering det :). Men mest sannsynlig så ender det vel opp med at Bondevik blir ofret og vi får enten 1. Fortsatt regjering med KrF, V, og H, men med Erna som statsminister, eller 2. Flertallsregjering med Krf, V, H og FrP.

 

Men dette er bare spekalusjoner fra min side; det kan bli veldig spennende, og det er aldri godt å vite hva Carl I. Hagen vil finne på!

Lenke til kommentar
Dersom det blir et borgerlig flertall blir sannsynligvis regjeringen sittende.  De rød/grønne vil neppe støtte et mistillitsforslag fra Frp.

Skal du ikke være altfor sikker på. Med AP sitt sterke valgresultat kan det hende de vil prøve å gå i mindretallsregjering alene, og det vil de nødvendigvis kunne få til dersom den sittende regjering ikke får tillit til å fortsette. Mulighetene for å samarbeide både til venstre og høyre vil være gode. En annen mulighet er at KrF hopper over til venstresiden ved en slik eventaulitet, som også vil føre til dagens regjering faller og vi får en bred sentrum-venstre regjering.

 

(PS: 85-84 til de rødgrønne på NRK nå. De borgerlige spiser seg innpå :) )

 

Edit: Og der spratt det tilbake til 87-82. :( Uffda...

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar
men hvordan kan det bli blå regjering med krf, v, og h hvis de i det tilfelle(uten FRP) ligger i lavere oppsluttning enn de rødgrønne?(hvis du skjønner)

Det er jo sånn situasjonen er i dag hvis jeg forstår deg rett ;). Carl I. Hagen spiller høyt for å prøve å presse seg inn i regjerings-korridorene, men dersom KrF-V-H står på sitt og fronter Bondevik og fortsatt samarbeidsregjering, så får vi en vanskelig situasjon. AP kan evt. prøve å ta regjeringsmakten alene, men da må de basere seg på støtte fra både venstre og høyre, og det virker noe usannsynlig for meg. Slitasjen vil være altfor stor ved å skulle regjere på den måten. Selv om KrF og V ikke ligger altfor langt fra AP, må de samtidig ha støtte fra SV og SP. Det vil nok bli en del korridor-virksomhet der venstresiden prøver å få med KrF, evt. V i en bred koallisjon, mens H på sin side vil være interessert i å stå fast på regjeringsalternativet H-KrF-V, som etter min mening, vil være det mest sannsynlige utfallet i et slikt scenario.

 

Spennende blir det!

Lenke til kommentar
men hvordan kan det bli blå regjering med krf, v, og h hvis de i det tilfelle(uten FRP) ligger i lavere oppsluttning enn de rødgrønne?(hvis du skjønner)

Det er jo sånn situasjonen er i dag hvis jeg forstår deg rett ;). Carl I. Hagen spiller høyt for å prøve å presse seg inn i regjerings-korridorene, men dersom KrF-V-H står på sitt og fronter Bondevik og fortsatt samarbeidsregjering, så får vi en vanskelig situasjon. AP kan evt. prøve å ta regjeringsmakten alene, men da må de basere seg på støtte fra både venstre og høyre, og det virker noe usannsynlig for meg. Slitasjen vil være altfor stor ved å skulle regjere på den måten. Selv om KrF og V ikke ligger altfor langt fra AP, må de samtidig ha støtte fra SV og SP. Det vil nok bli en del korridor-virksomhet der venstresiden prøver å få med KrF, evt. V i en bred koallisjon, mens H på sin side vil være interessert i å stå fast på regjeringsalternativet H-KrF-V, som etter min mening, vil være det mest sannsynlige utfallet i et slikt scenario.

 

Spennende blir det!

Tror nok Ap får FrP sin støtte hvis valget står mellom Ap og Bondevik. ;)

Lenke til kommentar

hehehe...sorry, men skjønner fortsatt ikke..hvis f.eks krf,v,h får 25% også får frp 26%..sånn hypotetisk. Da har jo borgerlig vunnet, men FRP får ikke være med i regjering, de vil stå på krf,v,h. da har jo de fortsatt bare 25% mens de røde har 48%.. da må det jo være de som kommer i regjering?(rødgrønne altså)..

for da må de borgerlige ta imot hagen for å få til en regjering,,,

Lenke til kommentar
Tror nok Ap får FrP sin støtte hvis valget står mellom Ap og Bondevik. ;)

Tja. Jeg har vanskelig for å se det, men det er Hagen det er snakk om her, så det er aldri godt å vite!

 

hehehe...sorry, men skjønner fortsatt ikke..hvis f.eks krf,v,h får 25% også får frp 26%..sånn hypotetisk. Da har jo borgerlig vunnet, men FRP får ikke være med i regjering, de vil stå på krf,v,h. da har jo de fortsatt bare 25% mens de røde har 48%.. da må det jo være de som kommer i regjering?(rødgrønne altså)..

for da må de borgerlige ta imot hagen for å få til en regjering,,,

Nei, alternativet er at samarbeidsregjeringen fortsetter å regjere og baserer seg på vekslende støtte fra både høyre og venstre (som i dag). Du må tenke på i hvilken retning de ulike konstellasjonene må samarbeide dersom de skal sitte i en regjering. I ditt hypotetiske eksempel så må en rødgrønn regjering basere seg på støtte fra en borgerlig blokk som er større en regjeringen og ligger utelukkende til høyre for dem. Dette vil gjøre at de vil være i en veldig presset situasjon når det gjelder å skulle få gjennom politikken sin. Likeens vil det være umulig for FrP å skulle regjere alene ytterst ute på høyresiden og skulle trekke støtte fra partier utelukkende på venstresiden.

 

Det som kan skje er at FrP velger å støtte en ren AP-regjering dersom de ikke får gjennomslag hos KrF, men som sagt tidligere så mener jeg dette vil være en usannsynlig manøver fra Hagen sin side. Han setter da altså inn en AP-regjering som ligger langt til venstre for partiet og alle dets velgere sine politiske standpunkter. Vil velgerne støtte Hagen i et slikt valg fordi KrF nekter FrP regjeringsposisjon, eller vil de protestere fordi Hagen velger å støtte en regjering som ligger såpass langt unna deres eget politiske ståsted? Og vil AP gå inn i en slik regjering med såpass ustabilt regjeringsgrunnlag?

 

Jeg synes det er vanskelig å spå noe sikkert her..

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar
Hvis de rødgrønne vinner blir det forferdelig skatt på aksjeutbytte og det blir ikke lønnsomt å drive business i Norge, og da mister vi arbeidsplassene våre. Hurra for de rødgrønne!!

Vi får nå se hva som skjer etter at de har snakket med lobbyistene og departementene om den saken.

 

Jeg ønsker meg et regelverk som straffer opportunistisk aksjehandel og belønner investeringer som utvikler næringslivet. Hvor blir det av investorene som tok del i næringslivet for å utvikle, ikke tjene grovt på å stykke opp firmaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...