Gå til innhold

verkstedet herpet telefonen min - råd?


nikorai

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte i mars en Sony Ericsson V800 på qxl.no. Etter en stund feilet den ytre skjermen min på telefonen, og jeg leverte den inn til mobilfiksern ved spaceworld megastore i oslo sentrum. de sa det ville gå på garanti, noe jeg ble litt overrasket over. telefonen ble ikke solgt i norge, jeg har ingen som helst kvittering. det var også z800-firmware på den, noe jeg var rimelig sikker på ville voide enhver form for garanti.

 

uansett: reparert ble den. og skjermen fungerte helt nydelig (selv om det skulle ta 4 uker å få den reparert). jeg var fornøyd. helt til jeg kom hjem.

i min leilighet på bogerud i oslo, fikk jeg ingen dekning. fikk ikke en gang ringt 112. og iom. at jeg ikke har noen fasttelefonlinje, er det en rimelig stor mangel. ute midt i sentrum av oslo, fikk jeg så vidt 3 av 5 streker på dekningen. innendørs falt det til 1. når jeg sto på t-banen, og t-banen kjørte utendørs, vippet det mellom 1 og ingen streker.

 

dette er helt uakseptabelt. den var ikke slik når jeg leverte den inn, og om jeg kunne velge mellom fungerende ytre skjerm eller fungerende dekning hadde jeg selvfølgelig valgt dekning.

 

telefonen ble levert tilbake umiddelbart, og sendt tilbake til verkstedet (mobilfiksern fikser ikke selv. de sender bare til teleservice international som ligger ved vollebekk t-banestasjon). litt over 2 uker gikk, og jeg fikk telefonen tilbake. den var fremdeles like gal. kom meg så vidt nedi trappa ned til t-banen, så feilet alt av dekning. samme forholdene som før. på servicerapporten sto det at de hadde lagt inn siste versjon av firmware, og "testet ok".

 

jeg har selv jobbet i elektrobutikk, og vet litt om hva slags prosedyrer enkelte verksteder har på enkelte feil. i dette tilfellet vil jeg tro at personen som reparerte bare slo på telefonen etter oppgradering, fikk 2 streker, og sa seg fornøyd med det. ikke noe jeg ville kalle test. de la også inn V800-firmware, så de kan ikke si at det er feil firmware lenger.

 

jeg har en viss anelse at den ikke kommer til å være fikset til mandag, når jeg stikker bort for å forhøre meg om saken. de sa det skulle ta 3 dager å fikse, og de 3 dagene var gått på fredag.

 

har noen av dere noen anelse om hva jeg kan slenge i bordet ang. denne saken? jeg er drittlei av å vente på reparasjoner som er en effekt av at DE ødela dekningsutstyret på telefonen min. selv om jeg ikke har noen garanti på telefonen (om de plutselig skulle dra frem det), må de da stå ansvarlige for skaden når den virket fint på det området før den ble levert inn første gangen?

 

takk for alle svar.

-Nikolay-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet her er jo at han leverte den til et verksted for å få den reparert, men så ødela de noe på telefonen så den mista dekningen.

 

Så om verkstedet ikke har klart det etter andre reparasjon, og enda værre om den ikke er virker 100% igjen etter 3 rep nå ville jeg ha krevd erstatning på telefonen. Enten i form av penger eller ny mobil (enten samme eller tilsvarende).

Lenke til kommentar

HeiHei.

 

Har lest noen av tilbakemld i denne saken.

Du har dessverre ikke krav på pengene tilbake da telefonen ikke er kjøpt på det evt. verkstedet du har levert telefonen da det ikke er de som har solgt deg produktet.

De eneste som kan gi deg penger tilbake er forhandleren som har solgt produktet.

Dette burdte du vite da du selv har jobbet i elektrobutikk:(

 

Det er selvfølgelig uheldig at denne ikke har blitt reparert på 2 service sjekker, men burde du egentlig ikke være glad for at dette dekkes av garantien når du selv sier at det ikke burde det?

 

PS! Tror ikke TV2 hjelper deg kan reparere telefonen din:)

Lenke til kommentar

En hvilken som helst butikk kan kjøre en reklamasjon overfor produsenten (i dette tilfellet SE) selv om telefonen ikke er kjøpt hos dem. Det er opp til butikken. Det sier seg selv at telefonen er under 1 år gammel, som er den garanti-tiden SE gir telefonene sine (selv om norsk kjøpslov gir forbrukeren utvidede rettigheter.)

 

Du bør forholde deg til serviceverkstedet. Når de har forsøkt å reparere telefonen 3 ganger for samme feil eller 4 ganger for forskjellige feil (mulig jeg bommer litt på antallet, sjekk lovdata.no) så vil verkstedet (eller butikken) som sagt kunne kjøre en reklamasjonssak overfor SE og du har krav på en erstatningstelefon, evt. heving av kjøpet. Sistnevnte vil nok ikke butikken gjøre siden du ikke har kjøpt telefonen hos dem. Men at SE gir ut en swap-telefon koster ikke butikken en krone, så det er ingen unnskyldning for dem at du ikke har kjøpt telefonen der. Dette er helt opp til de ansatte i butikken og/eller verkstedet. Her gjelder det selvfølgelig å være hyggelig og positiv i møte med personalet slik at de i det minste får lyst til å hjelpe deg.

 

Hadde du tatt telefonen direkte til service senteret i stedet for å gå via en butikk, ville det antagelig være litt enklere for deg.

 

Håper dette hjelper deg litt videre...

Lenke til kommentar
HeiHei.

 

Har lest noen av tilbakemld i denne saken.

Du har dessverre ikke krav på pengene tilbake da telefonen ikke er kjøpt på det evt. verkstedet du har levert telefonen da det ikke er de som har solgt deg produktet.

De eneste som kan gi deg penger tilbake er forhandleren som har solgt produktet.

Dette burdte du vite da du selv har jobbet i elektrobutikk:(

 

Det er selvfølgelig uheldig at denne ikke har blitt reparert på 2 service sjekker, men burde du egentlig ikke være glad for at dette dekkes av garantien når du selv sier at det ikke burde det?

 

PS! Tror ikke TV2 hjelper deg kan reparere telefonen din:)

Det spiller da liten rolle om hvorvidt han har kjøpt telefonen der eller ei. Han har levert den til en reparasjon han i utgangspunktet regnet med å betale for. Det ble rettet, men verksted skadet også ett eller annet som gjorde at telefonen får mye dårligere dekning. Verkstedet er erstatningspliktig til å rette de feil de påfører et produkt mens de har det inne. Dette har ingen ting med garaniten og hvor den er kjøpt opprinnlig.

 

Denne reparasjonen er en ny tjeneste som han har "betalt" for og men som ikke står til forventningene etter en reparasjon. Derfor gjelder kjøpsloven for denne tjenesten han har kjøpt.

Lenke til kommentar

jeg ser noen misforstår litt her.

 

- å få hevet noe kjøp er jo uaktuelt, ettersom den ikke er kjøpt fra noen butikk.

- norsk reklamasjonsrett er også uaktuell, da telefonen aldri har blitt lansert i norge, og derfor kjøpt utenlands.

 

saken er at VERKSTEDET herpet telefonen min. det er bare meg, verkstedet og telefonen som er parter her. telefonen er garantert under et år (ettersom den ikke en gang var lansert for et år siden), og ettersom telefonen er kjøpt innenfor europa, gjelder SE sin egen garanti innenfor hele europa.

 

(nå skal det sies at det er litt motstridene meldinger her, ettersom norge ikke er medlem av EU)

 

men saken er fremdeles den at et verksted har ødelagt en privatpersons eiendom. jeg vet dermed at jeg har retten på min side. men jeg lurer vel bare på om noen har peil på lover o.l. som jeg kan vise til, for å få litt fortgang i sakene? evt. hva de kan finne på å bruke som unnskyldning for å ikke erstatte den.

Lenke til kommentar
HeiHei.

 

Har lest noen av tilbakemld i denne saken.

Du har dessverre ikke krav på pengene tilbake da telefonen ikke er kjøpt på det evt. verkstedet du har levert telefonen da det ikke er de som har solgt deg produktet.

De eneste som kan gi deg penger tilbake er forhandleren som har solgt produktet.

Dette burdte du vite da du selv har jobbet i elektrobutikk:(

 

Det er selvfølgelig uheldig at denne ikke har blitt reparert på 2 service sjekker, men burde du egentlig ikke være glad for at dette dekkes av garantien når du selv sier at det ikke burde det?

 

PS! Tror ikke TV2 hjelper deg kan reparere telefonen din:)

er ikke snakk om å gi penger TILBAKE. er snakk om å få erstattet tingen de ødela.

Lenke til kommentar
Du bør forholde deg til serviceverkstedet. Når de har forsøkt å reparere telefonen 3 ganger for samme feil eller 4 ganger for forskjellige feil (mulig jeg bommer litt på antallet, sjekk lovdata.no) så vil verkstedet (eller butikken) som sagt kunne kjøre en reklamasjonssak overfor SE og du har krav på en erstatningstelefon, evt. heving av kjøpet. Sistnevnte vil nok ikke butikken gjøre siden du ikke har kjøpt telefonen hos dem. Men at SE gir ut en swap-telefon koster ikke butikken en krone, så det er ingen unnskyldning for dem at du ikke har kjøpt telefonen der.

(...)

Hadde du tatt telefonen direkte til service senteret i stedet for å gå via en butikk, ville det antagelig være litt enklere for deg.

 

Håper dette hjelper deg litt videre...

jeg tok ikke telefonen til noen butikk. jeg tok telefonen til et verksted. men det verkstedet tar seg ikke av elektroniske reparasjoner (eller noe slikt), så de videresendte telefonen til teleservice.

 

S E vil vel ikke ha noe med telefonen å gjøre, da det er VERKSTEDET som har ødelagt telefonen, og det ikke er en produksjonsfeil.

Lenke til kommentar
Denne reparasjonen er en ny tjeneste som han har "betalt" for og men som ikke står til forventningene etter en reparasjon. Derfor gjelder kjøpsloven for denne tjenesten han har kjøpt.

Argumentasjonen din leder deg rett inn i Håndverkertjenesteloven

 

§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder avtaler eller oppdrag om bestemte tjenester (reparasjoner, vedlikehold, installasjoner, ombygging m.m.) som inngås mellom tjenesteytere i deres næringsvirksomhet og forbrukere.

 

 

-------

 

De færreste vil vel kalle en reperasjonstjeneste for "salg av ting" som kjøpsloven krever. Så allerede der burde det vært utelukket ut fra språklig tolkning.

Lenke til kommentar
men saken er fremdeles den at et verksted har ødelagt en privatpersons eiendom. jeg vet dermed at jeg har retten på min side. men jeg lurer vel bare på om noen har peil på lover o.l. som jeg kan vise til, for å få litt fortgang i sakene? evt. hva de kan finne på å bruke som unnskyldning for å ikke erstatte den.

Håndverkertjenesteloven om mangler

 

For at du i det hele tatt skal ha et krav så må det være en mangel med den tjenesten som er utført. De kan hevde at dette ikke foreligger fordi: De har utført reperasjonen fagmessig og det var ikke deres skyld at det gikk galt. De kan hevde at det er forhold du svarer for, F.eks. at det er du som har modifisert firmware el. slik at telefonen ikke lot seg reparere uten at dekningen fallt bort.

Lenke til kommentar

tilbrakte et par timer på teleservice i dag. de fant ut at telefonen ikke KAN repareres.

de fraskrev seg selvfølgelig alt ansvar. han (sjefen der) sa at det godt kunne være en ren og skjær tilfeldighet at feilen oppsto mens den var under reparasjon hos dem. han sier jeg må snakke med Sony Ericsson for å høre om de vil gi meg ny telefon.

 

Sony Ericsson sier de ikke kan hjelpe meg, ettersom telefonen ikke er lansert i norge. jeg må stikke over grensa til sverige, og levere den der. da kan jeg KANSKJE få den erstattet.

Lenke til kommentar

FØRSTE MAIL TIL TELESERVICE:

Sender dere en reklamasjon i PDF-format ang. reparasjon av mobiltelefon.

tok en prat med sjefen hos dere tidligere i dag, og ser gjerne at du

gir vedlagte pdf til han.

<Vedlagt: brev fra mal laget av forbrukerrådet>

----------

DERES SVAR:

Hei da din telefon var på service første gang var det en magnet i telefonen

som ble avmagnitisert, ikke skrudd opp, dette var alt som ble gjort. Andre

gangen ble var det en SW oppgradering som ble gjort, ikke skrudd opp. Disse

tingene har ingen sammenheng med en dekningsfeil. Da telefonen var inne på

sist service ble det konstatert at det var en feil som ikke lot seg

reparere, siden en Vodafone V800 ikke kan kjøres i vår SERP(dekningstester).

Du har fortsatt full garanti på tlf, men vi kan ikke bytte tlf her hos oss.

Hvis du tar kotakt med leverandør av din tlf vet de sikkert hvor du har full

garanti på tlf.

----------

MITT SVAR:

Hvorfor står det da "REMONTERT DEL" på arbeidsrapporten fra første

reparasjon, om delen ikke ble remontert, men det bare ble

avmagnetisert en magnet? Det er ingen som har nektet for at den er

åpnet før, og så plutselig ble den ikke det allikevel. Merkelige

saker.

 

Som jeg har sagt gang på gang: Sony Ericsson Norge vil ikke ha noe med

telefonen å gjøre, da telefonen ikke er lansert i Norge. Ettersom

feilen ikke kan rettes, må telefonen byttes. Og det vil ikke Sony

Ericsson gjøre ettersom det ikke er en norsk telefon.

 

Telefonen var i deres forvaring når den ble defekt, og som sjefen din

sa selv: "det blir ord mot ord" om hvem som har ødelagt den.

Bevisbyrden ligger på dere.

 

Har vært i kontakt med forbrukerrådet om saken, og de mener dere står

ansvarlige for at en telefon er defekt når den kommer fra reparasjon

hos dere. Får jeg ikke en god løsning på det innen kort tid, er det

meget aktuelt å ta saken videre. Om nødvendig, vil det være aktuelt å

engasjere juridisk bistand for å få erstattet telefonen på en eller

annen måte. Det være seg at verkstedet kjøper en ny telefon, eller

overfører penger så jeg kan få kjøpt en ny - det spiller ingen rolle

hva som skjer , så lenge jeg får en velfungerende telefon erstattet.

 

Faktum er at telefonen er ubrukelig etter at den var på reparasjon hos

dere. Dere kan vri og vende på årsaker alt dere vil, men sakens kjerne

er at telefonen kom tilbake ødelagt fra et verksted. Hverken jeg -

eller representanten fra Forbrukerrådet - synes det virker plausibelt

at det er en gigantisk tilfeldighet at telefonen bare ble slik av seg

selv mens det ble gjort reparasjoner på den.

 

Det er ikke opp til meg å kontakte Sony Ericsson for å ordne en

erstatning. Det er heller ikke opp til meg å på noen måte sørge for at

telefonen blir byttet av en eller annen instans. Det er opp til dere å

finne en måte å få ordnet en erstatning til meg på en eller annen

måte.

----------

Får se hva de har å si til det. Forbrukerrådet har også fått inn klage på nevnte verksted før.

Lenke til kommentar
----------

DERES SVAR:

Hei da din telefon var på service første gang var det en magnet i telefonen

som ble avmagnitisert, ikke skrudd opp, dette var alt som ble gjort. Andre

gangen ble var det en SW oppgradering som ble gjort, ikke skrudd opp. Disse

tingene har ingen sammenheng med en dekningsfeil. Da telefonen var inne på

sist service ble det konstatert at det var en feil som ikke lot seg

reparere, siden en Vodafone V800 ikke kan kjøres i vår SERP(dekningstester).

Du har fortsatt full garanti på tlf, men vi kan ikke bytte tlf her hos oss.

Hvis du tar kotakt med leverandør av din tlf vet de sikkert hvor du har full

garanti på tlf.

----------

MITT SVAR:

Hvorfor står det da "REMONTERT DEL" på arbeidsrapporten fra første

reparasjon, om delen ikke ble remontert, men det bare ble

avmagnetisert en magnet? Det er ingen som har nektet for at den er

åpnet før, og så plutselig ble den ikke det allikevel. Merkelige

saker.

 

Som jeg har sagt gang på gang: Sony Ericsson Norge vil ikke ha noe med

telefonen å gjøre, da telefonen ikke er lansert i Norge. Ettersom

feilen ikke kan rettes, må telefonen byttes. Og det vil ikke Sony

Ericsson gjøre ettersom det ikke er en norsk telefon.

Herregud, når de på tar seg en liten rep og lager større feil må de jo ta ansvar fordi om ikke modellen er kjøpt i Norge + de kan jo ikke avmagnetisere hele mobilen :eek: Jeg prøvde det engang på jobb med et avmagnetiserings apparat, utfallet ble samme som her ingen dekning:(

 

Så i ettertid har jeg tatt ut ting som skal testes på avmagnetiseres.

 

Synes jeg er svært rart at ikke Teleservice har gjort det og ta ut skjerm med kabel for avmagnetisering (var han under opplæring? :p )

 

:hmm:

Endret av EXIDE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...