Gå til innhold

Er SLI fremtiden?


DJMartin

Anbefalte innlegg

Så det er ikke noe poeng å kjøpe SLI hovedkort da? Hva mener dere om Crossfire? :hmm:

Stort sett det samme som med SLI. Jeg har større tiss en deg.

Men det er alltid noen som har lyst til å "kaste" bort 7-10 kroner for å brife. For 95% av oss så holder det i massevis med et 7800gt/gtx eller r520 som kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men selv det å kjøpe to toppkort mener jeg er meningsløst. Fordi det ikke finnes spill ennå som kjører dårlig på et enkelt 7800GTX selv med høy oppløsning (1600x1200 og 4xAA/16xAF).

 

(Innlegg forkortet)

Jeg beklager å måtte si meg uenig.

 

Begrepet "å kjøre dårlig" er et svært relativt begrep.

 

Eksempel: Kameraten min synes det å bare kunne starte et hvilket som helst spill med default grafikkinnstillinger uten å måtte stille ned på noe som å kjøre spillet bra.

Jeg synes akkurat de samme innstillingene er tragisk dårlig. Det har med hva man er vant til å gjøre.

På tida da R9700Pro var kongen på haugen hadde jeg det overklokka fra 325/620 til 470/770. Var jeg fornøyd? Nei. Jeg kunne se at spill gikk jevnere på lavere innstillinger.

 

 

Ved oppløsninger på 1600x1200 og oppover ser jeg på det som en nødvendighet med minst 2x 7800GT i SLI. Aller helst blodig overklokket, voltmoddet og vannkjølt.

Ta f.eks. Chronicles of Riddick. På 1600x1200, 4xAA, 16xAF. (Som nå desverre er minimum innstillinger for min del - Se på spill på 20" LCD på max og du er hekta...)

Én enkelt 7800GTX vil da kjøre på ca 45fps i snitt. Dvs. minimum fps på sikkert 30. Det synes jeg er dårlig fordi man kan se svært tydelig at det ikke går 100% jevnt. 2x 7800GTX i SLI vil derimot gi 85fps. Med minimum fps på kanskje 60fps. Det er ikke helt optimalt, men det nærmer seg.

 

Det finnes flere andre eksempler som får de nyeste kortene til å svette. (én 7800GTX vs SLI 7800GTX)

Far Cry: 58fps vs 84fps

Battlefield 2: 58fps vs 85fps

Brothers in Arms Road to Hil 30: 46fps vs 91fps (!)(minimum fps)

Doom III, d3dm4: 58fps vs 125fps (Selv med fps-lock, merkes det!)

 

(min/average):

Splinter Cell: Chaos Theory:

27,9fps/39,6fps vs 53,5fps/73,7fps <--- Kankje mitt yndlingseksempel. :)

(Her får f.eks. en 6600GT ca 10fps.)

 

Jeg er fullstendig klar over at jeg er sykelig hekta på bra grafikk i spill men likevel: Hvis fps holder seg over 70fps uansett spill, 1600x1200, 4xAA, 16xAF med max grafikkinnstillinger, ja da synes jeg det er bra. :innocent:

Anbefalt lesing

Lenke til kommentar

SLI er i dyreste og varmeste laget. Får vente på Crossfire og heller bruke gamle og nye kort om hverandre. Har Nvidia-kort og er ikke alt for fornøyd med det. Venter på R520 i mellomtiden ;) .

 

 

Bare løse tanker og synsing fra min side. Jeg vet ikke om det ligger innen rekkevidde enda med trådløs skjerm, men at det engang vil skje er jeg ikke i tvil om.

 

Ja, man er blitt mye flinkere til å utnytte strømmen. Men jeg tror det vil gå litt i bølgedaler. Et år vil batteriprodusentene komme med et nytt batteri, da vil hardware produsentene tillate seg å bruke litt mer effekt, mens året etterpå skjer det ikke noe på batteri side, men da klarer hardware produsentene å presse ned effektforbruket.

Ville bare nevne at dagens batteriteknologi er nesten på randen av fullkommenhet i dag. Det benyttes Li-ion batterier som virker pga grunnstoffet Litium sin ekstreme evne til å gi fra seg sitt ytterste elektron.

Når batteriene lades tvinges litium-ionene som nå er positivt ladet (de kommer aldri til å ville tilbake det bortkomne elektronet frivillig) til å ta tilbake elektronet de mistet (for å forklare det enkelt). Når batteriet brukes senere vil atomene gi fra seg elektronene igjen og vi får en strøm av elektroner som kan brukes til å drive pc etc.

 

Poenget mitt er at Litium er det grunnstoffet som har høyest elektronaffinitet (gir lettest fra seg et elektron) dvs. at det ikke er noe annet grunnstoff som er bedre egnet i batterier, dvs. det er nesten ikke mulig å lage batterier som er bedre enn de vi har i dag :no: dvs. batteriteknologien er på sin topp nå. Vi må finne opp nye teknologier.

 

Det skal visst komme en ny teknologi som kalles Litium-polymer-batterier. Disse kan pakkes tettere enn Li-ion batteriene som gir bedre effekt pr vekt og størrelse. Men fortsatt skal det stakkars grunnstoffet Litium brukes :!: .

 

Fremtiden er brenselsceller som kan lages så små som dagens batteristørrelser. De lades med metanol og kan ha en virkningsgrad som er ca fire ganger Li-ion :w00t: !

 

Må også nevnes at prosessorer og minnebrikker o.l. ikke kan bli noe særlig mindre enn i dag heller. Størrelsen kan kanskje halveres 6 ganger til, dette er rett og slett pga transistorene i dagens chips er bare 600-1200 ganger et enkelt atoms diameter. Vi kan ikke bygge noe som er mindre enn atomer :tease: . Hvis de minste prosessorene halveres seks ganger vil en transistor være ti (10!) atomer tykk! Bare til info!

 

Dette var ikke ment som kjefting, men ble så fryktelig opphengt i optimismen din :blush: , jeg er realist nemlig.

Endret av garbageguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...