Jump to content
Sign in to follow this  
OlaTK

Treg S-ATA disk

Recommended Posts

har gått til anskaffelse av en ny PC og har dermed fornyet harddisken også.

Jeg valgte denne disken fra Seagate. Dette fordi jeg har hatt god erfaring med Seagate tidliger, men da med vanlig IDE.

Har nå hatt PC'n i circa en uke og alt fungerer som det skal, men som topic sier så er disken veldig treg. Plutselig starter den å bråke og bli veldig treg, dette hender ganske ofte og jeg liker det ikke.

Det var ikke slik med min andre PC der jeg brukte 2 IDE disker.

Jeg spiller som regel WoW, mens jeg hører på musikk å har opp diverse andre program (IRC, Ventrilo, Firefox etc) Den forige PC'n min klarte dette helt fint, men med den nye nå så starter altså harddisken å sinke hele systemet.

Noen som har forslag til hva som kan være galt? Jeg har aldri hatt S-ATA før så er egentlig helt grønn, er det noen drivere som må instaleres eller noen andre tips?

Og ja jeg har lest den S-ATA guiden, men det var etter at jeg satte sammen PC'n :p

Resten av systemet kan dere finne her

Edited by Zephyros

Oisann, ikke særlig ålreit. Kan være en modus disken går inn i. Jeg har en WDC IDE-disk i ekstern kabinett som starter å bruke i blant, skikkelig plagsomt. Har ikke sjekka hastigheten på den da men..

Men du er helt sikker på at det er disken som er treg. Hvordan har du målt dette? Er det basert på det at disken jobber mye = treg disk?

SATA diskene kobles jo rett til SATA porten på hovedkortet. En disk pr kabel. Så hastigheten skulle ikke være redusert på noen måte.

Men hvis du jobber med mye forskjellig på disken samtidig, slik at lesehodet hele tiden må lete, blir jo diskene tregere....

Jeg opplevde noe av det samme på forrige pc'en, men da med P-ATA disker, men som sto på samme kabler og kontroller....

Men har aldri hatt problemer med SATA disker, i dag har jeg KUN SATA disker, og i praksis overfører jeg ca 2,5 GB pr minutt mellom to SATA disker.

Last ned PcMark04 eller PcMark05 eller andre benchmark programmer slik at du kan se faktisk ytelse på disken....så har du noe mer konkret å gå ut i fra.

Kanskje feilen ligger ett annet sted.