Gå til innhold

Hvor mange MP3 har du?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men her må det være mange dauhørte folk. MP3 er MYE dårligere enn CD. Hele prinsippet med MP3 er jo å fjerne lyder som "nesten" ikke kan høres. Men har du et sånn nogelunde oppegående lydsystem hører du fort forskjell. MP3 har dårlig dynamikk og oppløsning. fins ikke no som heter detaljrikdom lenger. Når du hører på musikk skal du kunne høre alle di fine detaljene som forsvinner med MP3 (og forsåvidt dårlige lydsystemer)

 

Så jeg kunne uten problemer skilt mp3 fra cd i en blindtets med untak av to scenarier:

1. Lydanlegget er dårlig

2. Musikken er laget på en pc, og har derfor ikke de fine variasjonene "levende musikk" har.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 14:10, Whoppass Cheese skrev:

Men her må det være mange dauhørte folk. MP3 er MYE dårligere enn CD. Hele prinsippet med MP3 er jo å fjerne lyder som "nesten" ikke kan høres. Men har du et sånn nogelunde oppegående lydsystem hører du fort forskjell. MP3 har dårlig dynamikk og oppløsning. fins ikke no som heter detaljrikdom lenger. Når du hører på musikk skal du kunne høre alle di fine detaljene som forsvinner med MP3 (og forsåvidt dårlige lydsystemer)


Så jeg kunne uten problemer skilt mp3 fra cd i en blindtets med untak av to scenarier:

1. Lydanlegget er dårlig

2. Musikken er laget på en pc, og har derfor ikke de fine variasjonene "levende musikk" har.



 

Nå kan du hende du har supre ører, men jeg prøvde å brenne ut vbr-mpr på ca 180 i bitrate, kjørte det og en som var direkte kopiert fra en orginal-cd (i tilfelle brennecd/ikke brennecd skulle endre lyden, greit å være nøye selv om forskjellen ikke er til stede). Smellte det på et rimlig bra anlegg en kamerat har, og ingen av oss (tre) kunne høre forskjell. Jeg drister meg til å påstå at også du ville bomme på en blindtest med tilsvarende kvalitet mp3 (eventualt en 256kbps cbr).

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 14:17, Jimmy Pop skrev:

CD er vel egentlig nærmere 1100kbps, og det sier seg selv når de fleste mp3'er er på 128 og 160kbps, så er det veldig høy forskjell...




 

Man får jo størrelsen ned i 60% ellernoe uten noe tap overhodet så det er ikke helt selvsagt, men 128 er en teit bitrate for mp3, fins flere andre formater som er langt bedre på såpass lave bitrates.

 

AtW

Lenke til kommentar
Quote:


Whoppass Cheese skrev (2002-08-25 14:10):

Men her må det være mange dauhørte folk. MP3 er MYE dårligere enn CD. Hele prinsippet med MP3 er jo å fjerne lyder som "nesten" ikke kan høres. Men har du et sånn nogelunde oppegående lydsystem hører du fort forskjell. MP3 har dårlig dynamikk og oppløsning. fins ikke no som heter detaljrikdom lenger. Når du hører på musikk skal du kunne høre alle di fine detaljene som forsvinner med MP3 (og forsåvidt dårlige lydsystemer)


Så jeg kunne uten problemer skilt mp3 fra cd i en blindtets med untak av to scenarier:

1. Lydanlegget er dårlig

2. Musikken er laget på en pc, og har derfor ikke de fine variasjonene "levende musikk" har.



Cd er mye bedre enn mp3 filer, Det har du helt rett i, Du trenger ikke et dyrt annlegg for å høre at det er forskjell i lyden.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 15:17, ATWindsor skrev:

Quote:


Den 2002-08-25 14:10, Whoppass Cheese skrev:

Men her må det være mange dauhørte folk. MP3 er MYE dårligere enn CD. Hele prinsippet med MP3 er jo å fjerne lyder som "nesten" ikke kan høres. Men har du et sånn nogelunde oppegående lydsystem hører du fort forskjell. MP3 har dårlig dynamikk og oppløsning. fins ikke no som heter detaljrikdom lenger. Når du hører på musikk skal du kunne høre alle di fine detaljene som forsvinner med MP3 (og forsåvidt dårlige lydsystemer)


Så jeg kunne uten problemer skilt mp3 fra cd i en blindtets med untak av to scenarier:

1. Lydanlegget er dårlig

2. Musikken er laget på en pc, og har derfor ikke de fine variasjonene "levende musikk" har.



 

Nå kan du hende du har supre ører, men jeg prøvde å brenne ut vbr-mpr på ca 180 i bitrate, kjørte det og en som var direkte kopiert fra en orginal-cd (i tilfelle brennecd/ikke brennecd skulle endre lyden, greit å være nøye selv om forskjellen ikke er til stede). Smellte det på et rimlig bra anlegg en kamerat har, og ingen av oss (tre) kunne høre forskjell. Jeg drister meg til å påstå at også du ville bomme på en blindtest med tilsvarende kvalitet mp3 (eventualt en 256kbps cbr).

 

AtW

 

Du sier jo ikke noe om hva dere hørte på (type musikk) og hva dtte rimelige bra anlegget var for noe. For alt jeg veit kan det være cerwin-vega Al 1000 inne i et bøttekott med maks lydvolum. Da hører du nemlig heller ikke forskjell på cd og mp3.

Lenke til kommentar

Quote:



Du sier jo ikke noe om hva dere hørte på (type musikk) og hva dtte rimelige bra anlegget var for noe. For alt jeg veit kan det være cerwin-vega Al 1000 inne i et bøttekott med maks lydvolum. Da hører du nemlig heller ikke forskjell på cd og mp3.



 

Det var ikke cv-høytalere nei (b&w), men det fins såklart bedre anlegg i verden, det jeg ville fram til er at jeg anbefaler deg å prøve selv, før trodde heller ikke jeg at mp3 kunne bli så bra som cd, men nå er jeg mer i tvil, årdentlig encoda mp3 er svinbra, problemet er at folk flest hører på det fra innebygd lydkort med en kabel til 10kr. Så i prakisis vil det kankje aldri bli like bra (siden svært få har skikkelig gode lydkort, og ingen gidder å brenne ut mp3er kun for spille på cd-spilleren til anlegget).

 

AtW

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 14:10, Whoppass Cheese skrev:


2. Musikken er laget på en pc, og har derfor ikke de fine variasjonene "levende musikk" har.



 

Det er i utgangspunktet ikke noen forskjell på musikk spilt inn på andre opptaksmedier for så å bli gitt ut på cd enn på musikk spilt inn på PC og så overført/ brent ut på cd.

 

Men du har rett i at det er mange som er utrolig flinke til å få musikken de har lagd på datamaskinen sin til å miste alle de fine variasjonene som den i utgangspunktet hadde. Jeg har bare en ting å si: "Shit in, shit out." Og med det mener jeg at du får ut gjennom høytalerne det du puttet inn gjennom opptaksutsyret.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke giddi og lest hele tråden, men dette hadde vært litt mer interessant hvis alle også hadde skrevet hvor mange originale musikk-cd'r de har.

 

Noen påstår at mp3 piratene kjøper flere CD'r enn andre, noe jeg personlig tviler sterkt på. Har følelse av at det er mange her på forumet her som er minus 17 år og knapt tatt i en original plate...

 

Selv har jeg fyllt opp 80 GB med mp3, men har også over 400 originale plater. Så jeg har ikke så dårlig samvittighet (greit.. litt da). Men jeg har ikke råd til stort flere. Har jo en DVD samling å vedlikeholde også :smile:

 

 

- dB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...